"התפתחויות שליליות באופק": האמירה של הרמטכ"ל שהקפיצה את הדולר

הרמטכ"ל הרצי הלוי השתתף בכנס הרצליה ושלח מסר תקיף לאיראן: "יש התפתחויות באופק שיכולות להביא לפעולה" • בתוך זמן קצר קפץ שער הדולר לרמה של 3.71 שקלים, אך לאחר מכן העלייה התמתנה מעט • גורם בכיר בשוק תולה את הקפיצה בפרסום דברי הרמטכ"ל באנגלית בתקשורת הזרה

הדולר הגיע בשיא היום ל-3.71 שקלים / צילום: Shutterstock
הדולר הגיע בשיא היום ל-3.71 שקלים / צילום: Shutterstock

בעוד השווקים מתחילים להירגע מהעלאת הריבית האחרונה של בנק ישראל, אמירה של הרמטכ"ל הרצי הלוי גרמה לשוק המט"ח להתלהט מחדש. בתוך זמן קצר, נרשמה קפיצה בשער הדולר לרמה של 3.709 שקלים - קרוב מאוד לרמת השיא שנרשמה בחודש מרץ, והנתון הקרוב ביותר לרמות של מרץ 2020.

היפוך עקום התשואות בשיא של 43 שנים: מה הסבירות למיתון בארה"ב?
עדיין מדברים דולרית: התלות של כלכלת ישראל במטבע האמריקאי
העוצמה הנוכחית של האירו נשענת על כרעי תרנגולת, ובאיחוד האירופי מפגינים שאננות

יממה לאחר ששר הביטחון יואב גלנט חשף בכנס הרצליה את תוכנית הבסיסים הצפים של משמרות המהפכה וראש אמ"ן אלוף אהרון חליוה הזהיר כי טעות של מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה, עלולה להוביל למלחמה, הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי הגיע היום לאותו הכנס ושלח מסר ישיר לאיראן. "יש התפתחויות באופק שיכולות להביא לפעולה", אמר הלוי תוך שציין כי איראן התקדמה בהעשרת אורניום יותר מאי פעם.

כיום, לפי הערכות, אם משטר האייתוללות יחפוץ בכך - הוא נמצא במרחק של כחצי שנה מהעשרת אורניום לשיעור של 90% - רמה שמספיקה לנשק גרעיני. "איראן במרחק 1,500 ק"מ", הוסיף הרמטכ"ל, שהצהיר: "צה"ל יודע להילחם בחצר האחורית ואנחנו צריכים לבנות יכולות". במקרה או שלא, ממש היום, תשעה נפצעו בשריפה באשתהארד שבצפון איראן, כך לפי דיווחים באיראן. לפי רויטרס, השריפה נגרמה מפיצוץ במפעל כימיקלים.

כתוצאה מכך, הדולר התחזק באופן משמעותי לעומת השקל, כאשר שער החליפין קפץ בכמעט אחוז. השעה האחרונה היתה פעילה במיוחד, המטבע נסחר כעת בשווי של 3.69 שקלים אך הגיע בסביבות השעה 15:00 לשער של 3.71 שקלים. לאחר מכן הרוחות מעט נרגעו אך גם השער הנוכחי גבוה מאוד.

גורם בשוק המט"ח מסביר לגלובס כי העלייה הפתאומית שנרשמה בשער הדולר היום והביאה את המטבע לרמה של 3.71 שקלים - נבעה כתוצאה מכך שדברי הרמטכ"ל תורגמו לאתרים באנגלית וגרמו לחשש בקרב משקיעים.

יוסי פריימן, מנכל פריקו השקעות מוסר בשיחה עם גלובס כי "החשש מאירוע מתגלגל עם איראן מעורר חוסר ודאות וחשש ממשבר ביטחוני". הוא מציין כי השילוב של חשש בארה"ב מכך שהשיחות אודות החוב בארה"ב עלו על שרטון מצטרף לחשש הביטחוני ו"יוצר ביקוש גבוה מאוד למטבע חוץ מצד גורמים זרים", כך לפי פריימן.

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי בבנק מזרחי טפחות, מסביר שהתנהלות השקל בטווחים הקצרים מאוד תלויה באמירות פוליטיות וביטחוניות, "ולכן אנו רואים קפיצה כזו בשער החליפין בעקבות אמירתו של הרמטכ"ל". מנחם מדגיש שכשאין המשכיות מעשית לדברים, כלומר חיזוק מכיוון אחר או אפילו פעולה בשטח, הצפי הוא חזרה של שער החליפין וכפי שראינו זה אכן קורה, ובמהירות.

מנחם מוסיף שלדברי הרמטכ"ל נוספו דברי בכירים בפדרל ריזרב שהתבטאו בצורה ניצית בדבר המשך עליות הריבית, מה שהוביל להתחזקות הדולר בעולם.