הדיווח שהוריד את גוגל בוול סטריט: "איום משמעותי על החברה"

אלפאבית איבדה כמעט 3% במסחר בוול סטריט, לאחר דיווח שסמסונג שוקלת להחליף את מנוע החיפוש ברירת המחדל במכשירה לזה של מיקרוסופט • היקף ההסכם של גוגל וסמסונג עומד כיום על 3 מיליארד דולר בשנה • פסגות: "הבעיה היא שסמסונג לא בהכרח תהיה האחרונה לבצע מהלך שכזה"

מנוע החיפוש של גוגל / צילום: Shutterstock
מנוע החיפוש של גוגל / צילום: Shutterstock

מניית אלפאבית  (החברה האם של גוגל) ירדה שלב המסחר המוקדם בוול סטריט בכ-4%, זאת לאחר דיווח ב"ניו יורק טיימס" שמעלה חשש לפגיעה בעסקיה של ענקית הטכנולוגיה האמריקאית. לפי הדיווח, סמסונג שוקלת להחליף את מנוע החיפוש ברירת המחדל במכשיריה מזה של גוגל ל-Bing של מיקרוסופט . את המסחר בסופו של ערב סיימה בירידה של 2.8%.

אילון מאסק וביל גייטס ראש בראש: האם לעצור את מרוץ הבינה המלאכותית 
מדינה בת מיליון תושבים מבשרת את החרם האמריקאי על טיקטוק 

הצעד המסתמן של סמסונג מגיע על רקע המרוץ של הענקיות לפיתוחי בינה מלאכותית, שכבר הגיע גם למנועי החיפוש. לאחרונה מיקרוסופט הודיעה שהיא משלבת את יכולות ה-Chat-GPT של OpenAI במנוע החיפוש שלה בינג, מה שגרם לגוגל להודיע על כלי דומה בשם Bard. 

על פי הכתוב ב"ניו יורק טיימס", גוגל נבהלה מאוד מהמהלך משום שההכנסות השנתיות שלה מההסכם עם סמסונג עומדות על 3 מיליארד דולר. לגוגל יש עסקה דומה עם אפל, שם היקפה עומד על כ-20 מיליארד דולר בשנה. בסך-הכול, עסקי החיפוש של החברה היו שווים בשנה שעברה 162 מיליארד דולר.

גוגל הוא עדיין מנוע החיפוש הדומיננטי ביותר, ובפער, עם נתח שוק של למעלה מ-90% ברחבי העולם. לשם השוואה, נתח השוק העולמי הנוכחי של בינג הוא פחות מ-3%. מהלך שכזה של סמסונג יכול לאיים על עסקיה של גוגל.

מהדיווח לא ברור אם קפיצת המדרגה של מיקרוסופט עם בינה מלאכותית בבינג היא זו שהובילה לשקילת הצעד הזה - אם כי על פי ה"ניו יורק טיימס", זו ההנחה כעת בגוגל. עוד הדגישו בעיתון האמריקאי כי הנושא עדיין נמצא בתהליך משא-ומתן, וכי סמסונג עדיין יכולה להחליט להישאר עם גוגל.

סמסונג וגוגל לא הגיבו לדיווח ב"ניו יורק טיימס".

עוד דווח ב"ניו יורק טיימס" במקביל שגוגל שוקדת על מנוע חיפוש חדש לגמרי שיופעל במלואו על ידי בינה מלאכותית, זאת לצד שיפורים למוצר הקיים שמשלב תכונות בינה מלאכותית. מנוע החיפוש החדש יציע למשתמשים חוויה אישית הרבה יותר מהשירות הנוכחי של החברה, תוך ניסיון לצפות את צרכי המשתמשים.

גוגל מגיבה על שילוב בינה מלאכותית במנוע החיפוש שלה: "אנחנו משלבים בינה מלאכותית במנוע החיפוש כבר שנים. אנחנו עושים זאת לא רק כדי לשפר באופן דרמטי את איכות התוצאות שלנו, אלא גם כדי להציג דרכים חדשות לגמרי לחיפוש, כמו Lens ו-Multisearch. עשינו את זה בדרך אחראית ששומרת על הרף הגבוה שהצבנו כדי לספק מידע איכותי. לא כל מצגת בסיעור מוחות או רעיון על מוצר מובילים להשקה, אבל כמו שכבר אמרנו, אנחנו מתרגשים לשלב פיצ'רים חדשים של בינה מלאכותית במנוע החיפוש ונחשוף עוד פרטים בקרוב".

"איום משמעותי על גוגל"

שחר כרמי, אנליסט בכיר בפסגות, אומר לגלובס כי מדובר בירידה החדה ביותר של המניה בחודשים האחרונים. "כשלעצמו לא סיפור גדול, קצת יותר מ-1% מהכנסותיה השנתיות של החברה שהסתכמו ב-2022 בכ-282.8 מיליארד דולר. הבעיה היא שסמסונג לא בהכרח תהיה האחרונה לבצע מהלך שכזה. 'ניו יורק טיימס' אומד כי ההכנסות של גוגל מחוזה דומה עם אפל עומדות על כ-20 מיליארד דולר, וזה כבר מתחיל להיות יותר מטריד עבורה".

"מעבר לכך כמובן עולה שאלה יותר מהותית", מוסיף כרמי. "האם בינג אכן הולך והופך להיות אלטרנטיבה לגיטימית למנוע החיפוש הוותיק של גוגל? אם כן, יש פה איום משמעותי עליה, שכן חלק ניכר מכלל ההכנסות מגיע מתחום החיפוש. ככל הנראה שיעורו מהרווח אף גדול עוד יותר". לדבריו, גוגל תדע להתמודד עם אתגרי הבינה המלאכותית ולהציב אלטרנטיבה, עם זאת "מספיק שהשוק יחשוב שהיא עלולה לאבד נתח שוק מסוים מהחיפוש המסורתי שלה, כדי שהיא תסבול מירידה ניכרת בשוויה. לכן לדעתנו היא מצויה כיום בסיכון לא מבוטל לטווח הקצר".

מתחילת השנה מניית גוגל עלתה בכ-22%, בהשוואה לעלייה של פחות מ-17% לנאסד"ק באותה התקופה.