מניית הבנק האמריקאי שצנחה ב-20% השבוע והקשר הישראלי

כמיליארד וחצי שקל נמחקו משווי השקעתו של בנק לאומי בוואלי נשיונל, שבו הוא מחזיק בכ-14% • מניות הבנק האמריקאי, שמיזג אשתקד לתוכו את פעילות לאומי בארה"ב, צנחו על רקע הורדת המלצה שפרסם אנליסט מחברת ההשקעות האמריקאית ריימונד ג'יימס

בנק ואלי נשיונל / צילום: Shutterstock, Tupungato
בנק ואלי נשיונל / צילום: Shutterstock, Tupungato

מניית ואלי נשיונל בנקורפ  צללה בתחילת השבוע (ב') בכ-20% במסחר בוול סטריט, והעמיקה בכך את הנפילה שלה לכשליש מערכה מאז תחילת השנה, לאחר שהבנק חטף הורדת המלצה מחברת ההשקעות ריימונד ג'יימס בארה"ב.

רווח של מיליארד שקל ולא מריבית: מי שיאן מימושי הנדל"ן בבנקים?
מענק של 10,000 שקל ובונוסים מפליגים: התנאים החדשים של עובדי לאומי נחשפים
ג'יי.פי מורגן ירכוש את בנק פירסט ריפבליק אחרי שקרס   

החשש ממצבו של ואלי נשיונל, רלוונטי גם למשקיעים בתל אביב: בעל המניות הגדול בוואלי נשיונל הוא בנק לאומי , שמיזג אשתקד את פעילותו בארה"ב לתוכו. בתגובה רשמה היום מניית לאומי ירידה של כמעט 3% בתל אביב.

ביום שני פרסם האנליסט סטיב מוס מחברת ההשקעות האמריקאית ריימונד ג'יימס, הורדת המלצה למניות ואלי נשיונל מדרגת "קנייה חזקה" ל"תשואת שוק". הוא ציין כי הורדת ההמלצה בוצעה בעקבות הרגישות המעט יותר גבוהה של הבנק לריבית שהוא מעניק על הפיקדונות, ביחס לבנקים אחרים - זאת למרות שיש לבנק יחס של 102% של הלוואות לפיקדונות. מוס העריך גם כי מחיר מניית הבנק עלולה להתנהג בתנודתיות.

גורמים בשוק ציינו כי קודם לפרסום ההמלצה, רווחה בשבוע האחרון שמועה כי ואלי נשיונל עשוי לרכוש את בנק פירסט ריפבליק שקרס. על רקע שמועות אלה טיפסה מניית ואלי נשיונל בכ-13% בשלושת ימי המסחר שקדמו לפרסום המלצת האנליסט. לפי אותן ההערכות, לאחר שהתברר אתמול כי בנק ג'יי.פי מורגן הוא זה שירכוש את פירסט ריפבליק, התעצמו הירידות במניות ואלי נשיונל ביום שני.

אחרי המיזוג רשם לאומי רווח נטו של 645 מיליון שקל

כאמור לפני שנה השלים בנק לאומי מיזוג של פעילותו האמריקאית, שנוהלה עד אז באמצעות החברה הבת לאומי ארה"ב, עם ואלי נשיונל. כתוצאה מאותו מיזוג רשם בנק לאומי רווח נטו ממס של 645 מיליון שקל בדוחות 2022. עסקת המיזוג, שבוצעה באמצעות החלפת מניות, הפכה את לאומי לבעלי 14.2% ממניות הבנק האמריקאי. יש לציין כי למרות שהוא בעל המניות הגדול ביותר בוואלי נשיונל, לאומי אינו בעל שליטה בבנק.

השווי של מניות ואלי נשיונל שבידי בנק לאומי בסוף 2022 היה רשום בספרים בשווי של 3.6 מיליארד בעוד ששווי השוק הנוכחי שלהן עומד על כ-2 מיליארד שקל בלבד - קרי מגלם הפסד על הנייר של יותר מ-1.5 מיליארד שקל. שוויו של בנק ואלי נשיונל כולו לאחר הירידה החדה במניה עומד על 3.8 מיליארד דולר (13.8 מיליארד שקל).

במסגרת עסקת המיזוג בין לאומי לבנק האמריקאי אשתקד, נקבע כי לאומי ימנה שני דירקטורים ומשקיף לדירקטוריון וכי מנכ"ל לאומי ארה"ב, אבנר מנדלסון, ישמש מעתה סגן יו"ר הדירקטוריון. לצד הסכם המיזוג, חתמו לאומי ו-ואלי נשיונל גם על הסכם שיתוף פעולה ביחס להשתתפויות של לאומי באשראי שיינתן על ידי הבנק האמריקאי ולמתן שירותים בנקאיים ללקוחות שני הבנקים.

סך המאזן של ואלי נשיונל נאמד ב-64 מיליארד דולר

ואלי נשיונל הוקם שנתיים לפני המשבר הכלכלי הגדול בארה"ב (1927), ושרד גלגולים רבים והתרחב בהדרגה. בשנת 1976 שינה את שמו לנוכחי והמשיך להתרחב ולצמוח. הבנק פועל במספר מדינות בארה"ב, בעיקרן ניו ג'רזי, ניו יורק, פלורידה ואלבמה.

כיום מנוהל הבנק על ידי אירה רובינס, המכהן בתפקיד היו"ר והמנכ"ל. נכון לסוף הרבעון הראשון של 2023, סך המאזן של הבנק נאמד ב-64 מיליארד דולר. סך ההפקדות שבבנק עמד על 47.6 מיליארד דולר, כאשר ההלוואות שניתנו עמדו על 48.7 מיליארד דולר. הון בעלי המניות נאמד ב-6.5 מיליארד דולר. הבנק מדורג על ידי מספר סוכנויות דירוג אמריקאיות בין דירוג BBB+ לדירוג A-. כלל הדירוגים הם "דירוג השקעה".

הבנק סיכם את הרבעון הראשון עם רווח נקי של 146.6 מיליון דולר. את שנת 2022 חתם עם רווח נקי של 569 מיליון דולר, עלייה של 20% ביחס לשנת 2021.

בבנק לאומי חיפשו קודם לעסקה, במשך כמה שנים, דרכים לשדרוג השלוחה האמריקאית שלהם. מנכ"ל לאומי, חנן פרידמן אמר במועד השלמת העסקה כי היא תרחיב את יכולת ההתרחבות של בנק לאומי בארה"ב.

דיווח אישי למנכ"ל לאומי על פניות לקו חם 

התחרות הגוברת בעידן הדיגיטלי גם במערכת הבנקאית בארץ מהווה אתגר לבנקים הגדולים. בנק לאומי הודיע ביום ג' על צוות ייעודי שיהיה כפוף ישירות למנכ"ל הבנק, חנן פרידמן, וייתן תשובות ללקוחות שלא קיבלו "מענה מלא לפנייתם" בתוך יום עסקים אחד. הבנק יוצא במהלך שכולל פרסום מספר של טלפון נייד, שאליו ניתן לפנות במסרון ווטסאפ.

מאחורי אותו מספר טלפון נייד יהיה צוות של בנקאים מלשכת מנכ"ל הבנק חנן פרידמן. מי שיפנה לאותו מספר, לפי הודעת לאומי, מנכ"ל הבנק פרידמן "ידאג אישית שאנשי הצוות הייעודי יסייעו לו". בנק לאומי מנסה לאותת בכך לתחרות הגוברת במערכת הבנקאית - שהובילה את הבנקים בשנים האחרונות לסגור סניפים פיזיים - ולשפר את התדמית הדיגיטלית שלו. בשנה החולפת הגביר גם המתחרה החדש - הבנק האינטרנטי וואן זירו, את היקפי פעילותו.

הפניות בווטסאפ לצוות של מנכ"ל לאומי ידווחו ישירות ובאופן שוטף לפרידמן עצמו. בבנק הבטיחו כי המנכ"ל יעודכן כמה פעמים ביום על ההתקדמות בטיפול בפניות הלקוחות. יש לציין, כי הפנייה לאותו מוקד נועדה רק למקרים שבהם לקוח לא קיבל מענה מלא לפנייתו תוך יום עסקים, והיא לא באה להחליף את הפנייה הראשונית בערוצי השירות הרגילים של הבנק.

הצעד החדש מגיע לאחר שירות דיגיטלי אחר שהשיק בנק לאומי לפני כחודשיים. הבנק יאפשר ללקוחות לקבל שירות מבנקאי באמצעות פגישת זום. שירות זה ניתן עבור כלל הפעולות הבנקאיות, לרבות כאלו שעד כה היה הכרח להגיע לסניף לצורך ביצוען.