שתי ענקיות אנרגיה מציעות לרכוש 50% משותפות קידוחי הגז ניו-מד אנרג'י

ענקית האנרגיה הבריטית BP חוברת ל-ADNOC מאבו דאבי, ויחדיו הן מציעות לרכוש מחצית משותפות ניו-מד אנרג'י של קבוצת דלק והציבור בפרמיה של 65% • המחיר שמוצע גבוה ב-22% ממחיר השיא של ניו-מד באוגוסט האחרון, ומשמעותו דריסת רגל לשחקניות בינלאומיות חדשות בשדה לוויתן

יוסי אבו, מנכ''ל NewMed Energy / צילום: ענבל מרמרי
יוסי אבו, מנכ''ל NewMed Energy / צילום: ענבל מרמרי

התפתחות דרמטית חיובית לשוק האנרגיה המקומי. ענקית אנרגיה גלובלית שנייה מעוניינת להיכנס לפעילות ישירה בשדה הגז הגדול של ישראל - לוויתן. בריטיש פטריליום, הגישה יחד עם חברת האנרגיה ADNOC מאבו-דאבי, הצעה לקנות מחצית משותפות ניו-מד אנרג'י (בעברה: דלק קידוחים) שבשליטת קבוצת דלק  של יצחק תשובה במחיר שגבוה בעשרות אחוזים ממחיר השיא שאליו הגיעה בבורסה אשתקד. מדובר בצעד שהוא לא פחות מדרמטי, כשהקודם נגע לרכישת נובל אנרג'י על ידי חברת שברון ודרך כך להחזקות בשדות גז ישראליים.

● לונדון לא מחכה לה: פחתו סיכוייה של ניו-מד להיכנס לבורסה הבריטית

שותפות ניו-מד אנרג'י  בניהולו של יוסי אבו, מסרה למשקיעים בבורסה בתל אביב כי קיבלה מכתב הצעה אינדיקטיבית לא מחייבת, בשלב זה, משתי חברות האנרגיה הבינלאומיות בריטיש פטרוליום (BP) ו-ADNOC. ההצעה הינה לרכישה במזומן של כל יחידות ההשתתפות (דומה למניות) של השותפות המוחזקות בידי הציבור (45%), וכן-5% מיחידות ההשתתפות המוחזקות על ידי קבוצת דלק.

ככל שתושלם, יחזיקו BP ו-ADNOC ב-50% מהשותפות באמצעות חברה משותפת, כאשר יחס החלוקה הפנימי בין שני הגופים עדיין אינו ידוע, וקבוצת דלק ב-50%, מזכויות ההון והשליטה בניו-מד אנרג'י.

ההצעה שהוגשה ביום שני בבוקר למשקיעים היא תשלום של 12.05 שקלים לכל יחידת השתתפות בניו-מד, על ידי המציעות. כלומר לפי שווי של כ-14.2 מיליארד שקל לשותפות. מחיר זה גבוה ב-65% מהשער שבו נסגר המסחר ביום ראשון, כמו כן הוא גבוה בכ-60% ביחס למחיר הנעילה הממוצע ב-30 ו-90 ימי המסחר האחרונים. מדובר במחיר אטרקטיבי מאוד, שכן מחיר המקסימום של יחידותה ההשתתפות של ניו-מד הגיע ל-9.89 שקלים, באוגוסט אשתקד. כלומר ההצעה הינה גבוהה ב-22% גם ממחיר השיא של ניו-מד.

 ועדת ביקורת שתכלול שלושה דירקטורים חיצוניים

דירקטוריון ניו-מד אנרג'י, קיים אמש דיון בנוגע להצעה והחליט למנות ועדת ביקורת, שתכלול שלושה דירקטורים חיצוניים בלבד. ועדת הביקורת הוסמכה לבחון ולהחליט בכל סוגיה הנוגעת לרכישת יחידות הציבור בעסקה המוצעת, לרבות ניהול משא-ומתן עצמאי עם החברות ועם קבוצת דלק, בהתאם לטובת השותפות והמחזיקים ולגבש את המלצתה לדירקטוריון ביחס לעסקה. כדי לאשר את העסקה יהיה צורך לקבל אישור של בית המשפט לפקח על ההסדר, ובין היתר תכונס אסיפה כללית, ויידרש רוב של מחזיקי היחידות בקרב הציבור.

יוסי אבו, מנכ"ל ניו-מד אנרג'י מסר הבוקר כי "ההצעה היא תוצאה של מערכות היחסים החמות והגשרים שבנינו בשנים האחרונות עם חברות האנרגיה הפועלות באזור והיא הבעת אמון חשובה והמשמעותית ביותר שקיבל משק הגז הישראלי בכלל, ובפעילות ניו-מד אנרג'י ונכסיה בפרט".

שר האנרגיה והתשתיות, ישראל כ"ץ: "אני מברך על ההסכם החדש, עליו הודיעה חברת ניו מד, שעיקר אחזקתה כיום היא במאגר הגז הטבעי הגדול בישראל, מאגר לוויתן. הדבר מעיד על הפוטנציאל והאטרקטיביות שיש למשק הגז הטבעי הישראלי ברחבי העולם, כאשר העסקה יכולה להגביר התעניינות של חברות גז טבעי ונפט בינ"ל גדולות בהליך התחרותי הרביעי - אך יותר מכל מעיד על איתנות היחסים והאמון בין מדינת ישראל לאיחוד האמירויות. פרטי ההסכם, לאחר שיוצגו למשרד בראשו אני עומד, ייבחנו על ידי כלל הגורמים המקצועיים הרלוונטיים, כתנאי לאישורו".