אין סיבה שמס רווח ההון על חברה ישראלית יהיה זהה לחברה זרה

היקף המסחר בשוק ההון הישראלי בירידה חדה • ממשלת ישראל, לתשומת־ליבך: השקעה של המדינה בו זה אינטרס לאומי

שוק ההון / אילוסטרציה: shutterstock
שוק ההון / אילוסטרציה: shutterstock

הכותב הוא מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות

בחודשים האחרונים, היקף המסחר בשוק ההון הישראלי יורד. סקירה שנעשתה על־ידי הבורסה לניירות ערך העלתה נתונים עגומים: מחזור המסחר היומי במניות הסתכם בכ־2.1 מיליארד שקל ברבעון הראשון של 2023, נמוך בכ־7% מהמחזור הממוצע בשנת 2022. לצערי, ממשלות ישראל לדורותיהן מסמנות באופן מסורתי את שוק ההון כמשהו שאמור לעניין רק את האליטה הכלכלית. אלא שחשוב להבין כי זו טעות, ולא כך הם הדברים.

פיתוח שוק ההון הציבורי בישראל הוא אינטרס לאומי מובהק, ולכן השקעה של המדינה בו חשובה לכל אדם מאזרחי מדינת ישראל. שוק הון ציבורי מהווה מנוע צמיחה חיוני לכלכלה הישראלית. הוא מאפשר פעילות השקעות יעילה ובכך משיג מטרות רבות, שנדמה כי המרכזיות שבהן הן גיוון הזדמנויות ההשקעה והחיסכון לציבור מצד אחד - ויצירת מקור מימון אטרקטיבי לעסקים מן הצד האחר.

נכס משמעותי

שוק ההון הציבורי נועד לשרת את הכלכלה המקומית: הוא מסייע בהקצאה יעילה של המקורות במשק, מגדיל את הפעילות העסקית ותורם לצמיחה ולתעסוקה. הוא מספק גישה רחבה, זמינה וכדאית למקורות הון וחוב עבור חברות ישראליות, ובכך מאפשר להן ליזום ולהרחיב את פעילותן, לייצר מומחיות ויתרונות יחסיים, לפתח מגוון ענפי פעילות, להעניק שירותים ולפתח מוצרים ברמה גבוהה - יסודות המאפשרים להן גם לצרף עובדים חדשים לשורותיהן. זו גם הסיבה שמחקרים כלכליים רבים מצביעים על קשר הדוק בין שוק הון ציבורי מקומי חזק ותוסס לבין כלכלה יציבה וצומחת. מבט על העולם מראה מתאם חזק בין כלכלות מבוססות לבין שווקי הון ציבוריים מפותחים ומצליחים.

חשוב לזכור שאנחנו חיים בעולם גלובלי. בעולם כזה, בו הכול נדמה כנגיש ובהישג יד, אין שום בעיה לגופים הפיננסיים הגדולים (מוסדיים), כמו גם למשקיעים פרטיים, להשקיע בחברות ציבוריות זרות ובראשן חברות הנסחרות בארה"ב. כבר היום אנו נמצאים במצב בו ההשקעות של הגופים המוסדיים הישראליים בחו"ל עומדות על כ־70%, לעומת כ־30% בלבד בישראל.

אפשר אחרת

ממשלת ישראל, לתשומת־ליבך: אפשר גם אחרת. ישנם צעדים אפשריים רבים; ממשלת ישראל יכולה למשל לתמרץ חברות ישראליות להפוך לציבוריות כאן בארץ ולא בחו"ל באמצעות הטבות כמו מס חברות מופחת, ולאפשר הטבות דומות גם לחברות שכבר נסחרות בחו"ל ולהפוך לחברות דואליות בישראל.

מהלך נוסף יכול להיות קידום הנפקת חברות ממשלתיות הנמצאות בקשיים, במקום למכור אותן כפי שנעשה כיום ברוב המקרים.

דבר נדרש נוסף הוא עידוד ציבור המשקיעים, הפרטי והמוסדי, להשקעה בחברות ישראליות. אין סיבה שמס רווחי ההון (מס המוטל על הסכום שאנחנו מרווחים ממכירה של נייר ערך) שנוצר מחברות זרות, יהיה זהה למס רווחי ההון שנוצר מחברות ישראליות. לדעתי יש מקום להבדל, במיוחד בממשלה ציונית מובהקת. מס רווחי הון לחברות הרשומות בישראל יעמוד על 15%, ומס רווחי הון על חברות זרות או שנסחרות רק בחו"ל יישאר 25%.