המשבר בשוק הדיור: היקף המשכנתאות צלל ל-6.5 מיליארד שקל במאי

מנתוני בנק ישראל עולה כי היקף המשכנתאות שנלקחו במאי 2023 הגיע לשפל של שלוש שנים ונמוך ב-46% ממאי בשנה שעברה • במקביל, היקפי העסקאות מורים כי שוק הנדל"ן חוזר 20 שנה לאחור

נפח המשכנתאות חזר 3 שנים לאחור / צילום: Shutterstock, jaturonoofer
נפח המשכנתאות חזר 3 שנים לאחור / צילום: Shutterstock, jaturonoofer

נפח המשכנתאות החודשי שב לרמתו מלפני 3 שנים, מה שמחזק את האינדיקציות כי שוק הנדל"ן נתון לתחילתו של משבר חמור. מנתוני בנק ישראל עולה כי היקף המשכנתאות שנלקחו בחודש שעבר (מאי 2023) הגיע לכ-6.5 מיליארד שקל, בדומה להיקפי משכנתאות שנלקחו בחודשים שעברו (למעט חודש אפריל שבו נחגגו חג הפסח ויום העצמאות, וימי העסקים היו מועטים במיוחד); ואולם היקפי העסקאות מורים כי שוק הנדל"ן חוזר 20 שנה לאחור, למשבר של העשור הראשון של שנות האלפיים. 

משבר הנדל"ן מחריף, והקופון של זוכי מחיר למשתכן גדל 
נוטשים את תל אביב, בורחים מירושלים: למה הישראלים מהגרים מהערים הגדולות?

היקף המשכנתאות בחודש מאי 2023 דומה לממוצע החודשי הכולל של משכנתאות שנלקחו החל מהרבעון האחרון של 2022. הוא נמוך ב-46% מהמשכנתאות שנלקחו במאי שנה שעברה, ודומה בהיקפו למשכנתאות שנלקחו במחצית השנייה של 2020. לפיכך, נכון לעכשיו הנסיגה בלקיחת משכנתאות מתבטאת בסדר גודל של 3 שנים.

ואולם בפועל המצב חמור בהרבה, שכן מאז אמצע 2020 מחירי הדירות עלו בשליש. לפיכך, כמות דומה של משכנתאות נלקחה על מספר נמוך בהרבה של עסקאות שבוצעו. 

צניחה בכמות העסקאות 

נתונים אלה מאוששים את נתוני הלמ"ס והכלכלנית הראשית על ירידות של יותר מ-40% בכמות העסקאות שבוצעו בחודשים האחרונים, לעומת החודשים המקבילים בשנה שעברה.

בסך-הכול בשליש הראשון של השנה בוצעו כ-6,500 עסקאות בממוצע לחודש, מספר דומה לעסקאות שבוצעו בשיא שנות המשבר של אז, שחלו בשנים 2003-2005, אלא שהפעם המשבר נמצא רק בתחילתו.

הנתונים שפורסמו היום (א') על-ידי בנק ישראל אינם כוללים את התפלגויות המשכנתאות לפי סקטורים, שיפורסמו לקראת סוף החודש. מהדיווחים של החודשים האחרונים עולה כי מי שעדיין נותר בשוק הם בעיקר אנשים אמידים שרוכשים דירות של 3 מיליון שקל ויותר, וזוכי "מחיר למשתכן" שלא רוצים להחמיץ את ההנחות שבהן זכו בהגרלות.