חוזר להייטק: התפקיד החדש של נפתלי בנט

ראש הממשלה לשעבר, נפתלי בנט, מצטרף לדירקטוריון Quantum Source, העוסקת בטכנולוגיה קוונטית • החברה הוקמה ב-2021, ובאפריל האחרון גייסה בסבב סיד 27 מיליון דולר • בנט: "מאמין שלצוות יהיה חלק משמעותי בפיתוח התחום"

נפתלי בנט / צילום: יואב דודקביץ, "ידיעות אחרונות"
נפתלי בנט / צילום: יואב דודקביץ, "ידיעות אחרונות"

ראש הממשלה לשעבר, נפתלי בנט, מצטרף לדירקטוריון Quantum Source, המפתחת טכנולוגיה למימוש מחשבים קוונטים פוטוניים עם יכולת תיקון לשגיאות.

כזכור, בנט, 51, הגיע לפוליטיקה מעולם ההייטק. הוא החל את דרכו כאיש מכירות בחברת I-Scrapr שייסד אחיו הגדול אשר, ולאחר מכן היה ממייסדי חברת אבטחת המידע סאיוטה, ואף עמד בראשה כמנכ"ל. החברה, שהוקמה ב-1999 (בנט היה אז סטודנט למשפטים באוניברסיטה העברית), נמכרה בדצמבר 2005 ל-RSA האמריקאית תמורת 145 מיליון דולר וסידרה לבנט אקזיט נאה.

המו"ל וסוכן השחקנים: המרוויחים המפתיעים מאקזיט חברת הלוטו
"לכל דבר טוב יש תפוגה": למה פורש יו"ר חברת ההייטק שצנחה ב-90%
גל ההתייקרויות נמשך: שטראוס מעלה את מחירי מוצרי עלית עד 6% 
החוקרת פורצת הדרך שרוצה לתקן את השגיאות של המחשב הקוונטי | חזית המדע

את פעילותו הפוליטית החל כמנכ"ל מועצת יש"ע וכאחד ממייסדי תנועת "ישראל שלי", יחד עם איילת שקד. לכנסת הוא נכנס עם מפלגת הבית היהודי, ובהמשך הקים את סיעת "ימינה" - כאשר השותפות עם יאיר לפיד ממפלגת "יש עתיד" הובילה אותו לכיסא ראש הממשלה למשך שנה.

לאחר מכן פרש מהחיים הפוליטיים, וכאמור, כעת הוא מצטרף לקוונטום סורס. עם זאת, נציין כי בחודשים האחרונים היו לא מעט פרסומים על כך שקיים סיכוי שיחזור לפוליטיקה, והוא עצמו התייחס לכך ואמר "אצלנו בישראל ממחזרים אותנו. אני עוד אשוב".

גיוס של 27 מיליון דולר בסיבוב האחרון

קוונטום סורס הוקמה ב-2021 על ידי עודד מלמד (מנכ"ל), דן חרש (יו"ר), גיל סמו ופרופ' ברק דיין, והיא מעסיקה 30 עובדים. באפריל האחרון, גייסה החברה בסבב סיד 27 מיליון דולר מהקרנות פיטנגו פירסט, גרוב ונצ'רס, אקליפס, דל טכנולוג'יס קפיטל ו-D10.

בחברה מסבירים כי עד היום, חברות אחרות הצליחו לבנות ולהדגים מחשבים קוונטיים קטנים, בעלי עשרות עד מאות קיוביטים, מה שלא איפשר להם לצאת לשימוש מסחרי מהותי. לעומת זאת, הטכנולוגיה של קוונטום סורס מאפשרת לממש מחשבים בעלי מיליוני קיוביטים. מחשבים אלה יאפשרו האצה חישובית דרמטית, וישפיעו על תחומים כמו פיתוח תרופות וחומרים חדשים, אבטחת מידע ועיבוד מאגרי מידע גדולים לאפליקציות AI.

"מחשוב קוונטי הוא טכנולוגיה עם פוטנציאל משמעותי לקדם את עולמנו ולהשפיע על חיינו", אומר בנט. "בהיותנו אומת הייטק, יש ביכולתה של ישראל הזדמנות להוביל בתחום חדשני ופורץ־דרך זה. אני מאמין שלצוות קוונטום סורס יהיה חלק משמעותי בהובלת פיתוח התחום וקידומו".

מי שיחמיץ את המהפכה יישאר לא רלוונטי"

הדברים מתחברים לציוץ של בנט בטוויטר בשבוע שעבר, שכתב כך: "מדינת ישראל חייבת לסמן לעצמה יעד ברור: עד שנת 2030 להפוך לאחת משלוש מעצמות הבינה המלאכותית (AI) המובילות בעולם. כראש ממשלת ישראל לשעבר, וכיזם הייטק לשעבר, אני מסתובב בכל רחבי העולם, וזהו הנושא העיקרי שמעסיק את כל החברות וכל הנהגות המדינות שאני פוגש. אין מנכ"ל חברה שלא אובססיבי לזה, ואין מנהיג מדינה אדיש. כולם מבינים שמי שיחמיץ את המהפכה יישאר לא רלוונטי, כמו נהג כרכרת סוסים בעידן המכוניות. אסור לנו להישאר מאחור".

בנט המשיך וכתב כי "על ממשלת ישראל להגדיר מיד את ההובלה בתחום הבינה המלאכותית כיעד מרכזי. סביר להניח שארה"ב וסין יהיו המובילות העולמיות, מכיוון שיש להן את המשאבים לכך, וגם כי שתיהן כבר סימנו זאת כיעד לאומי דחוף".

"אם מדינת ישראל, על מוחותיה, על היצירתיות שלה והתעוזה, על החוצפה הישראלית, על אומת ההייטק שבה ומערכות הביטחון החדשניות שלנו, תירתם למשימה, נוכל להתמקם כאחת משלוש מעצמות ה-AI המובילות בעולם", סיכם בנט.