כבר לא מכונית עממית: הדור החדש של טויוטה

הדור החדש של טויוטה קורולה שומר על העיצוב המוכר ומציע מערכת הנעה מחוזקת וחסכונית, תא נוסעים איכותי וספיגת זעזועים נוחה • אבל המחיר מטפס לקטגוריה בעייתית

טויוטה קורולה הייבריד 2023 / צילום: יח''צ
טויוטה קורולה הייבריד 2023 / צילום: יח''צ

טויוטה קורולה היא הדבר הכי קרוב להגדרה "המכונית הלאומית של ישראל". במשך שלושה עשורים ליוותה המשפחתית הזו את האבולוציה המוטורית של המעמד הבינוני בישראל והצליחה לשמור על מעמדה.

בדרך לישראל: ארבע חשמליות שעולות בסין 15 אלף דולר 
כבר לא חסרת השראה: איך הפכה יונדאי לכל-כך מגניבה? 

עם השנים היא שודרגה ממעמד של "יפנית בסיסית", ל"משפחתית־היברידית", והפכה לחביבת ציי הליסינג ולרכב הנפוץ ביותר בצי של המגזר הציבורי. אפילו בשנים האחרונות, במהלכן היגר קהל הלקוחות בהדרגה לפלח רכבי הפנאי־שטח, היא עוד זכתה לא אחת בתואר "הרכב הנמכר בישראל".

אמנם הקורולה מעולם לא הייתה מכונית מרגשת, אבל הצליחה להציע שילוב של מחיר נגיש ואמינות יוצאת דופן שהלקוח הישראלי אהב. כל אלה הקנו לה ביקוש שעולה על ההיצע בשוק היד השנייה.

אבל כיום המכונית ניצבת בפני האיום הגדול בתולדותיה - אובדן הנגישות. מודל 2023 המחודש, שנחת כאן לאחרונה, הוא אמנם יותר מתוחכם ומאובזר אבל המחיר של גרסת הבסיס עומד כיום על כ־158 אלף שקל ואילו גרסת ה"לימיטד" הבכירה, שבה נסענו, נושקת ל־170 אלף. לפני כשנתיים שלוש טווח המחיר של סדרת הקורולה היה 138-144 אלף שקלים. האם זו עדיין "מכונית העם"?

 

עיצוב חיצוני 

בכל מה שקשור לעיצוב, נסיעה בקורולה על כבישי ישראל מזכירה קצת עליה על מדי ב' במילואים: ברגע שיוצאים איתה לדרך משאירים מאחורי את הזהות הייחודית ונטמעים בתוך הקולקטיב.

כלומר, בתוך זרם של עשרות אלפי קורולות כמעט זהות, שממלאות את הכבישים. מודל 2023 עבר כמה שינויי עיצוב עדינים, בעיקר בחרטום, שנראה מודרני ועדכני עם פרופורציות סדאן קלאסיות, חרטום דינמי, שימוש מאופק בחיפויי כרום נוצצים וחישוקי 17 אינץ' נאים בגרסה הבכירה.

אבל המכלול מזוהה ומוכר בכל מקום ואפילו בעלי קורולה ממודל 2022 לא יעצרו כדי להגיד לך "תתחדש".

מנגד, קורולה עם סטיקר של חברת היי־טק על הדופן האחורית עדיין יכולה לשדרג את הסטטוס החברתי שלכם ולזכות אותכם במבטי קנאה, ששמורים למעמד ההיי־טק. גם זו נחמה.

פנים הרכב

תא הנוסעים של הקורולה היה ונותר חלל משפחתי יעיל ונוח. הדור המחודש אף משפר את האווירה תודות לטקסטורות נעימות, חומרי דיפון משודרגים וצבעים מרגיעים.

האיכות מורגשת בכל פינה והיא מסתייעת בשיפור מוחשי בבידוד רעשי החוץ והמנוע במהירויות גבוהות ותחת עומס של האצה ובפעולה חלקה ושקטה של מתגי התפעול.

המושבים הקדמיים עוצבו מחדש והם הרבה יותר נוחים לנסיעות ארוכות לעומת מה שאנחנו זוכרים ממודל 2021. מרחב הפנים לא השתנה במיוחד והוא עדיין מציע מרווח נדיב לברכיים ולכתפיים של שני מבוגרים מאחור.

מולטימדיה ומצלמות

אחד החידושים שמודל 2023 מביא לתא הנוסעים הוא מערך פיקוד חדש, שמבוסס על מסכים דיגיטליים. לוח המחוונים הדיגיטלי זהה לזה שפגשנו בדגם הקורולה "קרוס" והוא מציג את המידע בצורה חדה וברורה עם גרפיקה עדכנית, שניתנת להתאמה אישית. מסך המולטימדיה החדש גדול, חד ומגיב בזריזות, אבל הוא עדיין עבה ובולט בצורה די מגושמת מהחלק העליון של מערך הפיקוד תוך שהוא מסתיר חלק משדה הראיה. במילים אחרות: לטויוטה עוד יש מה ללמוד בנושא מהסינים.

כפי שניתן לצפות ממשפחתית יפנית, הנדסת האנוש יעילה וגם בוגרי העידן האנלוגי יסתגלו באופן מהיר לתופעה, בזכות לא מעט מתגים פיזיים חיוניים לצד תפריטי המגע. בנוסף לכך שמחנו לגלות גם את קיומה של מערכת פיקוד קולית (בשפה האנגלית) באיכות גבוהה, שחוסכת הסחות דעת מיותרות. פתחי האוורור מחולקים היטב ומערכת המיזוג יותר יעילה ורבת עוצמה מאשר ברוב החשמליות המודרניות.

תא מטען

לרכב תא מטען רחב ושטוח. עיצובו הנוח מעניק יעילות גבוהה המאפשרת לבצע מטלות משפחתיות טיפוסיות.

מנוע וצריכת דלק

החידוש במרכזי באגף ההנעה הוא אימוץ הדור החדש של מערכת ההנעה ההיברידית של טויוטה, שגם בו כבר פגשנו לראשונה בקורולה "קרוס". המערכת עודנה כוללת מנוע 1.8 ליטר בנזין יעיל ומנוע חשמלי, שמסתייע בסוללה צנועה, שכעת מגיעה בטכנולוגיית ליתיום־איון.

ההספק הכולל עומד כעת על 140 כ"ס ולמרות שזו תוספת הספק צנועה יחסית של 18 כ"ס השיפור בהחלט מורגש גם במצב התכנות הרגיל ובמיוחד במצב התכנות הספורטיבי.

החיסכון בדלק היה ונותר יתרון משמעותי של הקורולה, ולמרות תוספת הכוח והביצועים המכונית מתהדרת בצריכה משופרת מוצהרת של כ־22 עד 23 ק"מ לליטר. בפועל לא נתקלנו בקושי להשיג כ־17 קילומטרים לליטר בנהיגה די מאומצת.

על הכביש

מי שרוכש קורולה, לא מצפה בדרך כלל לערך מוסף בכל הנוגע לחווית הנהיגה, אבל הדור המחודש מרגיש יותר הדוק ומסוגל "לפתות" את הנהג לנהיגה נמרצת על כבישים מפותלים מקודמו.

ההיגוי עדיין לא הכי חד בשכונה, אבל יש לו "משקל" יותר מאוזן. עם משקל עצמי של כ־1.35 טון בלבד המכונית מרגישה די קלילה עם מינימום של תנודות מיותרות, לא מעט זכות הצמיגים הרחבים של הגרסה הבכירה.

יש לקוות שזה המצב גם בגרסאות הזולות יותר, שמסתפקות בחישוקי 16 אינץ'. את החבילה הדינמית משלימה נוחות נסיעה טובה עם ספיגה יעילה של מהמורות ישראליות ורמפות הרעדה עירוניות.

מחיר

קשה להגיד דברים שליליים על טויוטה קורולה 2023. מדובר ביצירה הנדסית יפנית יעילה, איכותית, נעימה לנהיגה ולנסיעה וחסכונית, שממלאת היטב את ייעודה ושומרת על ערכה יותר טוב מאג"ח ממשלתית.

אבל הקפיצה במחיר ב־2023, שנובעת בין השאר מביטול הטבות המס על מכוניות היברידיות בשנה שעברה ומהיחלשות השקל, היא עדיין קשה לעיכול ודוחקת אותה לטריטוריה תחרותיות בעייתית. יש לקוות, שהיבואן יימצא את הדרך לרדת מעץ המחיר. 

חלק מהמתחרות

יונדאי אלנטרה הייבריד

מחיר הדור החדש נע בין כ־158 ל־170 אלף שקל. לרכב עיצוב דינמי ותא נוסעים מרווח ומאובזר. מערכת ההנעה מייצרת 139 כ"ס ומחזירה צריכה של כ־22.7 ק"מ לליטר.

הונדה סיביק הייבריד 2023 / צילום: יח''צ
 הונדה סיביק הייבריד 2023 / צילום: יח''צ

הונדה סיביק הייבריד

180 אלף שקל הוא מחיר הפתיחה של הדגם. בסיס גלגלים הוא כ־2.73 מ' ומרווח פנים מכובד. להנעה אחראים מנוע 2 ליטר ומנוע חשמלי חזק אך חסכוני.

יונדאי אלנטרה הייבריד / צילום: יח''צ
 יונדאי אלנטרה הייבריד / צילום: יח''צ