לקראת השקעה של מיליארדים באקוואריוס? המשקיעים בת"א ספקנים

חברת הטכנולוגיה דיווחה על מזכר הבנות עם חברה זרה לה קמת מפעל באיחוד האמירויות, לייצור מוצרים לתעשיית הרכב המבוססים על הטכנולוגיה שפיתחה • המזכר כולל אופציה להשקעה באקוואריוס לפי שווי של 5 מיליארד דולר

יו"ר אקוואריוס גל פרידמן / צילום: רמי זרנגר
יו"ר אקוואריוס גל פרידמן / צילום: רמי זרנגר

מזכר הבנות עליו חתמה חברת הטכנולוגיה בתחום האנרגיה אקוואריוס מנועים, הכולל תוכנית להקמת מפעל ייצור באיחוד האמירויות וכן השקעה אפשרית בחברה לפי שווי גבוה משמעותית משוויה הנוכחי, שלחו את מנייתה לזינוק בשיעורים דו-ספרתיים עם פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב השבוע.

מדובר, לפי אקוואריוס, במזכר הבנות שנחתם מול חברת KIP, להקמת מפעל באבו דאבי או במיקום אחר באיחוד האמירויות, לייצור מוצרים לתעשיית הרכב המבוססים על הטכנולוגיה שפיתחה אקוואריוס. 

אקוואריוס מפתחת ומפיצה מנועי בעירה פנימיים לינאריים (מבוססי טכנולוגיה מתקדמת) וגנרטורים (מבוססי מנוע בעירה פנימי לינארי), "המשמשים לייצור חשמל מבוזר או תמיכה במערכות הנעה חשמליות". המנוע הלינארי של החברה מותאם לשימוש בדלקים פוסיליים, ובכוונת החברה לפתחו כך שיתאים גם לשימוש במימן. בשלב הנוכחי החברה אינה מייצרת הכנסות וצוברת הפסדים.

הפרויקט המתוכנן באמירויות, "יוקם ויופעל על ידי חברה שתוקם על ידי הצדדים למטרה זו", כאשר שותפתה של אקוואריוס לפרויקט, KIP, "תפעל על מנת לגייס סכום של בין 1 ל-1.2 מיליארד דולר אשר ישמשו להקמת הפרויקט".

עבור השגת המימון לפרויקט ובניית התשתית להקמתו, תשלם אקוואריוס ל-KIP "תשלום מותנה הצלחה" וכן תקצה לה ממניות החברה שתוקם על ידי הצדדים למטרת הפרויקט. החברה המשותפת תקבל רישיון שימוש בטכנולוגיה של אקוואריוס, שהתחייבה מצידה שלא לפעול לקבלת הצעות נוספות להקמת הפרויקט למשך שנה ממועד החתימה על מזכר ההבנות.

המניה הוסיפה 20% מאז שהחלה להיסחר

בד בבד קיבלה KIP, הפועלת בתחום חיפושי הגז והנפט ובתחום הכרייה ומאוגדת באנגליה, אופציה הניתנת למימוש במשך 14 חודשים ממועד החתימה על המזכר, לרכישת עד 10% ממניותיה של אקוואריוס לפי שווי חברה של 5 מיליארד דולר - יותר מפי 16 ביחס לשווי השוק של החברה טרם תחילת המסחר.

עוד סיכמו הצדדים, כי KIP "תפעל על-מנת לאתר משקיעים לחברה, בתמורה לתשלום במזומן של דמי הצלחה בשיעור מקובל מסכום ההשקעה שהתקבל בפועל", מחברה אשר KIP "שידכה" לאקוואריוס. 

המשקיעים בת"א קיבלו את הדיווח על השקעה והקמת מפעל בספקנות מסוימת: גם לאחר עלייה חדה יחסית שרשמה מניית אקוואריוס במהלך המסחר של יותר מ-20% (במחזור גדול מהרגיל), עמד שווי החברה על כ-1.3 מיליארד שקל - פחות מ-400 מיליון דולר. עם זאת, הזינוק הפך את התשואה על המניה מאז החלה להיסחר בדצמבר 2020 משלילית לחיובית, והעליות בה מגיעות עתה לכ-20%.

"היערכות לקראת פעילות משמעותית בשוק הרכב העולמי"

אקוואריוס מנועים (Aquarius Engines) השלימה לפני קצת יותר מחצי שנה גיוס הון ראשוני (IPO) של כ-220 מיליון שקל, לפי שווי חברה של כ-1 מיליארד שקל "אחרי הכסף", באחת מההנפקות המשמעותיות שנעשו בבורסה המקומית בסיכומה של 2020, כחלק מגל הנפקות חברות הטכנולוגיה שנהנו בדרך כלל מביקושים גבוהים מצד המשקיעים.

החברה הוקמה בשנת 2014 על-ידי המנכ"ל אריאל גורפונג, היו"ר גל פרידמן ושאול יעקובי, ראש תחום חדשנות באקוואריוס גרמניה. מלבד המייסדים, בין בעלי המניות הבולטים באקוואריוס נמנים מריוס נכט, ליאון רקנאטי ושלמה אליה.

עוד בין המשקיעים בחברה, החברה היפנית Musashi Seimitsu וחברת מקס משאיות ואוטובוסים הפועלות בענף הרכב.

בשלב הנוכחי אקוואריוס לא מייצרת הכנסות, ובסיכום השנתיים האחרונות (2019-2020) הפסדיה הצטברו לכ-17 מיליון דולר.

גל פרידמן, יו"ר אקוואריוס מנועים, אמר כי "מזכר ההבנות עם KIP הינו אבן דרך חשובה במסגרת ההיערכות של אקוואריוס לקראת פעילות משמעותית בשוק הרכב העולמי. שיתוף הפעולה מהווה הבעת אמון נוספת בטכנולוגיה פורצת הדרך שלנו, ואנו מאמינים שיכולותיה של KIP וקשריה העסקיים, יסייעו לנו להתקדם ולבסס את יכולותינו בעולמות הרכב".

** גילוי מלא: מריוס נכט הוא בן הזוג לשעבר של ענת אגמון, מבעלות השליטה ב"גלובס". השניים מצויים במחלוקת אישית וכלכלית.