מה עומד מאחורי דברי הרמטכ"ל שטלטלו את שוק המט"ח

הרמטכ"ל הלוי ציין היום כי איראן התקדמה בהעשרת אורניום יותר מאי-פעם • ראש אמ"ן לשעבר תמיר הימן מסביר כי "במסרים שיש להם כפל משמעות, ייתכן שיש רכיב מסוים שאינו נחשף לעיני הציבור" • ואיזו תוכנית הציג שר הביטחון יואב גלנט בכנס?

הרמטכ''ל הרצי הלוי, בכנס באוניברסיטת רייכמן אתמול / צילום: גלעד קוולרצ'יק
הרמטכ''ל הרצי הלוי, בכנס באוניברסיטת רייכמן אתמול / צילום: גלעד קוולרצ'יק

שער הדולר זינק היום (ג') לרמה של 3.709 שקלים, קרוב לשיא של יותר משלוש שנים, בעקבות התבטאותו של הרמטכ"ל רב אלוף הרצי הלוי בכנס הרצליה של המכון למדיניות ואסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן לגבי איראן כי "יש התפתחויות באופק שיכולות להביא לפעולה". בה בעת, לפי דיווח בסוכנות הידיעות רויטרס התרחש היום פיצוץ במפעל כימיקלים באשתהארד שבצפון איראן, שגרם לפציעתם של תשעה אנשים.

"מצער אותי שבגלל התבטאות כזו נפגע הדולר. זו פרשנות מרחיבה, וצריך להרגיע את הציבור", אומר לגלובס אלוף (במיל') תמיר הימן, מנהל המכון למחקרי ביטחון לאומי INSS, לשעבר ראש אמ"ן. לדבריו של אלוף (במיל') הימן, למסרים ציבוריים שכאלו יש שני קהלי יעד. "הראשון, הוא הקהל הביתי - הציבור בישראל. מול קהל הבית יש חובת עדכון או רצון לעניין או רצון לייצר משהו שהוא לא יותר מאינפורמציה לציבור. הקהל השני הוא האויב, שבמקרה שלו המסר מורכב יותר משום שלרוב מדובר באיתות או רצון להרתיע. במסרים שיש להם כפל משמעות, כדי שהאויב יגיב בעצמו וייצור מסגרת פרשנית שהיא אינה בהכרח מה ששומעים, ייתכן שיש רכיב מסוים שאינו נחשף לעיני הציבור, והאויב תוהה כיצד הוא נתפס".

"איראן התקדמה בהעשרת אורניום יותר מאי-פעם"

הרמטכ"ל הלוי ציין היום כי איראן התקדמה בהעשרת אורניום יותר מאי-פעם. במרץ, הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) הודיעה כי איתרה אורניום מועשר לשיעור 83.7% בקרבת המתקן התת-קרקעי בפורדו. האורניום שמועשר מעיד כי משטר האייתוללות קרוב מאוד לשיעור ההעשרה שמספיק לנשק גרעיני, 90%, לאחר שכבר במשך שנתיים איראן בפרהסיה מעשירה לשיעור של 60%. נזכיר כי לפי הסכם הגרעין שנחתם ב-2015, נאסר על איראן להעשיר אורניום מעבר לשיעור של 3.67% בלבד. עם זאת, מאז החלטתו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לעזוב את ההסכם לפני חמש שנים, טהרן ביצעה קפיצה משמעותית בתוכנית הגרעין שלה.

כחלק מאותה התפתחות, איראן חופרת בהרי זגרוס הסמוכים לנתנז מתקן עמוק כל-כך, שלפי דיווח של סוכנות הידיעות אי.פי - הם מעבר ליכולות של מיטב אמצעי הלחימה האמריקאיים. "למתקן בנתנז יש מרכיב תת-קרקעי די גבוה, והמתקן בפורדו נחשב הרבה יותר עמוק", מציין מנהל המכון למחקרי ביטחון לאומי INSS, היימן. "מה שמתואר כעת הוא מרכיב עמוק יותר. כלומר, השתכללות והתעצמות תוכנית הגרעין האיראנית. יש היבטים של הרחבה והיבטים של העמקה. בהיבטי הרחבה, זה יותר חומר מעושר, צנטריפוגות מתקדמות, ומחקר ופיתוח. העמקה זו חסינות. שניהם ביחד יוצרים הקרנת הרתעה גרעינית, מצב שבו למרות שלמדינה אין נשק גרעיני ולא ביצעה ניסוי, היא נתפסת כבעלת יכולות גרעיניות. זה משפיע ולשם איראן רוצה להגיע".

נתניהו: "ישראל פותחת פער על כל אויביה"

במסגרת רצף החשיפות והנאומים בכנס הרצליה, שר הביטחון יואב גלנט הציג אתמול את תוכנית הבסיסים הצפים של משמרות המהפכה, שכוללת הסבה של אוניות סוחר לבסיסים צבאיים. ואילו היום, אש הממשלה בנימין נתניהו ביקר בבסיס של אגף המודיעין עם ראש אמ"ן אלוף אהרון חליוה ומפקדים נוספים.

נתניהו קיבל סקירה מעמיקה על המאמצים שנעשים בזירות השונות מול האיום האיראני. בד בבד, הוצגו בפניו המאמצים שנעשים באופן יומיומי לסיכול הטרור ביהודה ושומרון. במסגרת הביקור, שמע רה"מ על המידע המודיעיני שנאסף ואיפשר את הסיכולים של בכירי הג'יהאד האסלאמי במבצע "מגן וחץ". "יצאתי מעודד עד מאוד", סיפר נתניהו בתום הביקור. "ישראל פותחת פער על כל אויביה, והיא עושה זאת בשילוב של אינטליגנציה אנושית ואינטליגנציה מלאכותית. אז ידעו כל אויבינו - אנחנו מקדימים אתכם בהרבה".

אלוף (במיל') הימן מעריך כי "ישראל לא קרובה למלחמה עם איראן והיוזמה היא בצד של ישראל, הצד החזק הוא שיקבע את הנקודה". לדבריו, לא צפוי תרחיש של הפתעה שישראל תמצא את עצמה שבויה בתוכו. "מה שנאמר הוא שייתכן מצב שבעתיד נרצה ליזום", הוא מסכם. "אף אחד לא מחייב ועומד עם אקדח לרקתנו. אין חדש באמירה שנאמרה, משום שאנחנו במשך זמן רב אומרים כי ישראל תמרנה את עצמה לעמדה החמורה ביותר שלה מול הסכם הגרעין האיראני והגענו למצב הזה. הצבת קווים אדומים עלולה להביא לבעיה אסטרטגית, כי אז ניתן לתת לאויב לחשוב מהו הקו האדום. היה ובסוף תהיה פצצת גרעין, אם אנחנו נכונים לכך - נצטרך לפעול. אבל על פי מיטב הבנתנו האיראנים לא החליטו ללכת לפצצת גרעין".