היה משבר? הבנקים הגדולים בארה"ב עקפו את התחזיות

הבנקים הגדולים בארה"ב עקפו את התחזיות והציגו עלייה משמעותית בהכנסות וברווחים ברבעון הראשון • העלאת הריבית המהירה ונהירת המפקידים עקב הטלטלה האחרונה במגזר היטיבו עם ג'י פי מורגן ודומיו • אך לצד התוצאות הטובות, חששות הבנקים ממיתון הולכים ומתעצמים

סניפי הבנקים ג'י פי מורגן, וולס פרגו וסיטיבנק / צילום: AP,Eric Risberg, David Zalubowski  רויטרס Mike Segar
סניפי הבנקים ג'י פי מורגן, וולס פרגו וסיטיבנק / צילום: AP,Eric Risberg, David Zalubowski רויטרס Mike Segar

זה נהדר להיות "מגה בנק", אפילו בתוך משבר בנקאות. ג'י פי מורגן צ'ייס, הבנק הגדול ביותר בארה"ב, משגשג בעולם של עלייה בשיעורי הריבית, שגרמה לשקיעה של כמה מהמקבילים הקטנים יותר שלו, והציג ברבעון הראשון רווח מרשים של 52% לעומת השנה שעברה, והכנסות שיא.

התחזית של מנכ"ל בית ההשקעות הגדול בעולם לגבי הריבית בארה"ב
הסיבה לצרות בקרן האשראי הצרכני של פאגאיה נחשפת
למה האירו מתחזק ואיך אפשר להרוויח מזה?

הרווחים עלו גם בסיטיגרופ ובוולס פרגו. כל שלושה הבנקים הגדולים התחזקו על ידי גביית ריביות גבוהות יותר על הלוואות, מבלי להעלות את הריביות שהם משלמים למפקידים באופן דומה. הם הרוויחו גם מהיסטריה של מפקידים שברחו מבנקים בינוניים לאחר שהקריסות של SVB ובנק סיגנצ'ר בחודש שעבר גרמו להם לחשוש לבריאותם של בנקים איזוריים.

נהירה של מפקידים

למרות שהממשלה התערבה כדי לתת גיבוי כללי לפיקדונות בבנק סיליקון ואלי ובסיגנצ'ר, לקוחות רבים החליטו בשבועות האחרונים שהם מעדיפים לשמור את כספם בבנקים שלשיטתם גדולים מכדי לקרוס.

בג'י פי מורגן העריכו בסוף השבוע האחרון שהבנק הוסיף כ־50 מיליארד דולר בפיקדונות חדשים לאחר קריסות הבנקים במרץ, אם כי המנהלים הזהירו שאולי לא כל המפקידים ישאירו את כספם בבנק. בסיטיגרופ משכו כמעט 30 מיליארד דולר בפיקדונות בתקופה הזו, בעיקר של חברות בינוניות, כך אמר מנהל הכספים. גם בוולס פרגו אמרו שהוסיפו פיקדונות.

ביחד דיווחו שלושת הבנקים על רווחים של יותר מ־22 מיליארד דולר, עלייה של יותר משליש בהשוואה לשנה שעברה. ההכנסה המשולבת הייתה יותר מ־80 מיליארד דולר, עלייה של 19% לעומת שנה שעברה. כל השלושה עקפו את הציפיות של וול סטריט להכנסות ולרווחים למניה. המניה של ג'י פי מורגן זינקה בכ־8% ביום שישי, מה שהפך אותה למניה עם הביצועים הטובים ביותר ב־S&P 500. מניית סיטיגרופ עלתה בכ־5%, והגיעה למקום השני. מניית וולס פרגו נותרה בגרף שטוח. סביבת הריבית היום שונה מאוד משהייתה לפני שנה. הפדרל ריזרב העלה לאחרונה את הריבית הפדרלית לטווח שבין 4.75% ו־5%. במשך רוב הרבעון הראשון של 2022, הייתה הריבית בפועל אפס. העלייה המהירה בריביות, שנועדה לצנן את האינפלציה, בסופו של דבר הפילה את בנק סיליקון ואלי ופגעה מאוד באחרים. אך היא הייתה מצוינת לבנקים הגדולים, שהיו מסוגלים להעלות במהירות את כמות הכסף שהם גובים על הלוואות ללקוחות ולתאגידים הגדולים. שפע הפיקדונות שאספו בשנים האחרונות גרם לכך שלא היו בלחץ להעלות את עמלות ההפקדה כמו חלק מהבנקים הקטנים יותר. הפער הזה יוצר להם הכנסות.

ההכנסה נטו של ג'י פי מורגן מריבית - מה שהבנק מרוויח על הלוואות פחות מה שהוא משלם למפקידים - עלתה ב־49% לשיא של 20.71 מיליארד דולר. בוולס פרגו, עלתה ההכנסה ב־45% ובסיטיגרופ עלתה ב־23%, בשניהם ליותר מ־13.3 מיליארד דולר. עבור 2023, ג'י פי מורגן כעת צופה להרוויח כ־81 מיליארד דולר לפי חישוב של הכנסה נטו מהריבית, עלייה של 7 מיליארד דולר מהתחזית שעשה הבנק לפני שלושה חודשים.

הרווחים האלה הופיעו בכל הנתונים של הבנק. במחלקת הלקוחות הפרטים של ג'י פי מורגן נהנו מעלייה של 80% ברווחים לעומת שנה שעברה, בעוד שהמחלקה המטפלת בעסקים בגודל בינוני ובלקוחות פרטיים עשירים גם היא עשתה רווחים. בסיטיגרופ, ההכנסה מהמחלקה המנהלת כסף בכל העולם ללקוחות בינלאומיים עלתה ב־31%, בזמן שמסחר בשיעורי ריבית עולמיים ומטבעות עלה ב־13%.

עדיין, התוצאות הטובות של הבנקים הגדולים לא מוכיחות שהכל בסדר. החששות בנוגע לבריאות הכלכלה באופן נרחב יותר עדיין גדולים, והאפשרות לאינפלציה גבוהה באופן מתמשך וללא מועד סיום ידוע מהווה אחד מגורמי הסיכון הגדולים ביותר.

הבנקים היו צריכים לשלם יותר על מימון, דבר שכנראה יתגלה כמזיק אפילו יותר לבנקים הקטנים יותר כשיתחילו לדווח על הכנסותיהם בשבוע הבא. מנהלים אמרו שהסיכויים למיתון גברו. וכשכמה מוסדות כמו בנק פירסט רפבליק עדיין נמצאים בצרות, הטלטלה בבנקים מעלה את הסבירות לירידה כלכלית נרחבת יותר.

חששות מאקרו־כלכליים

בג'י פי מורגן, וולס פרגו וסיטיגרופ הגדילו ברבעון הראשון את הקרנות ליום סגריר. ביחד, הם שמו בצד כמעט 2 מיליארד דולר כדי לכסות הלוואות שעלולות להתגלות כגרועות. בוולס פרגו אמרו שהכסף משקף באופן חלקי עלייה בהלוואות לנדל"ן, בייחוד הלוואות לשכירת משרדים גדולים, שהיו תחת לחץ ברחבי התעשייה. "אנחנו מצפים לראות יותר לחץ לאורך הזמן", אמר מנהל הכספים הראשי, מייק סנטמסימו בשיחה עם אנליסטים, בהתייחסות ללקוחות השוכרים חללים משרדיים.

בנוסף לכך, לקוחות גדולים וקטנים גם יחד 'סוגרים את כל החלונות'. חיתום משכנתאות קרס אל מול הריביות הגבוהות. בנקאות וחיתום להשקעות נותרו איטיים. ההכנסה ממסחר בג'י פי מורגן ובסיטיגרופ ירדה.

רוב האמריקאים החלו לפגר בהלוואות לקניית רכב ותשלומי כרטיסי אשראי שנה שעברה תחת לחצי הריבית וההתייקרות של מוצרי יסוד כמו אוכל ודלק, כך מסרו מהפד של ניו יורק. בכל שלושה הבנקים, כמות עבירות אשראי עלתה בהשוואה לשנה שעברה, ויותר לוקחי הלוואות גלגלו החזרים מחודש לחודש.

מנהל הבנקים בסיטיגרופ, מארק מייסון אמר שהסיכויים למיתון עלו, אם כי הבנק צופה שכל ירידה תהיה קלה יחסית. "מה שהולך לעשות שינוי הוא עד כמה המיתון יהיה עמוק", אמר לעיתונאים. "כשאתה מסתכל על האינדיקטורים בכלכלה, עדיין קשה לומר". בפרוטוקול שפורסם השבוע, גילה הפד שאנשיו צפו במרץ שהכלכלה האמריקאית תיכנס השנה למיתון. נגידי הפד אמרו בחודש שעבר שהטלטלה בבנקים צפויה לגרום לנסיגה במתן הלוואות, וזה יאט את הצמיחה הכלכלית. הבנקים הגדולים הודיעו ביום שישי שהם לא משנים באופן משמעותי את תוכניות ההלוואה שהם מציעים. "עדיין לא הייתי משתמש בביטוי משבר אשראי", אמר מנכ"ל ג'י פי מורגן ג'יימי דיימון בשיחה עם אנליסטים. למרות הרווחים מהנהירה של לקוחות מחלק מהבנקים הקטנים יותר, הפיקדונות מתמעטים ונעשים יותר יקרים. הלחץ בבנקים גרם לחלק מהלקוחות להעביר את כספם לאג"ח של משרד האוצר ולקרנות כספיות.

בין סוף דצמבר לסוף מרץ, כמות הפיקדונות עלתה בג'י פי מורגן, אבל ירדה בסיטיגרופ ובוולס פרגו כשחברות ולקוחות עשירים העבירו את כספיהם בחיפוש אחר ריבית משופרת. בוולס פרגו אמרו שהבנק עשוי להמשיך לראות ירידות "מתונות" בסך כל הפיקדונות בחודשים הקרובים כשבנקים יתחרו על לקוחות. בג'י פי מורגן צופים שחלק מהכסף נכנס לבנק במרץ ייצא ממנו בהמשך השנה. "מעצם הגדרתם, אלה פיקדונות עם סיכוי טוב לצאת מהבנק כי הם הרגע נכנסו אלינו", אמר ג'רמי ברנום, מנהל הכספים בג'י פי מורגן בשיחה עם אנליסטים. "מבחינתנו יהיה זהיר ונכון להניח שהם לא יהיו יציבים במיוחד".