גם הבנק המרכזי האירופי מאט את הקצב: מעלה ריבית ב-0.25%

ההודעה מסמלת האטה בקצב העלאות ריבית הפיקדונות הבסיסית בגוש האירו, שהיה עד כה המהיר בתולדותיו וכלל מדרגות של 0.5% ומעלה • בהודעת ה-ECB נכתב כי "למרות הירידה באינפלציה בחודשים האחרונים, לחצי המחירים נשארו חזקים"

כריסטין לגארד, נשיאת הבנק המרכזי האירופי / צילום: Associated Press, Jean-Francois Badias
כריסטין לגארד, נשיאת הבנק המרכזי האירופי / צילום: Associated Press, Jean-Francois Badias

אחרי הכרעת הריבית בארה"ב של הפדרל ריזרב אמש (ד'), גם הבנק המרכזי האירופי (ה-ECB) הודיע היום (ה') בצהריים על העלאת ריבית של 0.25%, בהתאם לתחזיות.

ההודעה מסמלת האטה בקצב העלאות ריבית הפיקדונות הבסיסית בגוש האירו, שהיה עד כה המהיר בתולדותיו וכלל מדרגות של 0.5% ומעלה. הריבית בגוש האירו, בו חברות 20 מדינות מהאיחוד האירופי, תעמוד כעת על 3.25%, והתחזיות הן להעלאה נוספת כבר בחודש הבא. זאת, בניגוד לקונצנזוס לגבי הפד האמריקאי, לפיו ריבית השיא במחזור ההעלאות הנוכחי כבר נרשמה, והיא עומדת כעת על 5%. 

בתזמון קריטי: האינפלציה בגוש האירו שבה לעלות, אחרי 5 חודשי ירידה 

מרווח המשחק של הבנק המרכזי האירופי מצומצם יותר, והדינמיקה של האינפלציה בגוש האירו שונה מזו הנרשמת בארה"ב. שוק העבודה האירופי פחות הדוק מזה האמריקאי, ואלה בעיקר גורמי אנרגיה ומזון שאחראים לזינוק במדד המחירים לצרכן. בנוסף, מדינות רבות בגוש שקועות בחובות שעלולים לצאת משליטה אם ה-ECB יעלה ריבית באופן חד ומהיר מדי.

הכרעת הריבית פורסמה אחרי שמדד המחירים המתואם בגוש האירו, שפורסם ביום שלישי, הצביע על עלייה מחודשת, אך מינימלית (0.1%), בקצב האינפלציה בו. האינפלציה בגוש האירו עמדה באפריל על 7% בחישוב שנתי (בהשוואה ל-6.9% במרץ 2023). לפני כן רשמה האינפלציה ירידה רצופה של חמישה חודשים.

אחד המדדים המפתיעים בתוך אומדן האינפלציה היה ירידה שנרשמה באינפלציית הליבה בגוש האירו. זו עמדה לפי האומדן שפורסם שלשום על 5.6% בחישוב שנתי, לעומת 5.7% בחישוב זהה במרץ 2023.

ראשי הבנק המרכזי האירופי כבר הבהירו כי הם מסתכלים בעיקר על המדד הזה בהחלטתם לגבי העלאות ריבית נוספות. זוהי הירידה הראשונה במדד הליבה מאז תחילת המלחמה באוקראינה. 

"לחץ המחירים נשאר חזק"

"למרות שמדד המחירים ירד בחודשים האחרונים, לחץ המחירים נשאר חזק", נכתב בהודעת ה-ECB היום. גם קצב עליית מחירי האנרגיה והמזון הואט, לפי נתוני האינפלציה האחרונים, אך דווקא במגזר השירותים נרשמו עליות מחירים.

הקונצנזוס היה כי ה-ECB אכן יעלה את הריבית ב-0.25%, אולם בניגוד לפד ולבנקים מרכזיים אחרים, רבים מאמינים כי יש עוד כברת דרך של העלאות ריבית עד להגעה לריבית המקסימלית. "ה-ECB הוא הנץ האחרון שנשאר במשחק", קבעה בשבוע שעבר סוכנות הידיעות בלומברג.

בימים הקרובים יבדוק השוק את הרטוריקה שבה משתמשים נגידי הבנק המרכזי האירופי כדי לראות אם פניו להעלאות נוספות. מה שמעניק לו מעט חבל חופשי הם נתוני הצמיחה של הרבעון הראשון של 2023, שהיו חיוביים בניגוד לתחזיות ומסמנים כי הריבית הגבוהה לא מביאה בשלב זה למיתון.

גם החוזק היחסי של המגזר הבנקאי האירופי, נכון לעכשיו, אמור לאפשר ל-ECB להמשיך במגמת העלאת ריבית. בניגוד למצב בארה"ב, בנוגע לבנקים קטנים ואזוריים, לא נרשמו "ריצות אל הבנק" במוסדות פיננסיים אירופיים, אחרי שקרדיט סוויס נרכש בהצלחה על-ידי UBS, והרשויות הבריטיות הצליחו למכור בהצלחה את פעילות הסניף הבריטי של בנק סיליקון ואלי.

עם זאת, נרשמה ירידה בפעילות האשראי של הבנקים, שעלולה לסמל דעיכה בפעילות העסקית וצמיחה שלילית. "החלטות הבנק המרכזי האירופי בעתיד יבטיחו כי מדיניות הריבית תהיה מגבילה מספיק כדי לשוב לרמות אינפלציה של 2%", נכתב בהודעה לעיתונות שליוותה את ההכרזה על העלאת הריבית היום.