מדינה בת מיליון תושבים מבשרת את החרם האמריקאי על טיקטוק

הצעת חוק חדשה במונטנה שבארה"ב יוזמת חרם על האפליקציה הפופולרית של החברה הסינית בייטדאנס • אם תעבור, זו תהיה הפעם הראשונה שבה מחרים גורם אמריקאי את השימוש בטיקטוק • המהלך מביא משפיענים, סוכנויות פרסום ומפרסמים להיערך לעולם ללא טיקטוק

הפגנת תומכים בטיקטוק סמוך לקפיטול בוושינגטון בחודש שעבר / צילום: Associated Press, J. Scott Applewhite
הפגנת תומכים בטיקטוק סמוך לקפיטול בוושינגטון בחודש שעבר / צילום: Associated Press, J. Scott Applewhite

מזה חודשים רבים מנהלת ממשלת ארה"ב מאמצים להחרים את טיקטוק, האפליקציה הפופולרית מבית היוצר של החברה הסינית בייטדאנס, בשל החשש לחשיפת גולשים אמריקאים לגורמי ממשל בסין. הדיונים נערכים בעצלתיים בקונגרס ונתקלים בקשיים לא מעטים - אחרי הכול, מעולם בארה"ב לא הוחרמה בבת־אחת אפליקציה, ודאי לא כזו שיש לה 150 מיליון משתמשים חודשיים בארה"ב לבדה ויותר ממיליארד משתמשים חודשיים בעולם, בהוראה ממשלתית.

הגלולה להפסקת הריון זו רק ההתחלה: איך יכולה הפסיקה הדרמטית בארה"ב להשפיע על כל שוק התרופות
סדקים בציר המערב? צרפת מסמנת לארה"ב את גבולות ההתגייסות נגד סין
היה משבר? הבנקים הגדולים בארה"ב עקפו את התחזיות

אלא שבינתיים יוזמות הרשויות במונטנה, המדינה המנומנמת מצפון־מערב ארה"ב המאכלסת רק מעט יותר ממיליון תושבים, חרם מוחלט על טיקטוק, והן עושות זאת בקצב מסחרר. בתוך כך, מעוררת מונטנה שוב בארה"ב את דיון על השאלה כיצד ייראה העולם אחרי טיקטוק.

ההצעה לחסום את טיקטוק במדינה הוגשה בסך־הכול בחודש פברואר האחרון, ואושרה על־ידי הסנאט במדינה בחודש שעבר. היא עומדת להצבעה בבית הנבחרים של מונטנה ביום חמישי הקרוב, שם יש לה סיכוי גבוה לעבור, כך על־פי כל ההערכות, ולהפוך רשמית החל מהשנה הבאה.

אם הדבר יקרה, תהיה זו הפעם הראשונה בה מחרים גורם אמריקאי את השימוש באפליקציה באופן גורף: עד כה הוחרגו משימוש בטיקטוק רק עובדי ממשל פדרלי בכמה מדינות, ובמקביל נתבקשה חברת בייטדאנס הסינית להעביר את שירות אחסון הנתונים על משתמשים אמריקאים לידיה של חברת אורקל, במסגרת מה שכונה "פרויקט טקסס".

קמפיין נגד החקיקה ברשתות החברתיות

לפי נוסח ההחלטה במונטנה, ספקי תקשורת וחנויות אפליקציות צפויים לקנס אם יאפשרו את הגישה להורדה של אפליקציית טיקטוק - החלטה המטילה את האחריות בפועל על בעלי חנויות אפליקציות כמו גוגל ואפל, או ספקיות תקשורת כמו AT&T, ורייזון או קומקסט.

נציגי הספקיות והחנויות הודיעו למחוקקים כי לא ניתן יהיה לחסום נגישות לאפליקציה במדינה בודדת בארה"ב בחנויות האפליקציות או באתר הבית של טיקטוק. בייטדאנס אף ניהלה קמפיין במדינה המעודד את המשתמשים ואת המשפיענים שעובדים על הפלטפורמה שלה להתנגד לחקיקה ברשתות החברתיות, ובין השאר המליצה להם להציף את חשבון הדוא"ל של מושל המדינה, גרג ג'יאנפורטה, בבקשות לעצור את החקיקה. יחד עם זאת, נציגי AT&T לא התנגדו לחקיקה גורפת בתחום וטענו כי ניתן יהיה לעבוד על חוק שיעבוד לטובת כולם, ואכן, סעיף הקנס על ספקיות התקשורת הוסר מנוסח החקיקה החדש שצפוי לעבור השבוע.

האם מונטנה תצית מהלך דומה במדינות אחרות?

הסרת אפליקציות מחנויות כמו גוגל פליי ואפסטור של אפל היא פרקטיקה מקובלת בקרב החברות עצמן. מפתחי אפליקציות שהוציאו יישומונים שעוברים על הכללים שפרסמו החברות, עלולים למצוא את המוצרים שלהם מחוץ לחנויות - כשהם נאלצים למשוך את המשתמשים לאתרי האינטרנט שלהם להורדה ישירה.

כך, בחודש ספטמבר האחרון הורידה אפל את אפליקציית VK, הרשת החברתית הרוסית. גוגל פליי הסירה לאחרונה עשרות אפליקציות בהן יישומי פנס, מילונים, ותוכנות להורדת עמודי אינסטגרם - לאחר שהתגלה כי ביצעו פעולות רבות מדי מאחורי הקלעים, חלקן מפוקפקות, והורידו בקצב גבוה מדי את זמן הסוללה. יחד עם זאת, לחסימת אפליקציה מחנות לפי מפתח של מדינות בתוך ארה"ב אין אח ורע בהיסטוריה.

למרות המגבלות הטכניות לכאורה, האווירה האנטי־סינית בארה"ב, ובמדינות רפובליקניות בפרט, צפויה ככל הנראה לספק רוח גבית למחוקקים במונטנה. אוסטין קנודסן, התובע הכללי במונטנה, אוסף בשיטתיות תלונות מהורים על תכנים הקשורים בסמים, אובדן ותוכן מיני באפליקציה, לדבריו. בלון הריגול הסיני שחלף מעל המדינה הצפונית תרם גם הוא להצתת גל של חשש מריגול ותמיכה בחקיקה. "הסיניים עשו לנו טובה גדולה כשהפריחו את הבלון מעל מונטנה", אמר לאחרונה ל"ניו יורק טיימס". 

החרם במונטנה, אם יעבור, עשוי להצית מהלך דומה גם במדינות אחרות, ככל הנראה רפובליקניות - כפי שקרה גם בנושאים אחרים, דוגמת החקיקה האוסרת עובדים פדרליים להוריד את התוכנה. עד כה אישרו יותר מ־20 מדינות כי יקדמו מהלכי חקיקה כאלה, בהן טקסס, מרילנד, ג'ורג'יה ודרום קרוליינה.

מאמצים אלה מביאים רבים בעולם - ובמיוחד אלה המתפרנסים מטיקטוק - משפיענים, סוכנויות פרסום ומפרסמים - להיערך לעולם ללא טיקטוק, או לכל הפחות לעולם שבו המגבלות על הרשת הסינית הולכות וגדלות. לשם כך ניתן להסתכל על תקדימים מצד מדינות אחרות בעולם שביצעו מהלך דומה.

האפליקציות האמריקאיות שהרוויחו מהמצב

הודו, למשל, אסרה על השימוש בטיקטוק, לצד קרוב ל־200 אפליקציות סיניות, כבר ב־2020. תחקיר של ארגון Rest of World, הפועל ללא כוונת רווח, חשף כי המשתמשים והמשפיענים במדינת הענק הסתגלו במהירות למצב החדש. עם זאת, המצב היטיב יותר עם אפליקציות אמריקאיות אחרות - כמו שירות Reels של מטא ו־Shorts של יוטיוב - ולא עם החברות המקומיות שניסו להעמיד חלופה לטיקטוק ונכשלו. "לא ראינו כאן פגיעה מהותית", אמר אנאנד לוניה, משקיע הון סיכון מקומי לתחקיר.

אוואל מאדאן, משפיען הודי שצבר פופולריות בטיקטוק בזכות שיעורי האנגלית הפשוטים שהעביר ל־6 מיליון עוקבים, סיפר על משבר שחווה בעקבות הפסקת השירות של טיקטוק ביוני 2020, וכחלופה, הוא פנה ליוטיוב, שם צבר עד היום 12 מיליון עוקבים. עם השקת Reels על־ידי מטא, הפך מאדאן את אינסטגרם לפלטפורמה העיקרית שלו, שם עוקבים אחריו מעל 700 אלף איש. יחד עם זאת, בעוד יוטיוב מאפשרת חלוקת הכנסות מפרסומות, אינסטגרם עדיין אוסרת על כך, מה שאומר שקצב ההכנסות של מאדאן אינו כפי שהיה בעבר.