בתזמון קריטי: האינפלציה בגוש האירו שבה לעלות, אחרי 5 חודשי ירידה

ביום חמישי הקרוב יתכנסו נגידי הבנק המרכזי האירופי ECB כדי להחליט בכמה להעלות את הריבית בגוש – 25 או 50 נקודות בסיס • למרות שרוב מכריע סבור כי תירשם העלאה מינימלית, נתוני מדד המחירים שהתפרסמו היום מבהירים כי העלאה גדולה יותר "אינה מחוץ למשחק"

האינפלציה בגוש האירו שוב בעלייה / צילום: Shutterstock, ilolab
האינפלציה בגוש האירו שוב בעלייה / צילום: Shutterstock, ilolab

לקראת הפגישה המכרעת של נגידי הבנק המרכזי האירופי (ECB) ביום חמישי הקרוב, וההודעה הצפויה על היקף העלאת הריבית של הבנק, המתינו אנליסטים בציפייה דרוכה לנתוני האינפלציה לחודש אפריל, שהתפרסמו היום (ג') בצהריים. 

מניית הבנק האמריקאי שצנחה ב-20% אמש והקשר הישראלי 
השקעה בזהב: חשיפה לסחורה שרושמת שיאים בתקופות של אי ודאות בשווקים 

על הפרק עומדת השאלה אם קברניטי ה-ECB יעלו את הריבית בפעם השביעית הרצופה ב-25 או ב-50 נקודות בסיס, ואילו השפעות יהיו לדבר על מגזרי הנדל"ן והבנקאות האירופיים, על משקי הבית הנאנקים תחת עול החזרת החובות ועל הגופים החוץ-בנקאיים שסופרים את החודשים עד לשיא הצפוי של עידן הריביות הגבוהות.

ובכן, התוצאות שהגיעו יכולות לשרת את שני הצדדים - אלו התומכים בהעלאה מסיבית יותר של הריבית ואלו התומכים בהעלאה מינורית.

בשורה התחתונה, האינפלציה בגוש האירו שבה לטפס (בחישוב שנתי) אחרי חמישה חודשים רצופים שבהם רשמה ירידות. היא ירדה ל-6.9% במרץ האחרון (לעומת שיא של 10.1% בנובמבר), אבל כעת שבה ועלתה לקצב שנתי של 7%. בהשוואה חודשית, הרי שהיא טיפסה ב-0.7% (אפריל לעומת מרץ). מה שעשוי להדאיג במיוחד הוא העובדה כי אינפלציית מחירי מגזר השירותים נמצאת בשיא של 5.2% - הנתון הגבוה ביותר מאז פרוץ המלחמה באוקראינה, עדות ל"דביקות" האינפלציה ולהתפשטות עליות המחירים ממגזרי האנרגיה והמזון.

מצד שני, העלייה ל-7% במדד המחירים תואמת לציפיות האנליסטים (למרות שלפי הקונצנזוס של רויטרס הציפייה הייתה ל-6.9% בלבד), ולכן כבר מעוגנת בציפיות של רוב השוק להעלאת ריבית של 25 נקודות בלבד. בנוסף, ישנה ירידה של 0.1% באינפלציית הליבה (ללא אלכוהול, אנרגיה ומזון התנודתיים), לראשונה מאז תחילת המלחמה באוקראינה. מדד הליבה בגוש האירו עומד כעת על 5.6% בחישוב שנתי, לעומת 5.7% במרץ. ראשי הבנק המרכזי האירופי כבר הבהירו כי הם מסתכלים בעיקר על המדד הזה בהחלטתם לגבי העלאות ריבית נוספות.

הבנק האירופי מנסה לאזן בין מלחמה באינפלציה למניעת מיתון

הריבית בגוש האירו עדיין נמוכה בהשוואה בינלאומית - 3% נכון להיום, לעומת 4.25% בבריטניה, 4.75% בארה"ב ו-4.5% בישראל. הדבר משקף את האיזון העדין של הבנק המרכזי בין ניסיון להילחם באינפלציה לבין ניסיון למנוע מיתון או אפילו קריסה, במיוחד במדינות רוויות החוב מבין 20 החברות במטבע המשותף. רוב האנליסטים מסכימים כי הריבית צריכה לעלות, השאלה עד לאן, וכמה זמן תישאר שם. עוד לפני שיפרסמו ב-ECB את החלטתם, הבנק המרכזי בארה"ב (פדרל ריזרב) יסמן את הכיוון שלו ביום רביעי, והוא צפוי להעלות את הריבית בפעם העשירית ברציפות ב-25 נקודות, ל-5% לפחות.

למרות הדיווחים על העלאות מתונות, האירופאים הבהירו כבר בימים האחרונים כי "העלאה ב-50 נקודות" אינה מחוץ לשולחן הדיונים, במיוחד בהינתן הנתונים האופטימיים יחסית בנוגע להתחמקות ממיתון של כלכלת גרמניה ושל גוש האירו (0.1% צמיחה ברבעון הראשון של 2023). כלומר, הפרשנות שלפיה ל-ECB יש מרווח-משחק להעלות עוד את הריבית מבלי להוביל לקשיים כלכליים ניכרים.

להחלטה יהיו השלכות בין היתר על שער האירו. "לבלוט בתור אחד מהבנקים המרכזיים הניציים ביותר בנוגע לריביות בא עם סיבוכים - אחד המרכזיים שבהם הוא הסיכון שבהשפעה של אירו חזק מדי על היצוא", נכתב בסקירה שפירסמה רשת "בלומברג".