רכש 3 דירות יוקרה בלי לבקר בהן: מאחורי הקלעים של עסקת ענק בשווי 14 מיליון שקל באשקלון

כרבע מהדירות בפרויקט בן 230 יח"ד במרינה של אשקלון נרכשו ע"י תושבי חוץ - רובם יהודים-אמריקאים • זאת בזמן ששיעור הרכישות של תושבי החוץ בכל הארץ נמצא בירידה בחודשים האחרונים • אם אנחנו בדרך לשינוי דפוסי הקנייה של תושבי החוץ שכבר לא מוכנים לשלם את המחירים במרכז הארץ? • כך עלתה אשקלון על הרדאר של תושבי החוץ • עסקה בשבוע, מדור חדש

מרפסת לכיוון הים באחת מהדירות שנקנו / צילום: אייל פישר
מרפסת לכיוון הים באחת מהדירות שנקנו / צילום: אייל פישר

הרכישה: שלוש דירות יוקרה - פנטהאוז ושני דופלקסים - בפרויקט SEA&SKY של יורו ישראל במרינה של אשקלון, נרכשו תמורת סכום כולל של 14 מיליון שקל. הרוכש של שלוש הדירות הוא תושב חוץ יהודי־אמריקאי.

התחדשות עירונית בתל אביב: "5 דיירים בסך־הכול, ובכל זאת היו לפרויקט קשיים" 
הבניין שלכם בדרך להתחדשות עירונית? כל מה שצריך לדעת לפני | פרויקט מיוחד

הדירות: הפנטהאוז נמצא בקומה ה־25 של הפרויקט, משתרע על פני 155 מ"ר ומציע חמישה חדרים ומרפסת בשטח 100 מ"ר. שני הדופלקסים שנרכשו זהים מבחינת המפרט הכללי שלהם: הם נמצאים בקומה ה־22, חולשים על פני 132 מ"ר בשתי קומות, ובכל אחד מהם שתי מרפסות בשטח כולל של 60 מ"ר. הדירות כוללות חניות ומחסן.

הפרויקט: כולל שני מגדלי מגורים בני 25 קומות. מגדל אחד כבר מאוכלס, והשני נמצא בשלב עבודות הגמר.

המחיר למ"ר: לדברי שמאי המקרקעין אילי סוויד, בעל משרד אילי סוויד - שמאות מקרקעין, העסקה משקפת מחיר למ"ר של כ־25 אלף שקל, התואם הערכת שווי שביצע לפנטהאוז דומה במתחם המרינה לפני כשנה. "אני מעריך שהפנטהאוז עצמו תומחר בסביבות 5 מיליון שקל, שכן אלו נכסים מבוקשים יותר מדופלקסים, כך שהמחיר למ"ר בו התקרב יותר לאזור ה־30 אלף שקל למ"ר. באשקלון שוק יוקרה פעיל למדי, ולאחרונה מתחיל לעבור גם אל המגדלים אורך החוף", אמר סוויד.

לאחרונה נמכרה דירת יוקרה נוספת בעיר: פנטהאוז בשטח 188 מ"ר עם מרפסת בשטח 115 מ"ר, בקומה ה־22 בפרויקט "בריזה" של חברת אפגד בשכונת אפרידר, נמכר תמורת 7.55 מיליון שקל.

הלוקיישן: רחוב יפה נוף, מרחק הליכה מקו החוף ומרחק קצר ממתחם הבילוי של המרינה ומהטיילת. הוא ממוקם על אחת מעתודות הקרקע האחרונות הזמינות לבנייה למגורים באזור זה של העיר.

מגיעים מעבר לים: 60 יחידות דיור בפרויקט, מתוך 230 דירות בסך־הכול, נרכשו על ידי תושבי חוץ, רובם יהודים־אמריקאים. "נוצרה כאן מעין קהילה קטנה של עולים מארה"ב", אומרת עפרה חדד, סמנכ"לית חברת יורו ישראל ומבעלי החברה. "לצידה מתפתחת כאן גם קהילה של ירושלמים ותיקים: 30% מהרוכשים בפרויקט הם ירושלמים בני 45 ויותר".

לדברי השמאי סוויד, אזור אשקלון ואשדוד מושך אליו לא מעט תושבי חוץ בשנים האחרונות, כאלו שאינם מעוניינים לשלם את המחירים הגבוהים של תל אביב וסביבתה.

מגמה הפוכה לשוק: רכישת תושבי החוץ לפרויקט מתרחשת בניגוד למגמה של העת האחרונה, המעידה על ירידה במספר העסקאות של תושבי חוץ בישראל, ובשיעורן מכלל העסקאות. אם לפני עשור הן היוו כ־6% מכלל העסקאות, ב־2022 מדובר על כ־1.5% בלבד. "זו עסקה ייחודית מאוד", מדגישה חדד, "במיוחד בתקופה זו, כשהשוק נמצא בקיפאון". רוב הרכישות של תושבי החוץ בעבר נרשמו בעיקר בירושלים, ואחריה באזור השרון (בעיקר נתניה) ובתל אביב. אשקלון לא הייתה יעד מבוקש מצדם, אולם נוכח המחירים הגבוהים בערי החוף האחרות, כנראה שהמצב משתנה.

עסקה שנסגרה מרחוק: לגלובס נודע כי הדירות, המיועדות למשפחתו המורחבת ולחבריו של הרוכש, נרכשו מבלי שהגיע כלל לארץ קודם לכן ובלי שראה אותן במו עיניו. "קרוב משפחה של הרוכש צילם עבורו את הדירות, וכל התהליך נעשה מבלי שהיה כאן בפועל", מספרים גורמים המעורים ברכישה.