היועמ"שית לבן גביר: "פגמים בהליך הדחת עמי אשד. צריך לדון מחדש"

עו"ד גלי בהרב-מיארה הנחתה את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לקבל החלטה חדשה בעניינו של מפקד מחוז תל אביב, ניצב עמי אשד, שהועבר מתפקידו: "להתנהלות השר בן גביר עשוי להיות אפקט מצנן"

ממ''ז מרכז ניצב עמיחי אשד / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
ממ''ז מרכז ניצב עמיחי אשד / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה, הודיעה היום (ב') כי הנחתה את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לקבל החלטה חדשה בעניינו של מפקד מחוז תל אביב, ניצב עמי אשד, שהועבר מתפקידו.

בבדיקה שנערכה על-ידי המשנים ליועצת המשפטית לממשלה, עורכי הדין עמית מררי וגיל לימון, נמצא כי תהליך קבלת ההחלטה על העברתו של אשד מתפקידו חרג מדרך העבודה המקובלת, וכי יש "חשש משמעותי שנפלו פגמים בתהליך קבלת ההחלטה". 

בן גביר ליועמ"שית: "אין לי אמון בך, בשיקולייך ובהחלטותייך" 
היועמ"שית נגד בן גביר: מקפיאה את הדחת מפקד מחוז תל אביב במשטרה

לאור הממצאים שעלו במסגרת הבדיקה, נקבע כי "עיתוי פרסום ההחלטה ודרך ביצועה מעלים חשש לקשר סיבתי בין חוסר שביעות רצון של השר מאופן פעולתה המקצועי של משטרת מחוז תל אביב, בפיקודו של ניצב עמי אשד, בהקשר הקונקרטי של אירועי המחאה בתל אביב, אשר כוונו נגד הממשלה, לבין ההחלטה להעבירו מתפקידו"; וכי "להתנהלות זו עלול להיות אפקט מצנן, והיא עלולה לפגוע בתפקוד ובעצמאות המשטרה, בפרט בהקשרים הרגישים ביותר של שמירת חופש הביטוי והגנה על זכויות האדם".

לדברי היועמ"שית, "על ההחלטה החדשה להתקבל לאחר שתינתן לקצין הזדמנות להשמיע את עמדתו, ולאחר שקילה מחדש של השיקולים הרלוונטיים בהתאם לנהלי המשטרה ולהסדרים המקובלים לעניין זה". 

פגמים משפטיים

ההחלטה לקחה בחשבון את מועד פרסום ההחלטה להעביר את ניצב אשד מתפקידו על-ידי בן גביר והמפכ"ל במהלכן של ההפגנות שהתקיימו ברחבי הארץ, לרבות בעיר תל אביב, לאחר שהשר הודיע על אי-שביעות-רצונו מהתנהלות המשטרה. ההודעה נמסרה לניצב אשד בשיחה טלפונית, כשמיד אחריה נמסרה הודעה באמצעי התקשורת.

עוד צוין כי "ההחלטה פורסמה מוקדם באופן משמעותי מהמועד בו תוכנן להיערך סבב המינויים (לאחר סיום חודש הרמדאן) ולפני שנבחר מחליף לתפקיד מפקד המחוז. לא ניתנה לניצב אשד הזדמנות נאותה להשיב לטענות בעניינו. כל זאת, זמן קצר לפני חודש הרמדאן, בו ישנה הערכות משטרתית מיוחדת".

בהחלטה נמצאו פגמים משפטיים, בין היתר היעדר מתן הזדמנות נאותה לקצין להשמיע את עמדתו בנוגע להעברה המתוכננת. 

השר בן גביר והמפכ"ל הודיעו לפני כחודש כי החליטו למנות את מפקד מחוז תל אביב עמי אשד לראש אגף ההדרכה, ובכך למעשה הדיחו אותו מתפקידו. ההודעה נמסרה לאשד במהלך ערב של הפגנות ומבלי לקבל את עמדתו. אשד נתפס כמי שנקט מדיניות מכילה לחסימות הכבישים במחוז תל אביב במסגרת ההפגנות.