הדולר קפץ ל-3.72 שקלים ושלח את המטבע הישראלי לשפל חדש

המטבע האמריקאי מזנק כעת בכ-1.4% לשיא מאז מרץ 2020 • גם האירו מתחזק ב-1.4% מול השקל וחוצה את רף ה-4 שקלים • אתמול הרמטכ"ל הרצי הלוי ציין כי איראן התקדמה בהעשרת אורניום יותר מאי-פעם, והוביל לזינוק בדולר

הדולר ממשיך להתחזק לאחר דבריי הרמטכ''ל / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
הדולר ממשיך להתחזק לאחר דבריי הרמטכ''ל / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

הדולר זינק היום ביותר מ-1.5% והפיל את השקל לשפל חדש. שער המטבע האמריקאי עומד כעת על 3.72 שקלים - הרמה הכי גבוהה בשנה האחרונה ושיא מאז מרץ 2020. מוקדם יותר היום הוא אף חצה את רף ה-3.73 שקלים. האירו קפץ מול השקל ב-1.4%, ועומד על 4.01 שקלים.

אתמול התחזק הדולר ביותר מ-1.3% בעקבות דברי הרמטכ"ל הרצי לוי, שנאם בכנס הרצליה ושלח מסר ישיר לאיראן. "יש התפתחויות באופק שיכולות להביא לפעולה", אמר הלוי, וציין כי איראן התקדמה בהעשרת אורניום יותר מאי פעם.

מה עומד מאחורי דברי הרמטכ"ל שטלטלו את שוק המט"ח 
השקל כבר לא מתנהג אותו דבר: הראיון של המשנה לנגיד וההסבר לקפיצה ביוקר המחיה | ניתוח 
ואם לא יישאר כסף בקופה? השטיק שעליו בוסס המקור התקציבי לכספים 

אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות, מסביר כי הזינוק קורה "על רקע העלייה באי הוודאות בשל דברי הרמטכ"ל, ואישור התקציב שמחזיר לשולחן את שאלת הרפורמה המשפטית. בשוק, כשאי הוודאות עולה, זה בא לידי ביטוי בפרמיית הסיכון, כפי שאנחנו רואים עכשיו בשער השקל דולר. ככל שהוודאות תחזור, סביר להניח שגם שער הדולר-שקל יתמתן. בשוק המט"ח שם המשחק הוא השפעות הסנטימנט וזה מה שאנחנו רואים עכשיו".

"חוסר אמון של השווקים הפיננסים בתקציב המדינה"

חן הרצוג, הכלכלן הראשי של BDO, אמר לגלובס כי הפן הפוליטי בישראל שוב משפיע בחוזקה על שער הדולר: "החלשות השקל, למרות העלאת הריבית הנוספת ע"י בנק ישראל, מבטאת חוסר אמון של השווקים הפיננסים בתקציב המדינה וביכולתו להחזיר את המשק לתוואי צמיחה. הפיחות בשער השקל משתרשר להמשך עליית מחירים ולאינפלציה, ומגדיל את הסיכון להמשך עליית הריבית במשק".

חוק ההסדרים שאושר אתמול בכנסת אינו כולל רפורמות משמעותיות למאבק ביוקר המחיה ולקידום צמיחה בת-קיימא במשק, מסביר הרצוג. "ישראל נמצאת בתוואי כלכלי מדאיג של האטה בצמיחה, יחד עם אינפלציה ועליית מחירים. החלשות השקל מבטאת את החששות של השווקים הפיננסיים ממגמות היסוד בכלכלת ישראל".

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי בבנק מזרחי טפחות, מסביר שהתנהלות השקל בטווחים הקצרים מאוד תלויה באמירות פוליטיות וביטחוניות, "ולכן אנו רואים קפיצה כזו בשער החליפין בעקבות אמירתו של הרמטכ"ל". מנחם הוסיף שנראה שגם אמירות של ראש הממשלה נתניהו בדבר המשך החקיקה ברפורמה המשפטית השפיעו על הסנטימנט בשוק.