בדרך לישראל: ארבע חשמליות שעולות בסין 15 אלף דולר

ממשלת סין מאיצה ביצרני הרכב לפתח דגמים חשמליים מוזלים • במהלך 2024 הרכבים האלה צפויים להגיע גם לישראל, עם תוספת מחיר בחסות המס המקומי • ובכל זאת, מדובר בבשורה עבור צרכני הרכב בארץ

החשמליות שבדרך לישראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
החשמליות שבדרך לישראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בתחילת החודש פרסמה ממשלת סין תוכנית אסטרטגית להרחבת השימוש בכלי הרכב החשמליים ליישובי הפריפריה במדינה, בהם מתגוררים מאות מיליוני תושבים. בכירי הממשל הבינו שאין צדק בכך שכלי רכב חשמליים מודרניים יהיו נגישים רק למעמדות המבוססים בערים הגדולות, בזמן שההמונים נאלצים להסתפק בכלי רכב מזהמים, שצורכים בנזין יקר או חשמליות זעירות ולא בטיחותיות.

יצרני שמן הזית קורסים: "זיתים הם תחביב נהדר אבל עסק גרוע" 
כבר לא חסרת השראה: איך הפכה יונדאי לכל-כך מגניבה? | WSJ
עוד מותג רכב סיני חדש עושה את דרכו לישראל | בלעדי

בעקבות כך, הממשל הסיני מתכוון לתמוך ולעודד ייצור ושיווק כלי רכב חשמליים זולים, מודרניים ובטיחותיים. למעשה, יצרני הרכב הסינים, כבר משיקים בימים אלה דור חדש של דגמים עדכניים במחיר שלא עולה על 15 אלף דולר.

בו בזמן, בישראל נערכים להעלאת המס השנייה על הרכב החשמלי, שכיום מחירו הממוצע נע סביב ה־50 אלף דולר. המהלך עתיד להרחיקו עוד יותר מכיסם של ההמונים ולעגן את הפריווילגיה המעמדית סביבו. מגמה זו עשויה להתאזן, החל מתחילת 2024 כאשר החשמליות הסיניות מהדור החדש והזול, יגיעו גם לישראל. עם קצת מזל אולי גם נראה כאן מכוניות חשמליות שראויות לתואר "עממיות". הנה כמה דוגמאות

WULING BINGO

חברת WULING התמקדה עד היום בעיקר בייצור מיני־מכוניות עירוניות זעירות וזולות עם מנועי בנזין או חשמל, שכמעט כולן לא יוצאו מסין. אולם כיום החברה, לה מיזם משותף עם ג'נרל מוטורס ו־SAIC לצד מותגים עצמאיים, מטפסת בהדרגה לדגמים חשמליים מודרניים וגדולים יותר עם פוטנציאל ליצוא.

דוגמה אחת היא מכונית הסופר־מיני החדשה BINGO, שיוצאת בימים אלה לשוק הסיני תחת שם המותג המשותף ל־GM. זוהי האצ'בק עירונית עם חרטום נוסח דמויות קומיקס, שמכוון בעליל לקהל צעיר. היא נמתחת לאורך 3.95 מ' ולרוחב 1.71 מ', יש לה גובה מכובד של 1.58 מ' לטובת מרחב פנימי משפחתי ובסיס גלגלים באורך 2.56 מ'.

תא הנוסעים נראה איכותי ומעוצב בקפידה עם מערך אופנתי של מסכי LCD ומערכות בטיחות אקטיבית עדכניות ויש אפילו פריטי פנאי כמו מזרון מתנפח בתא המטען שמאפשר תנומה ברכב לאחר קיפול המושב האחורי.

WULING BINGO / צילום: יח''צ
 WULING BINGO / צילום: יח''צ

טווח בין טעינות: מערכת ההנעה די צנועה ומכוונת בעיקר להורדת עלויות. הגרסה "החזקה" מצוידת במנוע בהספק 70 כ"ס ובסוללה של כ־32 קילוואט־שעה, שמספקת טווח של עד 333 ק"מ בתקן הסיני. משהו כמו 250 ק"מ בתקן האירופאי.

מחיר: המחירים בסין מגוחכים במונחים מערביים - החל מכ־8,700 דולר לדגם הבסיס ועד כ־11 אלף דולר לדגם החזק והמאובזר ביותר. סביר להניח שאם וכאשר תהיה גרסת יצוא, היא תצויד בסוללה גדולה יותר ובמנוע חזק יותר.

WULING Yep

עוד יצירה מעניינת מבית WULING, שיש לה פוטנציאל לא מבוטל ליצוא, היא מכונית "מיני קרוסאובר" חשמלית, ששמה בסין Yep. העיצוב הרבוע מזכיר מאד את סוזוקי ג'ימני הוותיק, אולם הרכב עצמו קצר בכמעט 60 סנטימטרים מהג'ימני, כשאורכו 3.38 מטר בלבד.

על האורך המזערי הדגם מפצה עם רוחב הנחשב למכובד באופן יחסי - 1.68 מטר, לצד גובה מרשים של 1.72 מטר, שאמורים ליצור תחושה של מרחב לארבעת הנוסעים בתא למרות בסיס גלגלים קצרצר.

WULING Yep / צילום: יח''צ
 WULING Yep / צילום: יח''צ

טווח בין טעינות: מערכת ההנעה כוללת מנוע בודד בהספק 68 כ"ס עם סוללה של 28 קילוואט, שאמורה לספק טווח של עד כ־300 ק"מ בתקן הסיני ובסביבות 250 ק"מ באירופה. אם לא די בכך, הרכב אף תומך בטעינה מהירה.

מחיר: בניגוד לג'ימני המקורי לכלי הסיני אין שאיפות שטח, אם כי אפשר להזמין אותו עם שלל צבעי חוץ ופנים מעניינים ואופנתיים. המחיר בסין מתחיל בפחות מ־12 אלף דולר ומגיע עד כ־14 אלף דולר לדגם המאובזר באופן מלא.

BYD SEAGULL

בטרם השקתו, ה"שחף" (תרגום חופשי מאנגלית) של BYD ריכז סביבו הרבה ספקולציות ברחבי העולם. בשל התקוות הגדולות שנתלו בו, הדגם הוגדר כזה שיביא את בשורת הרכב החשמלי הזול אל המערב. ב־BYD לקחו את העניין ברצינות ולא התייחסו אליו בתור פרויקט של "מפרט נמוך במחיר נמוך" אלא פיתחו אותו כרכב בינלאומי בוגר ומושקע.

עיצוב בחיצוני הינו מקורי עם פרופורציות דינמיות, עבור דרך תא נוסעים איכותי, מרווח, ומאובזר היטב. מערכות הבטיחות עדכניות, ומפרט הנעה מתקבל על הדעת.

BYD SEAGULL / צילום: יח''צ
 BYD SEAGULL / צילום: יח''צ

טווח בין טעינות: כרגע הרכב משווק בסין עם מנוע של 74 כ"ס ובגרסה הבכירה עם סוללה מתקדמת של 39 קילוואט, שאמורה לספק טווח של עד 400 ק"מ בתקן הסיני.

מחיר: כשפורסמו המחירים הסתבר, שאפילו יצרנית ענק כמו BYD לא יכולה לבצע "נס" בתמחור. מחירי ההשקה בסין היו גבוהים משמעותית מהציפיות ולמרות שהחברה הוזילה את הרכב ב־6%, מיד לאחר מכן המחירים עדיין נע בין כ־11 אלף ל־13 אלף דולר. אצלנו, עם 35% מס קניה החל מינואר ועם מע"מ, המחיר יכול להגיע גם ל־100־120 אלף שקל.

JAC Yiwei

לחברת JAC הסינית יש נוכחות מזערית בשוק הישראלי, אבל היא שחקנית די משמעותית בסין כשלאחרונה אפילו החלה לייצר רכב עבור NIO היוקרתית. באפריל השנה החברה היא השיקה "מותג צעירים" חדש, שנקרא בסין Yiwei והדגם הראשון שלו הוא סופר־מיני אופנתית עם חרטום בעל עיני חרק.

המידות החיצוניות נמצאות באמצע הדרך בין מכוניות סופר־מיני דוגמת השחף של BYD לבין משפחתיות האצ'בק דוגמת MG4. האורך הוא 4.02 מ', הרוחב 1.77 מ', הגובה 1.56 מ'. בסיס הגלגלים די ארוך - 2.62 מ' לטובת מרחב פנים מכובד.

עיצוב הפנים מותיר רושם מושקע, יחסית למחיר, וכולל בין השאר מסך מולטימדיה ענק של 15.6 אינץ'. בנוסף, קיימת חבילת מערכות בטיחות אקטיבית ואופציות לאבזור יוקרתי.

JAC Yiwei / צילום: יח''צ
 JAC Yiwei / צילום: יח''צ

טווח בין טעינות: הדגם הסיני מוצע בשתי גרסאות מנוע בהספק 95 או 136 כ"ס וטווח של 405 - 505 ק"מ בהתאם לגודל הסוללה. החברה טוענת שבכוונתה להציע בעתיד גם סוללה בטכנולוגיית נתרן עם טווח של עד 600 ק"מ.

מחיר: בסין, המחירים מתחילים בכ־14 אלף דולר לדגם עם הטווח הקצר ואילו לזה עם האבזור המלא והטווח הארוך התמחור יהיה כ־18.5 אלף דולר, כשהטווח שלו באירופה יהיה מעל 400 ק"מ.