"מדינה במשבר": כך מסקרים בעולם את פיטורי שר הביטחון וההפגנות

הניו יורק טיימס הקדיש את הידיעה הראשית שלו לפיטורי יואב גלנט והמחאה שבאה בעקבותם • רשת CNN עוקבת אחר ההפגנות בידיעה מתגלגלת • ה-BBC מספר שהשר פוטר בעקבות עימות על התוכנית המשפטית של ראש הממשלה נתניהו • איך נראית הדרמה בכלי התקשורת הגלובליים?

יואב גלנט / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
יואב גלנט / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

הפיטורים המפתיעים אמש (א') של שר הביטחון יואב גלנט והמחאה הספונטנית שנוצרה והשתלטה במשך שעות ארוכות על צירים מרכזיים במוקדים שונים ברחבי ישראל הפכו במהלך בלילה לכותרות הראשיות ברוב כלי התקשורת הבינלאומיים המרכזיים בעולם.

ההסתדרות תאיים בהשבתת המשק, נתניהו יישא "נאום לאומה" | סיקור שוטף 
הרבה דם רע: ההיסטוריה העגומה של שרי ביטחון בממשלות נתניהו 
העלאות הריבית מחלחלות למשק: שלושה סימנים שהמשק הישראלי בהאטה 

בארה"ב, ה"ניו יורק טיימס" הקדיש את הכותרת הראשית של האתר שלו לנעשה בישראל מאז אתמול בערב. את הדיווח המוקדם לפיו "נתניהו פיטר את שר הביטחון שקרא להקפיא את השינויים במערכת המשפט", החליפו הדיווחים על כך כי ישראל "הגיעה לנקודת רתיחה". "הפגנות פרצו מיד לאחר הפיטורים", דיווח כתב העיתון מירושלים.

נתניהו מפטר את גלנט בכותרת הראשית של הניו יורק טיימס
 נתניהו מפטר את גלנט בכותרת הראשית של הניו יורק טיימס

במהלך היום עידכנו כלי התקשורת הבינלאומיים על מה שכינו "שביתה היסטורית" שבה ארגון הגג של העובדים, ההסתדרות, חבר לארגוני המעסיקים להודעה על השבתה כללית של המשק. הדיווח על סגירת נתב"ג הוביל לביטול טיסות מרחבי העולם. ה"בי-בי-סי" דיווח על סגירת שני נמלי ים לתנועה וכלי תקשורת אחרים על כך שאפילו רשת "מקדולנדס" סגרה את סניפיה כחלק מהמחאה בכלל המשק. הדיווחים על השביתה התפשטו במהרה גם בכלי התקשורת האירופיים, כאשר ה"לה מונד" דיווח כי "בנימין נתניהו נדחק לפינה על ידי הזעם ברחובות".

"דקות אחרי ההודעה על הפיטורים של גלנט", דיווח ה"וושינגטון פוסט" - גם הוא בכותרת הראשית - "מפגינים החלו למלא את הרחובות ברחבי המדינה כשהם נושאים דגלים וצועקים 'דה-מו-קרט-יה". פרשנות בזק בעיתון היוקרה האמריקאי הציגה את התזה כי ראש הממשלה נתניהו "איבד את מגע הקסם", וכי ישראל מאיימת "לגלוש לכאוס".

פיטורי גלנט בוושינגטון פוסט
 פיטורי גלנט בוושינגטון פוסט

כמעט בכל האתרים הבינלאומיים, התמונות וקטעי הווידיאו מישראל היו של המחאה הלילית - של חסימת איילון, של העימותים בירושלים ושל הצתת חפצים על הכבישים החסומים בתל-אביב. "המשבר בישראל מעמיק", דיווחה רשת CNN בכותרת הראשית שלה. ידיעה מתגלגלת שהקדיש אתר הרשת לנעשה בישראל מדווחת לקוראים גם הבוקר על ההתפתחויות האחרונות, כולל קריאתו של הנשיא הרצוג לרגיעה. הרשת הביאה מדבריו של נתניהו לפירס מורגן, בראיון שהוקלט בסוף השבוע ושישודר היום (ב'), בו הוא אומר כי "איני רוצה להרוס את הדמוקרטיה".

סיקור מתגלגל של ההפגנות בישראל ב-CNN
 סיקור מתגלגל של ההפגנות בישראל ב-CNN

לא רק בארה"ב מדווחים על "כאוס בישראל"

לא רק בארה"ב המחאות בישראל כבשו את ראש סדר היום הבינלאומי. אתר ה-BBC הבריטי דיווח הבוקר על "עשרות אלפי מפגינים" שיצאו לרחובות אחרי פיטורי שר הביטחון גלנט. "המשטרה בירושלים השתמשה בזרנוקי מים כדי לפזר את המפגינים", נכתב. אחת מהמוחים, "עובדת ממשלתית", לדברי הכתבים שהיו במקום, "אמרה לנו כי לדעתה נתניהו 'עבר את הגבול' כשהודיע על פיטורי גלנט". כעת, מדווח האתר, ישראל מתחילה את "שבוע השיבוש" שהובטח על ידי מארגני המחאה הציבורית נגד המהפכה המשפטית. תמונות של הצתת הצמיגים באיילון והמחאה ההמונית נגד המהפכה המשפטית כיכבו גם בכותרות כלי התקשורת האחרים בבריטניה, כמו ה"גרדיאן".

קריאת הנשיא הרצוג להפסקת החקיקה בגארדיאן
 קריאת הנשיא הרצוג להפסקת החקיקה בגארדיאן

נושא השינויים המוצעים בחוק הישראלי והשינוי במעמד מערכת המשפט הישראלית אינם חדשים לקוראים הגלובליים. בשבועות האחרונים דיווחו כלי התקשורת ברחבי העולם על השלבים השונים של החוקים המתגבשים, על המשבר שהדבר יוצר בישראל, וגם על הביקורת - לעתים מרומזת בלבד - של מנהיגים בינלאומיים על קידום המהפכה המשפטית במהירות מבלי לדאוג להסכמה רחבה.

ה"שפיגל" הגרמני הבוקר הציג תמונות של עימותים בין פרשים למפגינים על איילון תחת הכותרת "תותחי מים ופרשים נגד המוחים, הצבא העלה כוננות". "עשרות אלפים הפגינו אל תוך הלילה", נכתב באתר המגזין הגרמני, שמיסגר את האירועים תחת "משבר בישראל". "מרד אל תוך הלילה", היתה הכותרת של "הרפובליקה" האיטלקי, שדיווח גם על הדאגה שהביעו גורמים רשמיים בארה"ב, ועל קריאתו של הנשיא הרצוג לנתניהו לפעול כדי להרגיע את הרוחות. בצרפת, שמתמודדת עם משבר ציבורי מתגלגל משלה, בעקבות מחאות הרחוב נגד העלאת גיל הפרישה לפנסיה, דיווח ה"לה-מונד" בעמוד הבית שלו על הנעשה בישראל.

דר שפיגל מדווח על קריאת הרצוג להפסקת החקיקה של המהפכה המשפטית
 דר שפיגל מדווח על קריאת הרצוג להפסקת החקיקה של המהפכה המשפטית

גם סוכנויות הידיעות הכלכליות וכלי התקשורת הכלכליים דיווחו בהרחבה על הנעשה בישראל. הכותרת הראשית של ה"פייננשייל טיימס" המשפיע הכריזה הבוקר (ב'): "ההפגנות בישראל מתעצמות אחרי שנתניהו מפטר את שר הביטחון". "תגובה זועמת לפיטורי יואב גלנט בשל העובדה כי הזהיר שהמהפכה המשפטית מהווה 'סכנה ברורה ומיידית' לביטחון הלאומי", פירט העיתון המשפיע. פרשנות שהתפרסמה לצד הידיעה פירטה כיצד "המתחים בתוך ממשלת נתניהו נחשפים במהלך שבוע כאוטי". כתב רשת "בלומברג" בארץ ציין כי גלנט פוטר "פחות מ-24 שעות אחרי שמתח ביקורת על התוכנית המשפטית של ראש הממשלה".

לה רפובליקה האיטלקי מדווח על ההפגנות בישראל
 לה רפובליקה האיטלקי מדווח על ההפגנות בישראל

כמעט כל כלי התקשורת גם הזכירו את הפגנות הענק שהתקיימו בסוף השבוע בישראל, בשבוע ה-12 ברציפות נגד המהפכה המשפטית, וחלקם ציינו כי המחאה התמקדה בכמה חברי כנסת שאותם ניסתה לשכנע להצביע נגד החוקים שמקדמת הקואליציה בהצבעות קרובות בקריאות שנייה ושלישית בכנסת. רשת "אי-פי" האמריקאית אמרה כי הצעד "מחזק את ההערכות שראש הממשלה מתכוון להביא השבוע להצבעה חלקים מרכזיים מהתוכנית שלו". הרשת גם ציינה כי גלנט היה הראשון להפגין התנגדות פומבית בתוך הליכוד לחוקי המהפכה המשפטית.