בג'יי.פי מורגן בונים על הלקוחות העשירים שהיו לבנק פירסט ריפבליק

הבנק הגדול באמריקה השתמש במאזנו העצום כדי להביס בהתמחרות מתחרים קטנים יותר • ג'יי.פי מורגן ירכוש את כל הפיקדונות בבנק שקרס, בסך 92 מיליארד דולר, וכן את רוב נכסיו

ג'יימי דיימון, מנכ''ל ג'יי.פי מורגן צ'ייס / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin
ג'יימי דיימון, מנכ''ל ג'יי.פי מורגן צ'ייס / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

הבנק הכי גדול באמריקה נהיה גדול אפילו יותר. הרכישה על ידי ג'י.פי מורגן צ'ייס  של  פירסט ריפבליק בנק  הכושל מגדילה את פורטפוליו ההלוואות העצום של הבנק מניו יורק, ואת עסקי הפיקדונות הדומיננטיים שלו. המהלך מכניס לבנק הענק עוד אוסף שלם של לקוחות עשירים, בתקופה שבה מנסים בחברה להרחיב את פעילותה בניהול הון. וזה גם מאפשר למנכ"ל ג'יימי דיימון לשחק שוב את תפקיד מושיע התעשייה.

מניית הבנק האמריקאי שצנחה ב-20% אמש והקשר הישראלי 
בתזמון קריטי: האינפלציה בגוש האירו שבה לעלות, אחרי 5 חודשי ירידה 

בג'יי.פי מורגן השתמשו במאזן העצום כדי להביס בנקים קטנים יותר בהתמחרות על פירסט ריפבליק, שעליו השתלט תאגיד ביטוח הפיקדונות הפדרלי (FDIC) ביום שני. פירסט ריפבליק קרס לאחר שהפסיד 100 מיליארד דולר בפיקדונות, לאחר בהלת משיכת כספים במרץ בעקבות הקריסה של בנק אחר מאזור מפרץ קליפורניה, בנק סיליקון ואלי.

גם פי.אן.סי פייננשל סרוויסס גרופ , סיטיזנס פיננשל גרופ , ו-Fifth Third Bancorp הגישו הצעות ל-FDIC ביום ראשון, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא. ב-FDIC אמרו ש"היה תהליך התמחרות מאוד תחרותי". הבחירה של התאגיד, כך נמסר מהסוכנות הממשלתית, עולה בקנה אחד עם הדרישה לקבל את ההצעה שצפויה לעלות לקרן הביטוח הממשלתית הכי פחות כסף.

"מקבל בנק מאוד נקי בדרך הכי נקייה"

בג'יי.פי מורגן ייקחו אחריות על כל 92 מיליארד הדולרים של פירסט ריפבליק בפיקדונות. כמו כן הבנק קונה את רוב הנכסים של פירסט ריפבליק, כולל כ-173 מיליארד דולר בהלוואות ו-30 מיליארד דולר בניירות ערך. בסוף הרבעון הראשון היו לג'יי.פי מורגן 3.7 טריליון דולר בנכסים ו-2.4 טריליון דולר בפיקדונות.

"אתה בעצם מקבל בנק מאוד נקי בדרך הכי נקייה שאפשר לקבל אותו", אמר דיימון בשיחה עם אנליסטים ביום שני בבוקר. המניות של ג'יי.פי מורגן עלו בכ-2% ביום שני, איתות לכך שמשקיעים מרוצים מהשיקולים בעד העסקה.

הרכישה מהדהדת את הרכישה של ג'יי.פי מורגן את Washington Mutual ב-2008, שעדיין מחזיק בשיא כקריסת הבנק הגדולה ביותר אי פעם. הרכישה ההיא עזרה לג'יי.פי מורגן להתפשט בקליפורניה ובפלורידה, אך גם הביאה שנים של כאבי ראש רגולטוריים ומשפטיים בגלל נושאים שהיו קשורים למשכנתאות בבנק שקרס.

דיימון שיחק תפקיד מפתח במאמצים מוקדמים יותר להציל את פירסט ריפבליק. הבנק שלו היה אחד התורמים הגדולים ביותר לפיקדון בגובה 30 מיליארד דולר ש-11 בנקים גייסו במטרה לעזור לפירסט ריפבליק, ודיימון ניסה לשכנע את הבנקים האחרים לנקוט צעדים נוספים. בנקאים של ג'יי.פי מורגן עבדו בייעוץ לפירסט ריפבליק על האפשרויות השונות.

האסטרטגיה של פירסט ריפבליק לשרת את העשירים הפכה את הבנק נותן ההלוואות הזה לאחד מ-20 הבנקים הגדולים ביותר בארה"ב. הבנק נכנס לצרות ברגע שהפדרל ריזרב החל להעלות את הריבית בשנה שעברה.

סניף ג'י פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar
 סניף ג'י פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

עסקי הבנקאות לעשירים נותרו רווחיים

בכל זאת, העסק של בנקאות לעשירים נותר רווחי. קבלת גישה לקליינטורה ברמה גבוהה של פירסט ריפבליק הייתה אחד המניעים של ג'יי.פי מורגן להיכנס לעסקה, כך אמרו מנהלים.

בסוף 2019 החלו בג'יי.פי מורגן במאמצים להוסיף יועצי הון לאנשים שאינם עשירים כמו הלקוחות של הבנק הפרטי של החברה. דיימון גדל בעולם העסקים; אביו היה ברוקר זמן ממושך, ובצעירותו דיימון ניהל חברות ייעוץ. אבל לג'יי.פי מורגן מעולם לא היה צבא יועצים היכולים להתחרות בחברות ניהול השקעות כמו מריל לינץ' של בנק אוף אמריקה או מורגן סטנלי.

חלק מהלקוחות והיועצים של פירסט ריפבליק כבר החלו לעבור בעצמם לג'יי.פי מורגן בשבועות האחרונים, כך אמרו מנהלים. בג'יי.פי מורגן עדיין מתכוונים למזג את מחלקת ניהול ההון של פירסט ריפבליק בשלהם, ולהפוך חלק מהסניפים של הבנק למרכזי ניהול הון. המותג פירסט ריפבליק יחדל להתקיים.

רכישת פירסט ריפבליק, שבסיסו בסן פרנציסקו, גם תיתן לג'יי.פי מורגן דריסת רגל בעמק הסיליקון, שם מנסה הבנק כבר שנים לבנות מערכות יחסים טובות יותר עם מנהלי חברות טכנולוגיה ועם מייסדי סטארט-אפים. המטרה היא גם לנהל את ההון הפרטי שלהם וגם לזכות בעסקי בנקאות ההשקעות שלהם, יכולת שלא הייתה לפירסט ריפבליק להציע.

עדיין, דיימון אמר שג'יי.פי מורגן כנראה לא ימהר לחלק משכנתאות ענק בריבית נמוכה כפי שאהבו להציע בפירסט ריפבליק. ועוד בשונה מפירסט ריפבליק, במורגן מתכוונים למכור הרבה מהמשכנתאות שייתנו, כך אמר. העלייה בשיעורי הריבית פגעה קשה בערך של תיק המשכנתאות של פירסט ריפבליק.

מנהלי ג'יי.פי מורגן נשארו ערים עד השעות המאוחרות של יום שני בבוקר בהמתנה לשמוע אם זכו במכירה הפומבית. ההכרזה של ה-FDIC נעשתה כמה דקות לפני 4 בבוקר.

"הרבה אנשים נשארו ערים כל הלילה", אמר דיימון בשיחה עם עיתונאים ביום שני.

צוות של מנהלים מיד טס לחוף המערבי להיפגש עם עמיתיהם החדשים. המנהלות השותפות של הבנק הצרכני של ג'יי.פי מורגן, ג'ניפר פיפצ'אק ומריאן לייק, מפקחות על האינטגרציה של המיזוג. שתי הנשים נחשבות למובילות במרוץ לרשת בסופו של דבר את דיימון כמנכ"ליות ג'יי.פי מורגן.

לורן תומס ואנדרו אקרמן השתתפו בהכנת הכתבה.