חמש שנים נוספות: ארדואן זכה בבחירות בטורקיה

הסיבוב השני של המרוץ לנשיאות טורקיה הסתיים בשעה 17:00 עם סגירת הקלפיות • ארדואן: "אני מעוניין להודות לכל אחד מחברי האומה שלנו שהפקיד בנו שוב את האמון לחמש השנים הקרובות" • בערוץ CNN TÜRK, קראו המנחים למנהיג האופוזיציה קיליצ'דראולו "להשאיר את המפתחות"

לאחר ספירת 97.12% מהקולות, רג'פ טאייפ ארדואן עם 52.21% / צילום: גלובס
לאחר ספירת 97.12% מהקולות, רג'פ טאייפ ארדואן עם 52.21% / צילום: גלובס

21:19

לאחר ספירת 99.2% מהקולות: רג'פ טאייפ ארדואן עם 52.08% מהקולות, וכמאל קיליצ'דראולו עם 47.92% מהקולות.

20:35

נשיא טורקיה רג'פ טאייפ ארדואן עוקץ הערב את יריבו כמאל קיליצ'דראולו באומרו "ביי ביי ביי כמאל", ברמיזה להפסד הנוסף, השלישי שלו במספר בבחירות, ולמילה "ביי" שמהווה ביטוי למר בטורקית. "אני מעוניין להודות לכל אחד מחברי האומה שלנו שהפקיד בנו שוב את האמון לחמש השנים הקרובות", הוסיף ארדואן.

שדרת איסטיקלל שוקקת חיים ובליינים / צילום: גלובס
 שדרת איסטיקלל שוקקת חיים ובליינים / צילום: גלובס

19:50

תומכי מפלגת הצדק והפיתוח כבר מתחילים לצאת לרחובות איסטנבול עם דגלי המפלגה, עם היוודע הניצחון. לאחר ספירת 97.12% מהקולות, רג'פ טאייפ ארדואן עם 52.21%, כמאל קיליצ'דראולו עם 47.79%.

בערוץ CNN TÜRK, שמזוהה עם מפלגת הצדק והפיתוח, המנחים קוראים למנהיג האופוזיציה קיליצ'דראולו להשאיר את המפתחות לאחר הפסד שלישי בבחירות.

תומכי מפלגת הצדק והפיתוח כבר מתחילים לצאת לרחובות איסטנבול / צילום: גלובס
 תומכי מפלגת הצדק והפיתוח כבר מתחילים לצאת לרחובות איסטנבול / צילום: גלובס

19:35

לאחר ספירת 94.11% מהקולות: רג'פ טאייפ ארדואן - 52.43%, כמאל קיליצ'דראולו - 47.57%.

ברחובות איסטנבול בולטת תחושת השגרה, הקניונים גדושים והטורקים נראים כבשלהם. ככלל, במרכזי הקניות נראה שנושא הבחירות לא מעסיק אותם כלל.

19:14

לאחר ספירת 89.81% מהקולות: רג'פ טאייפ ארדואן - 52.72%, כמאל קיליצ'דראולו - 47.28%.

18:49

לאחר ספירת 75.62% מהקולות, רג'פ טאייפ ארדואן עם 54.03%, וכמאל קיליצ'דראולו עם 45.97%.

18:40

נשיא טורקיה רג'פ טאייפ ארדואן בדרך לקדנציה נוספת של חמש שנים. כך מסתמן לאחר ספירת כשני שלישים מהקולות. הספירה בטורקיה אמנם מתבצעת מהמחוזות הרחוקים למרכזיים, ולכן תמיד ארדואן מתחיל בפער גדול - אולם 54.78% מהקולות מול 45.22% מצביעים כי האופוזיציה בדרך לתבוסה נוספת.

ברחובות איסטנבול לא הורגשה עד עתה תכונה יוצאת דופן, שהרי הלאומנות הטורקית, הדגלים והוקרת אטאטורק נמצאת בחיי היום יום בלי קשר לבחירות. מעבר לכך, הדייגים בבוספורוס, שדרת איסטיקלל המרכזית וכיכר טקסים משדרים שגרה של סוף שבוע, שגרה של יום ראשון וייתכן שאף שגרה של עוד ניצחון של רג'פ טאייפ ארדואן.

הניצחון מובטח? האם ארדואן ינצח את הבחירות בטורקיה ומה יקרה לכלכלה 
הדינוזאור שראשו נתקע בתקרה: האופוזיציה בטורקיה, ובישראל | פרשנות 
מבחר פייקים מהבחירות הגורליות לנשיאות טורקיה | המשרוקית

אחת ממערכות הבחירות המרתקות ביותר במאה שנות הרפובליקה הטורקית תגיע לסיומה היום (א') בשעה 17:00 עם סגירת הקלפיות של הסיבוב השני במרוץ לנשיאות. הציפייה היא כי בסיבוב השני הראשון שמתרחש מאז תחילת המשטר הנשיאותי באנקרה, שיעור ההצבעה יתגלה כגבוה יותר מזה שהיה בסיבוב הראשון - 87.04%.

הסיבה שהמרוץ בין הנשיא המכהן רג'פ טאייפ ארדואן לבין מנהיג האופוזיציה כמאל קיליצ'דראולו התנקז לסיבוב השני היא שאף אחד מהמועמדים לא השיג 50%. למעשה, ארדואן השיג 49.52% מהקולות וקיליצ'דראולו 44.88% לאחר שלפחות לפי הסקרים, מנהיג האופוזיציה היה הפייבוריט. אולם, המהפך בסיבוב השני כנראה עשה את שלו, ומרבית הסקרים הצביעו כי ארדואן שמנהיג את טורקיה מאז 2003 צפוי לזכות בסיבוב השני בעוד קדנציה. ובכל זאת, הסיבוב הראשון הוכיח כי הסוקרים בטורקיה מתקשים לדגום היטב את האוכלוסייה, ולכן הכל אפשרי.

מבין יותר מ-60 מיליון בעלי זכות הצבעה, אלו שמתגוררים מחוץ לטורקיה כבר הצביעו בנציגויות הדיפלומטיות עד ליום רביעי. מספר הגולים שמימשו את זכות ההצבעה שלהם בסיבוב השני של הבחירות לנשיאות (1,895,430) עלה על אלו שהצביעו בסיבוב הראשון בבחירות לנשיאות, וכן במערכת הבחירות לפרלמנט - 1,839,470. ברמת אחוזי ההצבעה מדובר על 55.48% מול 53.85%. מבחינת הנשיא המכהן זו בשורה מעודדת משום שבעלי זכות ההצבעה שמתגוררים מחוץ לטורקיה ככלל ואלו שחיים בגרמניה, המדינה בעלת התפוצה הטורקית הגדולה ביותר, בפרט - תומכים בו באופן מסורתי. בסיבוב הראשון, למשל, הוא קיבל מהם 57.7% מהקולות. אותם הגולים פחות מושפעים משחיקת הלירה הטורקית, שהגיעה בסוף השבוע לשפל חדש - 20 לירות לדולר בודד.

איסטנבול אולי העיר המאוכלסת ביותר, אך התוצאות בה לא משקפות

אווירת הבחירות מורגשת באיסטנבול, אף שבחיי היום-יום התייר הישראלי הממוצע עשוי לחוש בה כמו ב"בועה התל אביבית". איסטנבול היא העיר המאוכלסת ביותר בטורקיה עם כ-16 מיליון תושבים במטרופולין מתוך כ-85 מיליון אזרחי המדינה, אבל תוצאות הבחירות בה לא משקפות את כל טורקיה. בין העובדות שמעידות על כך: ראש העירייה, אקרם אימאמאולו, הוא ממפלגת העם הרפובליקנית (CHP) של קיליצ'דראולו, וכן התוצאות מהסיבוב הראשון שבהן 48.56% מהמצביעים באיסטנבול תמכו בקיליצ'דראולו מול 46.68% לארדואן.

בניגוד לסופי שבוע רבים שבהם תושבי איסטנבול האמידים נוסעים אל מחוץ לעיר אל בתי הנופש שלהם, התנועה הערה ביום הבחירות מורגשת היטב גם ברחובות איסטנבול. מי שמתגוררים בהמוניהם בעיר המאוכלסת ביותר בטורקיה וצריכים לדאוג, ללא קשר למי ינצח בבחירות לנשיאות, אלו הפליטים ומהגרי העבודה בטורקיה. כיום, לפי קיליצ'דראולו, מתגוררים בטורקיה כ-10 מיליון פליטים. למרות שבאופן מסורתי טורקיה שואפת "לדאוג לעמים המדוכאים", כלל הצדדים הפוליטיים מפנימים כי הדרך לשיקום הכלכלה הטורקית עוברת גם בטיפול בנושא הפליטים.

אי לכך, מספר הפליטים הסורים שהושבו למדינתם, 553 אלף, לא מספיק לאף אחד - והן קיליצ'דראולו והן ארדואן מבטיחים טיפול בסוגיה. מנהיג האופוזיציה מבטיח "לשלוח הביתה את 10 מיליון הפליטים", עם שלטים ברחובות שבהם כתוב, לדוגמה, "הסורים ילכו". זו עמדה דומה לזו של המרוויח הגדול ממערכת הבחירות לנשיאות שהוא אינו קיליצ'דראולו ולא ארדואן, אלא סינאן אוע'אן הלאומן שקיבל בסיבוב הראשון רק 5.17%, אך דאג למנף את התחרות הצמודה בין הנשיא לבין מנהיג האופוזיציה לטובת מו"מ עם שני הצדדים שנועד לקדם את מעמדו.

בסופו של דבר ובאופן לא ממש מפתיע, אוע'אן ניצל כותרות מוגזמות בכלי התקשורת העולמיים שמיתגו אותו בתור "ממליך המלכים" במטרה לקבל מארדואן את ההתחייבויות למה שהוא רצה, ובמרכז - טיפול בנושא הפליטים. לפחות לפי ראיון שהעניק בסוף השבוע קיליצ'דראולו לרשת "פוקס" הטורקית, אוע'אן דרש ממנו התחייבות להתמנות לסגן הנשיא ולשר בתמורה לתמיכתו. האם זו התחייבות שקיבל אוע'אן מארדואן? בשביל זה נצטרך לחכות לתוצאות הסיבוב השני ולמשמעותן.