פאגאיה | בלעדי

הסיבה לצרות בקרן האשראי הצרכני של פאגאיה נחשפת

קרן האשראי הצרכני, המנהלת כ-1.3 מיליארד דולר בארה"ב, הודיעה בשבוע שעבר על עצירת פדיונות מיידיים ומעבר לפדיון רבעוני • הסיבה: הבנק השוויצרי קרדיט סוויס, שעמד בפני קריסה, ביקש להוציא ממנה עשרות מיליוני דולרים

מייסדי פאגאיה - מימין: אביטל פרדו, יהב יולז'רי וגל קרובינר / צילום: ענבל מרמרי
מייסדי פאגאיה - מימין: אביטל פרדו, יהב יולז'רי וגל קרובינר / צילום: ענבל מרמרי

קרן האשראי הצרכני של חברת פאגאיה הישראלית, הנסחרת בנאסד"ק,  מתמודדת לאחרונה עם ביקוש גבוה מהרגיל לפדיונות מצד משקיעי הקרן, ובשל כך הודיעה בשבוע שעבר על שינוי מדיניות: עצירת האפשרות לפדות כספים באופן מיידי ומעבר לפדיון לשיעורין - כלומר, המשקיעים בקרן שמבקשים כעת לפדות את הכסף יקבלו את כספם בתשלומים רבעוניים.

למה האירו מתחזק ואיך אפשר להרוויח מזה? 
רווח של מיליארד שקל ולא מריבית: מי שיאן מימושי הנדל"ן בבנקים? 
"רפובליקת בננות פיננסית": שווייץ נראית אחרת ביום שאחרי עסקת קרדיט סוויס 

לגלובס נודע שהעלייה בפדיונות הגיעה על רקע קשיי הבנק השוויצרי קרדיט סוויס שנקלע לאחרונה לטלטלה בשל "בריחת־שיא" של כספים מהבנק וחשש שנוצר פני קריסתו. המצב הוביל ל"ריצה אל הבנק" שבמהלכה, במשך ימים ספורים משכו בעלי פיקדונות עשרות מיליארדי דולרים, עד שהרשויות השוויצריות דאגו לכך שהבנק הגדול במדינה, UBS, ירכוש את קרדיט סוויס ב"מחיר מציאה" של כ-3.2 מיליארד דולר.

הבנק הוא אחד מהלקוחות של קרן פאגאיה, המשקיע בה עבור לקוחותיו. על רקע פדיונות גדולים מהבנק עצמו, סבלה הקרן של פאגאיה  גם היא מבקשות לפדיון בהיקף של עשרות מיליוני דולרים, ועל רקע ההבנה שככל הנראה מגמה זו תימשך, החליטה לנקוט בפעולה זו.

הקרן Pagaya Opportunity Fund היא חברה נכדה של חברת הפינטק פאגאיה, שעוסקת בתחום הטכנולוגיה לגופים פיננסיים. הקרן משקיעה באשראי צרכני (P2P) בארה"ב בהתאם למודל הפנימי שפיתחה פאגאיה - היא משקיעה את כלל כספיה בהלוואות ומקבלת את הריבית השוטפת מהן עד למועד הפירעון או המכירה שלהן. 

כאמור, על רקע תנאי השוק, הקרן מתמודדת עם בקשות פדיון מעבר לבקשות במהלך העסקים הרגיל, אשר לדברי פאגאיה מסתכמות כאמור בכמה עשרות מיליוני דולרים. מדובר בקרן שמנהלת כיום כ-1.3 מיליארד דולר ולפי נתוניה היא סיימה את שנת 2022 עם תשואה חיובית נטו של 4.09%, לאחר שביצעה בדצמבר האחרון הפחתה יזומה של כ-2% בשווי נכסיה, לצורך התרמה למצב המאקרו כלכלי.

הקרן פתוחה גם למשקיעים ישראלים כשירים אך לא לציבור הישראלי. מפאגאיה נמסר עוד כי כלל השקעותיהם של המשקיעים של קרנות האשראי של החברה, לרבות המשקיעים הפודים, כולן חיוביות ללא יוצא מן הכלל.

בשבוע שעבר הקרן הודיעה כאמור למשקיעיה כי בקשות פדיון החל ממרץ 2023 ועד לסוף השנה יבוצעו לשיעורין. חלק ממשקיעי הקרן ביקשו בתגובה לבטל את בקשות הפדיון שלהם. המעבר לפדיון לשיעורין היא פרקטיקה שנועדה לשמור על השוויון בין המשקיעים השונים בקרן, בין אם הם פודים את כספם או משאירים אותו.

בקרן מדגישים כי לא עצרו את הפדיונות, אלא בחרו במקום להנזיל נכסים במצב בו התמורה בשוק נמוכה יחסית, להעביר נכסים ליישות ייעודית נפרדת מהקרן (SPV), כאשר התזרים שיתקבל מאותם נכסים ישולם לפודים מדי רבעון. מכיוון שמדובר בנכסי אשראי צרכני במח"מ קצר, הפודים צפויים לקבל את מרבית כספם תוך כשנה. הקרן מצפה לחזור לבצע פדיונות במזומן בעתיד הקרוב.

נציין שלפני מספר שבועות נודע שקרן הפניקס Value P2P, המתמחה אף היא בהשקעות בתחום האשראי הצרכני בארה"ב דרך פלטפורמות Peer to Peer הודיעה על עצירת הפדיונות בקרן עד סוף אפריל על רקע היקפי הפדיונות וקושי לגייס משקיעים חדשים.

המניה צנחה ביותר מ-90%

חברת הפינטק פאגאיה נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 662 מיליון דולר, לאחר שמוזגה אשתקד לחברת SPAC לפי שווי של 8.5 מיליארד דולר. הקרן עצמה אינה מאוד מהותית לפעילות החברה, שעיקר פעילותה הוא בטכנולוגיה שמאפשרת לגופים פיננסיים שונים לנהל בצורה מדויקת יותר את תהליך הקצאת האשראי שלהם, אך יחד עם זאת בפאגאיה רואים חשיבות גדולה לתחום פעילות הקרן.

כאמור הקרן היא חברה נכדה של פאגאיה, אך אינה מהווה חלק מהמאזן של פאגאיה. מנכ"ל פאגאיה הוא גל קרובינר, שהוא אחד ממייסדיה לצד אביטל פרדו ויהב יולזרי. החברה סיימה את שנת 2022 עם הכנסות של 685 מיליון דולר, צמיחה של 54% בהשוואה לשנת 2021, והציגה הפסד נקי המיוחס לבעלי המניות בגובה 302 מיליון דולר, לעומת הפסד של 91.2 מיליון דולר ב-2021, בעיקר על רקע תגמולים הוניים גבוהים.

ה-EBITDA המתואם (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) היה שלילי בגובה 4.8 מיליון דולר. לפי תחזית החברה, ב-2023 הכנסותיה יצמחו ל-775-825 מיליון דולר, וה -EBITDA המתואם יהיה חיובי בגובה 10-25 מיליון דולר. התחזית לרבעון הראשון היא להכנסות של 175-180 מיליון דולר, וה -EBITDA המתואם יהיה שלישי בסך 5 מיליון דולר, עד מאוזן.