הפגנות | סיקור שוטף

עימותים בתל אביב ובירושלים: לפחות 36 מפגינים נעצרו

מכת"זיות ורימוני הלם בתל אביב: דוברות המשטרה הודיעה כי שני שוטרים בעיר נפצעו מחפצים שנזרקו לעברם • הנשיא הרצוג שוחח עם נתניהו, לפיד וגנץ • יו"ר ההסתדרות הודיע על ביטול השביתה המתוכננת מחר • ההפגנות של תומכי ומתנגדי הרפורמה נמשכו עד סמוך לשעה 1 בלילה

מפגינים בתל אביב, הערב / צילום: Associated Press, Oren Ziv
מפגינים בתל אביב, הערב / צילום: Associated Press, Oren Ziv

המשטרה פעלה עד סמוך לשעה 1 בלילה במחלף קפלן לפיזור המפגינים נגד המהפכה המשפטית. רימוני הלם נזרקו ומכתזית הופעלה מספר פעמים. סה"כ נעצרו 33 מפגינים. מפגין אחד נעצר בגין ריסוס על הכביש.

בירושלים נעצרו שלושה מפגינים. בלילה אירעה התפרעות אלימה ע״י עשרות צעירים ברחוב בן צבי בירושלים, כך על פי הודעת המשטרה.
לפי ההודעה, "מפרי הסדר חסמו את הכביש והבעירו פח במקום. התרחשה תקיפה של נהג מונית שבמהלכה נפגע הולך רגל באורח קל ונגרם נזק למונית. מבירור ראשוני, עולה שנהג מונית נקלע למוקד הפרת הסדר והתגודדו מסביבו מספר מפרי הסדר. בשלב מסויים אחד ממפרי הסדר תקף את רכבו, והנהג ניסה להימלט מהמקום דרך תחנת דלק סמוכה. אז הותקף בפראות ע״י המתפרעים שרדפו אחריו וגרמו נזק כבד לרכבו. במהלך מנוסתו פגע קלות ברגלו של הולך רגל וברכב נוסף".

22:38

דוברות המשטרה הודיעה כי שוטר בתל אביב נפצע בראשו מפחית בירה שנזרקה לעברו ושוטר נוסף נפצע מגדר מתכת שהושלכה לעברו. חמישה מפגינים נעצרו במקום. רימוני הלם נורו במחלף השלום, המשטרה מפעילה מכת"זית במקום.

בירושלים מתרחשים עימותים בין מפגינים לשוטרים מתחת לגשר בגין.

במקביל, נשיא המדינה יצחק הרצוג שוחח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראש האופוזיציה יאיר לפיד ויו"ר המחנה הממלכתי ח"כ בני גנץ. הרצוג בירך על היוזמה להתחיל בתהליך הידברות מיידי שיושק בחסות בית הנשיא, בניסיון להגיע להסכמה רחבה. הנשיא ביקש כי לצורך זה יוקמו צוותי עבודה מטעם כל צד.

הרצוג הבהיר כי הוא מתכוון להמשיך ולאפשר לנציגי הסיעות השונות בכנסת, לארגוני החברה האזרחית וגורמים מעוניינים להציג עמדותיהם ורעיונותיהם השונים כפי שנעשה בשבועות שחלפו.

22:22

המשטרה מפעילה מכתזית נגד מפגינים שמנסים לרדת לאיילון.

22:08

מפגינים תומכי הרפורמה התעמתו עם המשטרה שעצרה אחד מהם. סה"כ במחאה בתל אביב נעצרו 18 מפגינים, מהם 16 שוחררו בערבות.

21:17

לפני זמן קצר בירושלים, כמה עשרות מפגינים תומכי הרפורמה באזור הסינמה סיטי, החלו בצעדה לכיוון כיכר פריז, ופתחו בעימותים עם מתנגדי הרפורמה המפגינים במקום. השוטרים פעלו לפיזורם ועצרו חשוד אחד בגין תקיפת שוטרים.

המשטרה מסרה: "כוח משטרה פעל לחצוץ בין הצדדים ולמנוע אלימות, ואותם המפגינים החלו להפר את הסדר, חלקם השליכו אבנים ובקבוקים לעבר השוטרים".

בקפלן בתל אביב מפגינים כמה אלפים מתנגדי הרפורמה. ברחוב יגאל אלון קבוצה של כמה עשרות תומכי הרפורמה. המשטרה חוצצת באמצעות פרשים בין שתי הקבוצות.

מפגינים תומכי הרפורמה ברחוב יגאל אלון פינת השלום / צילום: גלובס
 מפגינים תומכי הרפורמה ברחוב יגאל אלון פינת השלום / צילום: גלובס

20:25

לאחר יום של שביתה דרמטית ותקדימית בשיתוף פעולה בין ההסתדרות למעסיקים, יו"ר ההסתדרות מודיע על ביטול השביתה המתכוננת מחר. זאת לאחר הודעת ראש הממשלה על הקפאת החקיקה.

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד מסר כי "אני מברך את ראש הממשלה על עצירת תהליך החקיקה ועל הבחירה באחדות העם. אני אהיה הראשון לסייע לראש הממשלה נתניהו, בהובלת משא ומתן ליצירת רפורמה אשר תנוסח בהסכמה משותפת בין הצדדים, ותביא לאיחוד הקרעים בעם. אני קורא לכל חבריי בממשלה ובכנסת, משמאל ומימין, השאירו את האגו בצד וראו את טובת העם ואת עתיד החברה הישראלית לנגד עיניכם. במשמרת שלנו מתרחש אירוע, מהגדולים והקשים בתולדות העם, ועל כולנו לגלות אחריות ומנהיגות למען עתיד ילדינו.

"בעקבות הודעת ראש הממשלה אני מודיע כי תופסק השביתה במשק, עליה הכרזתי הבוקר. אני מודה לכל השותפים למהלך: ראשי המשק ונציגי המעסיקים, ראשי הוועדים, העובדות והעובדים, חברי הנהגת ההסתדרות ועובדי ההסתדרות. יחד נחזיר את מדינת ישראל לדרך הנכונה".

אלפים מפגינים בצומת קפלן בתל אביב ובמרכז חורב בחיפה, בהם מתנגדים ותומכי המהפכה המשפטית. בבאר שבע מאות מפגינים, תומכי ומתנגדי הרפורמה.

בירושלים, עשרות אלפי מפגינים בהפגנת הימין.

מפגינים תומכי הרפורמה בתל אביב / צילום: גלובס
 מפגינים תומכי הרפורמה בתל אביב / צילום: גלובס

20:15

ראש הממשלה נתניהו הודיע על הקפאת החקיקה עד המושב הבא של הכנסת. "החלטתי להשהות את הקריאה השניה השלישית של החוק במושב הזה של הכנסת. כדי לנסות להגיע להסכמה רחבה במהלך מושב הכנסת הבא. נביא רפורמה שתחזיר את האיזון בין הרשויות, תוך שימור ואף חיזוק של זכויות הפרט", אמר נתניהו.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ נאם בהפגנת תומכי הרפורמה וקרא לנתניהו "בוא לכאן עכשיו. תראה כמה תמיכה, כמה גיבוי, כמה נחישות. אדוני ראש הממשלה, תודיע שאנחנו מחוקקים השבוע את הרפורמה".

יו"ר סיעת עוצמה יהודית, ח"כ יצחק קרויזר בהפגנת הימין: "מעל 2 מיליון אזרחים שהצביעו בעד הרפורמה אנחנו לא נאכזב אתכם. רפורמה אמיתית במערכת המשפט, עכשיו!".

בשעה זו מתקיימת הפגנת פעילי ימין תומכי הרפורמה גם ברחוב יגאל אלון בתל אביב.

19:40

בשעה זו נמשכת הפגנת תומכי הרפורמה באזור בית המשפט העליון. בהפגנה משתתפים צעירים רבים, משפחות וילדים. ההפגנה נגד הרפורמה שהחלה ליד הכנסת, נמשכת בשעה זו ברחוב עזה.

חלק מהמפגינים לובשים חולצות עליהן כתוב "אזרח סוג ב", ושלטים "גונבים לנו את הבחירות", "את הקול שלי לא יקחו. רפורמה עכשיו".

במקום אלפי מפגינים ומפגינים רבים עושים את דרכם למקום ההפגנה.

הפגנה בירושלים נגד המהפכה המשפטית, היום / צילום: ניצן שפיר
 הפגנה בירושלים נגד המהפכה המשפטית, היום / צילום: ניצן שפיר

בשעה 20:05 ראש הממשלה בנימין נתניהו ימסור הצהרה לתקשורת ממשרד רה״מ בירושלים.

יו״ר המחנה הממלכתי ח״כ בני גנץ הודיע שימסור הצהרה חשובה בשעה 20:15, וראש האופוזיציה ויו״ר יש עתיד ח״כ יאיר לפיד ימסור הצהרה בשעה 20:30.

18:50

מפגינים תומכי הרפורמה בהפגנה בירושלים קוראים קללות, ו"בוגדים" לצוות של חדשות 13 ומפריעים לדיווחים. במקביל נמשכות ההפגנות במוקדים נוספים. רחוב קק"ל ודרך נמיר בתל אביב, מחלף אליקים נחסם על ידי מפגינים והרצליה.

מיצג מחאה במחלף ינאי / צילום: טלי תמיר גל. באדיבות בונות אלטרנטיבה
 מיצג מחאה במחלף ינאי / צילום: טלי תמיר גל. באדיבות בונות אלטרנטיבה

18:25

בן גביר הודיע כי "הסכמתי להסיר את הווטו לדחיית החקיקה, תמורת התחייבת של ראש הממשלה בנימין נתניהו כי החקיקה תובא לאישור הכנסת במושב הבא, במידה ולא יגיעו להסכמות בזמן הפגרה". 

18:10

ראש הממשלה בנימין נתניהו סיכם עם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר כי תינתן לממשלה ארכה למושב הקרוב, להעביר את הרפורמה בהידברות ובמקביל סוכם בין השניים כי כצעד להגברת המשילות תעלה לאישור בישיבת הממשלה הקרובה הקמת המשמר הלאומי תחת המשרד לביטחון לאומי והצעת המחליטים תעלה כבר בישיבת הממשלה הקרובה.

17:15

בירושלים הסתיימו הנאומים בהפגנת הענק ועשרות אלפי המפגינים החלו בצעדה מכיכר אגרנט ברחבי העיר.

17:10

יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ מרב מיכאלי בהפגנה היום מחוץ למשכן הכנסת: "אנחנו אומרות ואומרים מהרגע הראשון, אין דבר כזה עצירה, אין עצירה זמנית, עצירה טקטית. אנחנו לא נסתפק בפחות מגניזה מוחלטת של חקיקת ההפיכה המשטרית. אנחנו לא נסתפק בפחות מגריסה של חקיקת התועבה הזאת והשלכה שלה לפח ההיסטוריה".

בכניסה לירושלים מאות מפגינים חסמו את הכביש באזור גשר המיתרים. המשטרה פינתה את המפגינים והציר פתוח לתנועת כלי רכב בשני הכיוונים.

בקפלן בתל אביב מפגינים בשעה זו מאות מפגינים. הצומת הסמוכה למגדלי עזריאלי חסומה. משאיות ופרשים חוסמים את ניסיון המפגינים לרדת לאיילון.

16:30

מפכ"ל המשטרה הגיע להפגנה מול הכנסת וקיבל תדרוך מהמפקדים במקום. המפכ״ל מלווה ע״י סגן מפקד מחוז ירושלים תת ניצב דני לוי פוגש שוטרים מהמחוז ולוחמים של משמר הגבול שנמצאים בכח המשטרה מסביב למשכן. המפכ״ל הודה לשוטרים ולמפקדים בשטח.

מפכ''ל המשטרה קובי שבתאי נפגש עם שוטרים היום בהפגנה נגד הרפורמה במשפט / צילום: דוברות המשטרה
 מפכ''ל המשטרה קובי שבתאי נפגש עם שוטרים היום בהפגנה נגד הרפורמה במשפט / צילום: דוברות המשטרה

לפי הודעת המשטרה, עד כה נעצרו שלושה אנשים בחשד שהתפרעו ותקפו שוטרים. בעקבות המחאה, מספר צירי תנועה באזור הכנסת חסומים לתנועת כלי רכב, בהם: רופין, רבין, הנשיא השישי, שדרות המוזיאונים, לורך, עזה, זוסמן וקפלן.

בדקות האחרונות נחסמה צומת הכניסה לירושלים באזור גשר המיתרים ע״י מוחים שהגיעו למקום והמשטרה פועלת כעת לפיזורם.

היום ב-18 מתוכננת בירושלים הפגנת ימין אליה קראו ח"כ רוטמן ושר האוצר בצלאל סמוטריץ להגיע. המשטרה הקצתה מתחם מחאה גם להפגנות בעד הרפורמה בצומת בורג-מבקר המדינה.

16:10

עשרות אלפים מפגינים בשעה זו בירושלים. אביגדור ליברמן נואם למפגינים. "ביבי רוצה לחסל את כלכלת ישראל. אנחנו לא ניתן לו. אנחנו לא ניתן לו להרדים את המחאה. אנחנו יכולים לסיים את המשבר רק שהצלחנו לקבע שוויון בנטל לכולם".

אביגדור ליברמן, לאחר נאומו בהפגנה נגד המהפיכה המשפטית מחוץ לכנסת / צילום: גלובס
 אביגדור ליברמן, לאחר נאומו בהפגנה נגד המהפיכה המשפטית מחוץ לכנסת / צילום: גלובס

גם יו"ר העבודה מירב מיכאלי הגיעה לנאום בהפגנה.

מרב מיכאלי בהפגנה מחוץ לכנסת, היום / צילום: גלובס
 מרב מיכאלי בהפגנה מחוץ לכנסת, היום / צילום: גלובס

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בקריאה למצביעי הימין: "בואו לירושלים, אסור להיכנע לאלימות. אסור בשום פנים ואופן לעצור את הרפורמה לתיקון מערכת המשפט ולחיזוק הדמוקרטיה הישראלית. אנחנו הרוב. אסור להיכנע לאלימות, לאנרכיה, לסרבנות ולשביתות פראיות. אנחנו הרוב. בואו נשמיע את הקול.

"נפגשים הערב ב-18:00 בירושלים, מול הכנסת. אני אהיה שם. בואו גם אתם. לא ניתן שיגנבו לנו את הקול ואת המדינה!".

הפגנה בירושלים נגד המהפכה המשפטית, היום / צילום: מחאת ההייטק
 הפגנה בירושלים נגד המהפכה המשפטית, היום / צילום: מחאת ההייטק

14:45

בירושלים: רבבות מפגינים ליד הכנסת, אלפים בדרך להפגנה.

ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד נאם בעצרת המחאה מחוץ למשכן הכנסת: ״לא את שר הבטחון ראש הממשלה נתניהו פיטר אתמול בלילה, הוא פיטר את המציאות. הוא פיטר את האמת - האמת היא שבשלושה חודשים של כאוס הממשלה הזו ביצעה את השמדת הערך הגדולה בתולדות המדינה״.

"ממשלת ישראל עברה השתלטות עויינת בידי קבוצה משיחית, לאומנית ואנטי דמוקרטית. הם לא יעצרו מעצמם. קיצונים אף פעם לא עוצרים מעצמם. מה שיעצור אותם זה אתם. הנחישות שלכם. הפטריוטיות שלכם. אהבת הארץ שלכם".

14:30

בפנייה ראשונה היום לאזרחים, ראש הממשלה קרא למפגינים בטוויטר "לנהוג באחריות ולא לפעול באלימות".

14:08

לפי דיווחי משטרת ישראל, עד כה נעצרו שני בני אדם בהפגנות בתל אביב. אחד בחשד הפרת הסדר ואחת בחשד לתקיפת שוטר.

כ-20 מוחים ירדו לאיילון בין גשר יהודית למחלף השלום, המשטרה מפזרת את המפגינים.

13:40

נמשכות ההפגנות ברחבי הארץ: בחיפה בצומת מת"מ כמה אלפים מפגינים, בנס ציונה, רחוב קפלן בתל אביב וברחובות הסמוכים, צומת הגומא ועוד.

ברחבת הכנסת נאספים מפגינים לקראת ההפגנה שתחל בשעה 14.

13:10

שר המשפטים וסגן ראש הממשלה יריב לוין הודיע כי יכבד את החלטת נתניהו בנוגע להמשך חקיקת המהפכה המשפטית. לוין מסר כי "כחבר בסיעת הליכוד, אני אכבד כל החלטה שיקבל ראש הממשלה נתניהו באשר להליכי חקיקת הרפורמה המשפטית. זאת מתוך ידיעה שמצב בו איש הישר בעיניו יעשה עלול להביא באופן מיידי לנפילת הממשלה ולקריסת הליכוד.

"על כולנו לעשות מאמץ כדי לייצב את הממשלה והקואליציה. על כולנו מוטלת החובה לא לעשות את הטעות שנעשתה בשעתו עם הפלת ממשלת שמיר, טעות שהובילה לאסון הסכמי אוסלו".

12:57 

בתל אביב, המשטרה חסמה את הירידה לאיילון דרום מקיבוץ גלויות. בחיפה, עשרות אנשים מתאספים להפגנה בצומת מת"מ. המשטרה עוקבת אחרי האירוע.

מפגינים מתאספים בצומת מת''מ בחיפה / צילום: עומרי רוזנברג
 מפגינים מתאספים בצומת מת''מ בחיפה / צילום: עומרי רוזנברג

12:02

לפי ההערכות בשטח כעת, ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר לראשי הקואליציה כי הוא מתכנן לעצור את החקיקה. בתוך כך, בקואליציה מציינים כי שר המשפטים יריב לוין הבהיר לחברי הממשלה כי אינו עומד להתפטר. במקביל, מקורבים מדווחים כי השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מאיים בפירוק הממשלה.

איילון צפון נחסם לתנועה, מאות מפגינים הגיעו למקום אחרי שבלילה שני הנתיבים נחסמו על ידי אלפים רבים. הבוקר נפתח הכביש לאחר שהיה חסום 9 שעות.

מפגינים מתרכזים בתחנת רכבת השלום בתל אביב / צילום: אור אדר
 מפגינים מתרכזים בתחנת רכבת השלום בתל אביב / צילום: אור אדר

לפחות אלף מפגינים מוחים מול כיכר הכנסת ומשרדי הממשלה ברחוב קפלן בירושלים. 

11:35 

השר ניר ברקת מהליכוד מסר: "אני קורא לכל עמיתיי בממשלה, בליכוד ובמפלגות השותפות בקואליציה, להתלכד מאחורי ראש הממשלה ולגבות אותו בעצירת החקיקה. אסור לנו להביא להפלת ממשלת ימין במו-ידינו. כוחנו באחדותנו".

11:25

המשטרה סגרה את רחוב קפלן בירושלים לקראת ההפגנה המתוכננת בשעות הצהריים. בשעה 18:00 צפויה הפגנה של ארגוני ימין תחת הכותרת "לא יגנבו לנו את הבחירות".

יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן, צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "לא יגנבו את הבחירות! העם דורש תיקון שורש במערכת המשפט. ציון במשפט תיפדה. אסור לקבל מציאות שיש בה אנשים שהקול שלהם לא נחשב. צאו והחזירו את הקול לעם".  

10:44

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד התייחס לאירועי השעה בישיבת הסיעה של יש עתיד ואמר ״מה שקרה ביממה האחרונה הוא טירוף, הוא אובדן עשתונות ואובדן דרך, הוא הוכחה לכך שהממשלה הזו איבדה את הבלמים. היא מסוכנת למדינת ישראל, היא מסכנת את ביטחון ישראל. הבית שלנו בסכנה. שר הביטחון גלנט פוטר מסיבה אחת בלבד - הוא אמר את האמת. הוא לא איים, הוא לא הציב אולטימטום, הוא הזהיר מפני קריסה של צבא העם בפני ממשלה שמנסה לפטר את המציאות.

לפיד קרא לראש הממשלה להחזיר את שר הביטחון יואב גלנט לתפקידו: "אני קורא לנתניהו, בטל את הפיטורים של יואב גלנט. מדינת ישראל לא יכולה בעת הזו, מול הסיכונים בכל הזירות להרשות לעצמה חילופי שר ביטחון. מעולם לא היינו קרובים יותר להתפרקות. הביטחון בסכנה, הכלכלה מתפרקת, יחסי החוץ בשפל של כל הזמנים, אנחנו לא יודעים מה להגיד לילדים שלנו על העתיד שלהם במדינה הזו. נלקחנו בשבי בידי חבורה קיצונית, חסרת מעצורים, שאין לה שום גבול.

לפיד התייחס לחרדת האזרחים והמצב במדינה ושוב קרא לעצירת החקיקה: "רוב מוחלט של אזרחי המדינה מרגישים בתקופה האחרונה, ועוד יותר מזה ביממה האחרונה, חרדה ומועקה, הם לא מצליחים להבין למה הממשלה מתעקשת להרוס כל מה שיקר לנו וקדוש לנו.

"מי שנבחר לראש הממשלה הוא נתניהו, לא יריב לוין. מי שנבחר להוביל זה הליכוד, לא שמחה רוטמן. מי שצריך להוביל את הביטחון הוא הקבינט, לא הטיקטוק של איתמר בן גביר. כמעט מאוחר מדי, אבל עדיין לא מאוחר מדי. בליכוד יש מספיק אנשים הגונים שיכולים וצריכים לעצור את הטירוף. שרים וחברי כנסת בליכוד לא יכולים בעת הזו להסתפק בתדרוכים בעילום שם. מי שאוהב את המדינה שלו, לא שותק בזמן שהיא נהרסת. בחייה של מדינה יש רגעים נדירים שבהם הממשלה צריכה להחליט: האם היא פה כדי לבנות או כדי להרוס? האם היא פה כדי לחבר את העם או לפלג אותו. זה רגע כזה. אני קורא לממשלת ישראל, לליכוד, להתעשת, לעצור את החקיקה, ולבוא לדבר אתנו".

לפיד פנה לקואליציה ושוב ביקש שיגיעו לבית הנשיא להידברות על פשרה: "אנחנו לא חייבים להתרסק. אנחנו לא חייבים להתפרק. יש פתרונות. אני קורא לקואליציה, בואו נלך לבית הנשיא, נתחיל דיאלוג לאומי שבסופו תהיה לנו חוקה המבוססת על מגילת העצמאות, ומדינה שבה כולנו חיים יחד באהבה ובכבוד הדדי".

10:30

מספר חברות הייטק, בהן מאנדיי, סקאיי ונטורל אינטליג'נס, הודיעו על הצטרפות לשביתה לה קרא יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד במידה וחקיקת המהפכה המשפטית לא תבוטל.

מחברת מאנדיי נמסר: "אתמול נחצה בבירור קו המאיים על הדמוקרטיה והיציבות של ישראל.לנוכח זאת, נצטרף לשביתה הכללית המתוכננת במשק היום ומחר. בהתאם לא ינוכו ימי חופשה לעובדים. בחברה יעשו כל מאמץ על מנת להימנע מכל פגיעה בלקוחות בין היתר באמצעות צוותי מאנדיי ברחבי העולם".

גם חברת סקאיי (לשעבר קנשו) ביצעה מהלך ושלחה לעובדים מכתב המודיע על השבתת העבודה במשרדי החברה ליומיים, תוך תשלום מלא לעובדים. נטורל אינטליג'נס, שכמה ממנהליה נוטלים חלק פעיל במטה מחאת ההייטק, שלחה גם היא דוא"ל ל-450 עובדים ובו הודיעה כי "לאור ההתפתחויות של היממה האחרונה, החלטנו לסגור את משרדי החברה למשך 48 שעות - בימים שני ושלישי - המדינה מקבלת מאיתנו עדיפות".

10:05

נתניהו דחה את ממסיבת העיתונאים לשעה מאוחרת, כרגע לא נודע מתי, בעקבות קשיים בדיונים עם ראשי הקואליציה. נתניהו תוכן לשאת נאום בשעה 10, לאחר מכן הוא נדחה ל10:30 וכעת כאמור נדחתה לשעה לא ידועה. בן גביר הודיע כי הוא מתנגד לעצירת החקיקה ומאיים בפירוק הממשלה. 

יו"ר ההסתדרות הודיע כי הולכים לשביתה כללית במשק אם נתניהו לא יודיע על עצירת החקיקה. "אני קורא לראש הממשלה תעצור את החקיקה לפני שיהיה מאוחר", אמר ארנון בר-דוד. "אם אתה לא מודיע היום על עצירת החקיקה - שביתה פורצת במשק ברגע שאני מסיים את ההצהרה כאן".

9:55

יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ יולי אדלשטיין, יצא כעת מדיון ועדת החוץ והביטחון בנושא השלכות המתחים החברתיים במדינת ישראל על מערכת הביטחון. בדיון החסוי השתתף גם שר הביטחון, יואב גלנט. בתום הדיון החסוי, אמר יו"ר הוועדה, ח"כ אדלשטיין: "שמענו דברים מדאיגים. זו לא העת להחליף שר ביטחון". 

יולי אדלשטיין ויואב גלנט בוועדת החוץ והבטחון, הבוקר / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
 יולי אדלשטיין ויואב גלנט בוועדת החוץ והבטחון, הבוקר / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

09:29

ההפגנות נמשכות גם הבוקר. כביש 4 ליד אבן יהודה נחסם על ידי מפגינים. בכפר הירוק תלמידים חסמו את התנועה והפגנות מתקיימות ליד בתיהם של ניר ברקת, ביטן ואבי דיכטר.

מפגינים סמוך לשדה בוקר / צילום: תמונה פרטית
 מפגינים סמוך לשדה בוקר / צילום: תמונה פרטית

מפגינים חוסמים את כביש 4 ליד אבן יהודה / צילום: תמונה פרטית
 מפגינים חוסמים את כביש 4 ליד אבן יהודה / צילום: תמונה פרטית

מפלגת הציונות הדתית הודיעה רשמית כי עמדתה היא לא לעצור את החקיקה המשפטית. בהודעת המפלגה נכתב: "עצירת החקיקה תהיה כניעה לאלימות, לאנרכיה, לסרבנות ולעריצות המיעוט ותאיין את תוצאות הבחירות. היינו ונשארנו חסידי שיח, פשרות והסכמות, אבל לא תחת איומי הפיכה של מוקדי הכח על הדמוקרטיה הישראלית. נבחרנו כדין וקיבלנו מנדט ברור מהעם להחזיר את האיזונים לדמוקרטיה הישראלית. אנחנו חייבים לרוב העם את השמעת קולו ואת המשך התיקון ההיסטורי החשוב הזה".

עוד נכתב בהצהרת המפלגה "הימים האחרונים - בהם קבוצות מיעוט שצברו לאורך השנים כח חסר מעצורים בממסדים השונים, ולא מהססות לעשות בו שימוש אלים ודורסני נגד הרוב, קמים על הדמוקרטיה ודוחפים בעיניים פקוחות לתהום ולפירוק מרכיבי היסוד של העם והמדינה - רק ממחישים את נחיצות הרפורמה ואת החזרת הכח לעם. לאחר העברת החקיקה שתאזן את הרכב הוועדה למינוי שופטים ניתן יהיה לעצור ולהושיט יד להידברות עם כל מי שיחפץ בכך, מעמדה של כבוד הדדי והכרה בתוצאות הבחירות ולא מתוך כפיה אלימה של דעות המיעוט".

09:01

אחד מבכירי המשק אומר לגלובס רגע לפני מסיבת העיתונאים של יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, כי "זה הזמן של בכירי המשק ומערכת הביטחון לעמוד על הרגליים האחוריות ולתת את קולם מול הטירוף שקורה במדינה הזאת. ארצנו קמה על בסיס האחדות ותמשיך להתקיים גם בעתיד רק בזכותה! זאת לא שאלה של ימין או שמאל, זאת שאלה קיומית".

08:55

לפי דיווחים שונים מהמקורבים לראש הממשלה, נתניהו צפוי להודיע על עצירת חקיקת המהפכה המשפטית. 

08:31

מסיבת העיתונאים של ההסתדרות וראשי המשק הוקדמה ל-9:45. יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד צפוי להודיע על השבתה כללית של המשק כשהוא מלווה במספר אנשי עסקים, אירוע נדיר כשלעצמו. המסר יהיה - "דיי. או שעוצרים וחוזרים לחיות ביחד או שנפעיל כוח שעוד לא נראה. שכולל השבתה של כל המשק ביחד עם המגזר העסקי".

08:15

לטענת מקורבים למשפט נתניהו, סנגורו של ראש הממשלה, עו"ד בעז בן צור, אמר לו הבוקר כי אם לא תיעצר חקיקת המהפכה המשפטית - הוא לא יוכל לייצגו. תגובת נתניהו לעו"ד בן צור עדיין לא ברורה.

08:00

לקראת הפגנה שתיערך מחוץ לכנסת בשעה 14:00, מארגני המחאה הודיעו כי "המדינה תשותק עד לעצירה וגניזה מוחלטת של כל חוקי הדיקטטורה. לא נהיה מוכנים לשום פשרה שתיפגע בעצמאות בית המשפט העליון ועליונות המשפט".

עוד נמסר מטעמם: "הממשלה פגעה בצה"ל ובכלכלה והביאה לקרע בעם. על נתניהו להביא עוד היום לפיטוריו של יריב המחריב, שהרס, החריב והוביל מדינה שלמה לפי התהום. יריב לוין מנסה להביא את ישראל לחורבן בית שלישי. אנחנו דורשים את השארתו של השר גלנט כשר ביטחון על מנת למנוע הפקרתו של צה"ל ובביטחון המדינה. לא נהיה מוכנים לשום פשרה שתיפגע בעצמאות בית המשפט העליון ועליונות המשפט".

07:32

משטרת ישראל הודיעה כי כל הכבישים שנחסמו הלילה בעקבות המחאות נגד המהפכה המשפטית נפתחו לתנועה, כולל נתיבי איילון.

07:15

נשיא המדינה יצחק הרצוג פנה לראש הממשלה נתניהו וחברי הקואליציה בקריאה לעצירת החקיקה המשפטית: "ראינו הלילה מחזות קשים מאוד. אני פונה לראש הממשלה, חברי הממשלה וחברות וחברי הקואליציה: התחושות קשות וכואבות. דאגה עמוקה אופפת את כל העם. הביטחון, הכלכלה, החברה - כולם מאויימים. עיני כל העם בישראל נשואות אליכם. עיני כל העם היהודי נשואות אליכם. עיני כל העולם נשואות אליכם.

"למען אחדות עם ישראל, למען האחריות המתחייבת אני קורא לכם לעצור את הליך החקיקה לאלתר. אני פונה לראשי כל סיעות הכנסת, קואליציה ואופוזיציה כאחד, לשים את אזרחי המדינה מעל הכול, ולנהוג באחריות ובאומץ ללא דיחוי נוסף. תתעשתו כעת! זה לא רגע פוליטי, זה רגע למנהיגות ואחריות".

07:09

בשעה 9:00 הבוקר (ב') ראשי הקואליציה צפויים להתכנס ולדון בהמשך חקיקת המהפכה המשפטית. לפי דיווחים מהלילה, שר המשפטים יריב לוין מאיים בהתפטרות אם ראש הממשלה יעצור את אישור השינויים במערכת המשפט.

חלק מחברי הליכוד התייחסו להפגנות ולהמשך המהפכה המשפטית. מיקי זוהר, שר התרבות והספורט, כתב "שילמנו מחיר כבד על כישלון ההסברה. הרפורמה במערכת המשפט היא נחוצה וחיונית, אבל כשהבית בוער, לא שואלים מי צודק אלא שופכים מים ומצילים את יושביו. אם ראש הממשלה יחליט לעצור החקיקה כדי למנוע את הקרע שנוצר בעם, אנחנו חייבים לתמוך בעמדתו". גם עמיחי שיקלי, השר לשיוויון חברתי, פרסם פוסט ארוך בו קרא ל"חשב מסלול מחדש": "צריך להודות ביושר - טעינו בניווט. אז כמו בוויז הגם שהיעד הסופי לא משתנה אני ממליץ לחשב מסלול מחדש, כן למרות שאנחנו לגמרי צודקים".

מעט אחרי הפרסום על פיטורי גלנט, המונים יצאו לרחובות, וכבישים וצמתים מרכזיים נחסמו בכל המדינה. ההפגנות התרכזו במספר מוקדים, ביניהם רחוב קפלן בתל אביב, משם אלפי מפגינים ירדו לחסום את איילון החל מהשעה 22:00. משטרת ישראל הגיבה לאירוע מאוחר ולא הייתה ערוכה לכמות האנשים שהגיעה למחות. השוטרים נעזרו במכתזית ופרשים כדי לפתוח את הכביש ורק לקראת השעה 4 לפנות בוקר פונו המפגינים מהכביש, אך איילון דרום עדיין לא נפתח לתנועה וחסום באזור מחלף השלום. בנתיבי איילון עובדים על מנת לפנות את המכשולים שנותרו על הכביש על מנת לפתוח אותו לתנועה.

גם ברחוב עזה בירושלים המפגינים פרצו את המחסומים המשטרתיים והתקדמו להפגין ליד מעון ראש הממשלה. מול הכנסת התכנסו אלפים למחות וההפגנה הסתיימה בשירת התקווה מול המשכן.

גם המפלגות החרדיות ש"ס ויהדות התורה הודיעו במהלך הלילה כי יתמכו בעצירת החקיקה. בעוצמה יהודית, לעומת זאת, שמחו על פיטורי שר הביטחון והודיעו כי לא יסכימו להקפאה של המהפכה המשפטית: "לימין אין מנדט לוותר על הרפורמה המשפטית ולהיכנע לאלימות. רוב העם תמך בנו כדי למשול".

במפלגת הציונות הדתית היו"ר ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' לא התבטא פומבית בנושא, אך שרת ההתיישבות אורית סטרוק צייצה בטוויטר: "הידיעה כאילו הציונות הדתית תומכת בעצירת הרפורמה - פייק".