מימן: האפיפיור קלמנס החמישי, ציור של אנדרה דה בונאוטו; ''הנערה הישנה'', ציור של דומניקו פטי, 1615 / צילום: ויקיפדיה

מימן: האפיפיור קלמנס החמישי, ציור של אנדרה דה בונאוטו; ''הנערה הישנה'', ציור של דומניקו פטי, 1615 / צילום: ויקיפדיה

תנו לישון בשקט: כך התמודדה האנושות עם נדודי שינה לאורך ההיסטוריה

עשבים, תה קמומיל, שריפת קטורת ואופיום: כבר מימי קדם בני האדם מחפשים אחר דרכים להעביר את הלילה בשינה ערבה

אמנדה פורמןThe Wall Street Journal  |  27.04.2023

אודות המדור

הטור הדו־חודשי של ד"ר אמנדה פורמן מתפרסם בוול סטריט ג'ורנל ומתפרסם באופן בלעדי בגלובס. בטור זה, לדבריה, היא "מחפשת בעבר את מקורות העולם של היום"

ד״ר אמנדה פורמן היא ביוגרפית והיסטוריונית אמריקאית־בריטית. היא כתבה חמישה ספרי היסטוריה עטורי פרסים ושימשה כשופטת בוועדת פרס בוקר ופרס הספר הלאומי של ארה"ב

על פי המרכז לבקרה על מחלות ומניעתן (CDC) של מחלקת הבריאות והאנוש של ארצות הברית, יותר משליש מהאמריקאים לא ישנים מספיק.

המדענים והמשוררים שחיפשו חיים ביקומים מקבילים לכדור הארץ 
העלמות המס הגדולות שהחריבו את הכלכלה של מדינות ואימפריות
האסונות הגדולים בהיסטוריה שהובילו להתפתחות תעשיית ביטוחי החיים והרכוש

מרפאות השינה של המצרים העתיקים

חששות מנדודי שינה גרמו למצרים העתיקים להישאר ערים כל הלילה. הם הכירו בחשיבותה של השינה, ורבות מהשיטות שלהם לטיפול בנדודי שינה עדיין תקפות עד היום. הם הריחו או מרחו שמן לבנדר. בעת מחסור בשמן לבנדר, הם שתו תה קמומיל או נטלו אופיום. המצרים המציאו גם את מרפאות השינה. בין שאר השירותים הרפואיים שהציעו הכוהנים היה לילה בחדר הקדוש, בו קיימו טקסים מיוחדים שמטרתם הייתה להכניס את מטופלים לשינה ארוכה.

רופאים ביוון העתיקה העתיקו את טקסי השינה האלו וקראו להם "אינקובציה". אלא שהפילוסופים היווניים לא הצליחו להבין את מהותה החמקמקה של השינה. אריסטו, תמיד מעשי, החליט בטקסט שלו "על שינה ונדודי שינה" ששינה קשורה לעיכול, השלב האחרון של כל התהליך המורכב הזה.

טריוויה

1

מהי נרקולפסיה?

2

מה השם המדעי של בדיקת שינה?

3

איזו דמות ממחזה ידוע סבלה מסהרוריות?

לתשובות גללו לסוף הכתבה

 

העשבים משרי השינה של ההודים בימי קדם

בימי קדם רופאים בהודו וסין טיפלו בהפרעות שינה בעזרת צמחים ועשבים, למשל דובדבני חורף, המוכרים גם בשם אשווגנדה ובזנגביל אדום קוריאני. אבל הם ייעצו גם להכין את הגוף לשינה בעזרת המהום ושריפת קטורת. הסינים המליצו על המיטה הנכונה ביותר לשינה ערבה.

אבל מסתבר שההמלצות האלה היו מבוססות על מודל שינה שונה מזה שיש לנו כיום. ההיסטוריון האמריקאי רוג'ר אקירץ' טוען כי המהפכה התעשייתית שינתה את יום העבודה. ברוב החברות האנושיות נהגו לישון שינה מפוצלת: שינה בשתי משמרות עם הפסקה באמצע.

האפיפיור שמחל לחוטאים סהרוריים במאה ה־14

במאה ה־14, תרגומים חדשים של טקסטים רפואיים עתיקים מפרסית ומיוונית העניקו לרופאים באירופה תובנות חדשות לגבי הפרעות שינה. מדענים חיפשו דרכים לטפל בנדודי שינה. שימוש בלאודנום (תמיסת אופיום) הפך לנפוץ לאחר שפאראצלסוס, הרופא השווייצרי בן המאה ה־15, גילה כיצד לדלל את המרכיבים הפעילים של האופיום באלכוהול.

שאלה חשובה נוספת הייתה כמה שליטה יש לאדם על פעולותיו בעת השינה. האפיפיור קלמנס החמישי, שנכנס לתפקידו ב־1305, היה האפיפיור הראשון שמחל לנוצרים שחטאו בזמן שהלכו מתוך שינה. מאות שנים אחר כך, ב־1846, חבר מושבעים בבוסטון זיכה את אלברט טריל מאשמת רצח פילגשו מריה ביקפורד, שנמצאה במיטתה כשגרונה משוסף. טריל זוכה על בסיס עדויות לפיהן נהג להתהלך בשנתו לעתים קרובות. כמו כן הייתה לו היסטוריה של מעשי אלימות תוך כדי שינה.

גילוי שנת ה-REM במאה ה־20

מדע השינה בקושי התקדם עד 1925, כשנוירופיזיולוג והפסיכולוג האמריקאי נתניאל קלייטמן שכנע את אוניברסיטת שיקגו לממן את מעבדת השינה הראשונה בעולם. בסיוע צוות סטודנטים ובני משפחתו, קלייטמן הוכיח כי שינה יכולה להיות נתונה לניסויים מדעיים כמו כל מצב גופני אחר. הוא גילה את השינה המכונה שנת ה-REM, וכן את השעון הביולוגי של האדם ואת ההשפעות של חוסר שינה ממושך. קלייטמן חשף את מנגנוני השינה אבל לא הצליח, לצערנו, לגלות את האלכימיה שבשנת לילה מושלמת.

תשובות לטריוויה

1. התקפי שינה פתאומיים ובלתי צפויים, הנמשכים בין דקות בודדות לזמן רב. התקף כזה יכול לפקוד אדם גם בשעת ערנות מלאה.

2. פוליסומנוגרפיה (פולי - הרבה, סומנו - שינה, גרפיה - רישום). זו בדיקה הבוחנת גלי מוח, תנועות עיניים, פעילות שרירים וקצב לב במהלך השינה.

3. ליידי מקבת.

צרו איתנו קשר *5988