"לכל דבר טוב יש תפוגה": מדוע פורש יו"ר חברת ההייטק שצנחה במעל 90%

חמושה בטכנולוגיה מבטיחה ובמשקיעים דוגמת מריוס נכט וליאון רקנאטי, נכנסה אקוואריוס מנועים לבורסה לפי שווי של מיליארד שקל • אלא שמקץ שנתיים וחצי, למרות הסכמים מבטיחים מפינלנד ועד אבו דאבי, היא טרם רשמה הכנסות משמעותיות, וקופתה מידלדלת במהירות

יו''ר אקוואריוס הפורש, גל פרידמן / צילום: רמי זרנגר
יו''ר אקוואריוס הפורש, גל פרידמן / צילום: רמי זרנגר

גל מיזמי הטכנולוגיה הבוסריים שהונפקו בבורסה בתל אביב בשנים 2020-2021 התנפץ בשנה שעברה אל חופי המציאות הכלכלית, מותיר את המשקיעים עם הפסדים כבדים על השקעתם. אחת מ"כוכבות" אותו גל, חברת אקוואריוס מנועים , דיווחה בתחילת השבוע כי היו"ר ואחד ממייסדיה, גל פרידמן, הודיע על פרישתו מהתפקיד, ופנייה לעיסוקים אחרים: "לכל דבר, טוב ככל שיהיה, יש תפוגה", כתב פרידמן לעובדים והוסיף כי "אני מרגיש שהיכולת להוליך את החברה שלנו, שמכוונת לייצור ומכירות, פחות מתאימה לאופיי".

אינטל צפויה לצאת לגל פיטורים נוסף, גם בישראל
מניה נופלת ומנכ"לים מתחלפים: מה הוביל לסגירת המפעל של אבן קיסר
זינוק של 32% בשלושה ימי מסחר: מה הקפיץ את מניית טאבולה?

"טוב" זה עניין יחסי - בתוך שנתיים וחצי מההנפקה התרסקה מניית אקוואריוס ב־93%, כשבדרך סיפקה שלל דיווחים מבטיחים שהתפוגגו בקול ענות חלושה.

אקוואריוס מנועים הוקמה בשנת 2014 על ידי פרידמן, המנכ"ל אריאל גורפונג וסמנכ"ל הטכנולוגיות שאול יעקובי. החברה מפתחת ומייצרת מנועים קטנים לייצור חשמל בעלי טכנולוגיה ייחודית, ולמשל מנוע בעירה פנימי לינארי המיועד בעיקר לצורך הנעה חשמלית.

עד הנפקתה בנובמבר 2020 הושקעו בה 37 מיליון דולר, בין היתר על ידי גופים גדולים כגון יצרנית חלפים יפנית בשם מוסאשי (שמוחזקת בין היתר על ידי הונדה), חברה ציבורית יפנית נוספת בשם TPR שגם היא יצרן בתחום החלפים, יזם הטכנולוגיה מריוס נכט, ממייסדי צ'ק פוינט שהינו בעל המניות הגדול בחברה (13%), וליאון רקנאטי.

"בוסט" נאה להנפקה העניקה עסקת ענק מבטיחה שנחתמה כחצי שנה קודם לכן עם יצרנית תשתיות הסלולר הפינית נוקיה, שעל פי הפרסומים בתקשורת אמורה הייתה להניב לאקוואריוס הכנסות של מאות מיליוני אירו על פני כמה שנים. במציאות, בחלוף כמעט שלוש שנים מההנפקה, אקוואריוס טרם רשמה הכנסות מאותו שיתוף פעולה. כך או כך, בהנפקתה גייסה החברה סכום מכובד של כ־215 מיליון שקל, לפי שווי של כמיליארד שקל אחרי הכסף. נכון להיום היא נסחרת בשווי של 73 מיליון שקל בלבד.

 

27 מיליון דולר בקופה - שעתידים להספיק לשנה

בדרך, ביוני 2021, הדהימה אקוואריוס כשדיווחה מספר חודשים לאחר חתימת הסכמי אברהם על מזכר הבנות עם חברה בשם KIP מהמפרץ הפרסי, שקיבלה אופציה לקנות עד 10% מאקוואריוס לפי שווי חלומי של 5 מיליארד דולר. במקביל בחנו הצדדים הקמת מתקן ייצור לתעשיית הרכב באבו דאבי. מניית החברה נסקה בתוך ימים בעשרות אחוזים, כששווי השוק שלה חצה את רף ה־1.3 מיליארד שקל.

אלא שבהדרגה הלכו החלומות והתפוגגו. האופציה להשקעה הפנטסטית לא מומשה על ידי KIP, ובסיכום שנת 2022 התברר כי אקוואריוס עדיין נטולת הכנסות, ממשיכה לשרוף מזומנים וצוברת הפסדים - של 23.4 מיליון דולר בשנה שחלפה, לאחר הפסד של 18.9 מיליון דולר ב־2021. בקופת החברה נותרו כ־27 מיליון דולר בלבד, המספיקים לתקופה של קצת יותר משנה.

רואי החשבון של אקוואריוס מציינים בדוחות כי "החברה טרם הפיקה הכנסות משמעותיות ויש לה הפסדים שוטפים ותזרים מזומנים שלילי מפעילות שוטפת… להערכת הנהלת החברה, מקורות המימון העומדים לרשותה יאפשרו לה את המשך פעילותה לתקופה של לפחות 12 חודשים ממועד אישור הדוחות הכספיים".

עם פרסום התוצאות ל־2022, כתב המנכ"ל גורפונג לבעלי המניות, כי החברה קיבלה בסוף השנה הזמנה לאספקת גנרטורים מתוצרתה והחלה באספקה מסחרית. "אף שלא מדובר בכמות מהותית, זוהי אבן דרך משמעותית שמסמנת את המעבר לחברה מסחרית", ציין גורפונג.

בשיחה עם גלובס מסביר היו"ר הפורש, גל פרידמן, כי "לרוב אני טוב יותר בחברות שנמצאות בשלב ההזנק וגיוס הכספים. לא תכננתי להישאר באקוואריוס כל כך הרבה שנים, זה לקח יותר זמן ממה שחשבנו. החברה כיום נכנסה לשלב שבו היא מייצרת מנוע שמסביבו בנינו את הגנרטור. עכשיו אין יותר מה להמציא וצריך להתחיל לייצר". להערכתו, "הרבה אנשים בחברה צפויים לפנות את מקומם לאנשי ייצור ובקרת איכות".

לדבריו, אקוואריוס לא מרימה ידיים. "אם לא יהיו הפתעות או מקרי 'כוח עליון' כמו מלחמה או קורונה, החברה עתידה לספק מוצרים ראשונים מפס הייצור שלה השנה. אני נשאר בה כדירקטור ובעל מניות".

*** גילוי מלא: מריוס נכט הוא בן הזוג לשעבר של ענת אגמון, מבעלות השליטה בגלובס