ניתוח טכני | ניתוח

הבורסה האמריקאית מול הגרמנית: איפה משתלם יותר להשקיע, ומה הסיכונים

בטווח הארוך לא קיימת מגמת עלייה בשוק המניות האמריקאי, ועולה הסבירות שהשפל של אוקטובר 2022 אינו האחרון • לתפיסתי זהו לא זמן לקנייה, אך אם אתם בדעה אחרת, חכו לירידה שתספק לכם מחירים נוחים יותר ויחס סיכוי־סיכון משופר

 

מה זה ניתוח טכני?

שיטה לקבלת החלטת השקעה בשוקי ההון, שמתבססת על התנהגות השוק. הגרף הוא התוצאה הסופית של משוואת קבלת ההחלטות של כל המשקיעים בשוק, ובכך מגלם את כל המידע הרלוונטי להחלטה

הכותב הוא מנתח טכני, בורסה גרף מקבוצת Guideline

בניתוח האחרון הערכתי שיש מקום לעליות בשוק האמריקאי בטווח הזמן הקצר, וזו הנחת העבודה גם הפעם, אם כי הפוטנציאל הזה הולך וממומש. שיאים חדשים לא נראה כאן, ושנות הגאות הרציפה לא יחזרו בעתיד הנראה לעין. מאידך, גם ירידות בשלב הנוכחי אין, ועד כמה שנראה שהמשוואה הטכנית חיובית והתחתית האחרונה נותרה הרחק מאחור, מתחיל להיווצר מתח שהולך וגובר - ועליו אפרט בניתוח הנוכחי. שלושה מרכיבים חוברים כדי להצביע על העובדה שהשווקים מתוחים (שווקים שיצאו מחוץ לגבולות המוגדרים על ידי רצועות בולינגר) ומעלים את הסבירות כי פוטנציאל העליות מוגבל. אם אתם כבר שקועים עמוק בפנים, כדאי לבנות תוכנית מסחר שתכלול ידיעה ברורה מתי לחסל את הפוזיציה.

הדאקס הגרמני: לקראת שיא היסטורי?

לא פשוט לנתח את המדד הגרמני DAX - יש שם תנודתיות גבוהה, רצפים עולים, התנגדויות היסטוריות וערבוב של נתונים חזקים וחלשים כאחד. אך לנוכח בקשה חוזרת ונשנית לניתוח של בורסת פרנקפורט, אעשה מאמץ.

כמו במרבית בורסות העולם, גם בזו הגרמנית אין מגמת עלייה, כשנקודות השיא והשפל אינן מסודרות במבנה עולה. נקודת השפל האחרונה שנקבעה בדאקס נמוכה מקודמתה, והרצף העולה שהחל בנובמבר 2022 הצליח לגרור את המדד קרוב לשיא כל הזמנים. זו אינה התנהגות מקובלת, שכן רצף עולה שמתחיל מנקודת שפל נמוכה מקודמתה, מתויג כתיקון ובמרבית המקרים נבלם מוקדם יותר.

הגרף החודשי נראה לא רע - קיים בו רצף עולה והמחירים מצויים מעל לממוצעים הנעים. יחד עם זאת הקרבה לרמת ההתנגדות המיוצגת על ידי שיא כל הזמנים, והמרחק מהממוצעים הנעים, מעלים את הסבירות כי הדאקס יזדקק למנוחה לפני המשך עליות. קרי יש כאן יותר מהלך תיקון מאשר המשך טיפוס רציף.

הממוצעים הנעים מאבדים שיפוע

ממד זמן קצר יותר (שבוע) חושף עוד יותר נתונים סותרים. הגם שהרצף עודנו עולה, אפשר לראות בצד השלילי את הקושי סביב רמת ההתנגדות (כאמור ברמת שיא כל הזמנים). וכן שהממוצעים הנעים מאבדים שיפוע והופכים להיות אופקיים יותר, דבר המעיד על אובדן מומנטום. בתחתית הגרף, מדד העוצמה היחסית מצוי מתחת לממוצע הנע שלו, ומדד החפיפה־סטייה מתנהג שונה מהמדד.

כל אלו מעידים על אובדן התנופה שנצברה עד כה, וכאשר מחברים את הנתונים הללו לנתוני הגרף החודשי, עולה הסבירות לתיקון.

בצד החיובי של המשוואה, קיימת יכולתו של המדד להפוך את רמת ההתנגדות שנפרצה מעלה, 15,570 נקודות, לרמת תמיכה.

● נבחן את הגרף החודשי של מדד S&P 500, על פי שאלת הבסיס האם קיימת מגמת עלייה. בשנות הגאות שהחלו ב־2009 לא היה ספק לגבי עובדה זו, כשהתקיים אז לאורך שנים קונצנזוס ברור בין כוחות הביקוש לכוחות ההיצע לגבי כיוון השוק. הירידה שהחלה בסיום 2021 חיסלה את מגמת העלייה. הירידה הזו מורכבת מחמישה כלים שנכנעים לחוקיות מאוד ברורה ומתבססת על "גלי אליוט". מעבר לעובדה שבטווח הארוך לא קיימת מגמת עלייה, קיומם של אותם חמישה גלי ירידה מעלה משמעותית את הסבירות כי השפל של אוקטובר 2022 אינו האחרון. 

● ה-S&P 500 יצא משוק דובי לאחר שנה: מה דחף אותו משם ומה הצפי להמשך 

מצב של "קניות יתר"

● מצבים של "קניות יתר" או "מכירות יתר" מגדירים תנאי קיצון בשוק ואזורים שבהם עולה הסבירות למפנה. אותם מצבים נמדדים על ידי יחידות מרחק מהממוצע הנע. ההיסטוריה מלמדת שכשהשוק "בורח" לממוצע הנע, הנטייה תהיה לחזור לכיוונו. יחידות המרחק הללו נמדדות על ידי כלי שנקרא רצועות בולינגר. במרבית המקרים, אם כי לא בכולם, חצייה מעלה של הרצועה העליונה מעידה על מצב של "קניות יתר" ומגדילה את הסבירות למפנה. שימוש בכלי זה תרם רבות לזיהוי נקודות קיצון בממד הזמן הבינוני.

● בגרף החודשי אפשר לראות בבירור את מעבר המחירים מעל לרצועה העליונה. כשהשוק במגמת עלייה אין לכך חשיבות גדולה, אך במקרים כמו זה בו אנו מצויים היום, כשהמגמה אינה עלייה, עשוי להיות למעבר כזה משקל גדול. יחד עם החצייה של הרצועה העליונה כלפי מעלה, מצוי המדד בצמידות לרמת ההתנגדות. בתחתית הגרף ניתן לראות את המדד הסטוקסטי שחצה מעלה את רמת ה־80%, כשהוא מעיד בכך על מצב של "קניות יתר". שלושת הפרמטרים הללו אינם מעידים על בלימה מיידית, אלא על הסיכון הקיים ברמות הנוכחיות ועל פוטנציאל עליות מוגבל.

מה זה מדד העוצמה היחסית (RSI)?

מדד פופולרי שהומצא בשנות ה־70 על ידי מנתח טכני בשם ג'יי. וולס ווילדר, ומאז המתנד הזה מקבל משקל גבוה בכל תהליך ניתוח. מדובר בנגזרת מתמטית המחשבת את שיעורי השינוי במחירי הסגירה, במטרה לקבוע אם המחירים מאיצים (מעלה או מטה, בהתאם למגמה) או שהם מאבדים תנופה. עיניים אנושיות יתקשו לראות זאת על מסכי המסחר.

סימנים למפנה מטה

● בגרף השבועי, בכל פעם מאז יולי 2022, מעבר של הרצועה העליונה הוביל למפנה מטה. במקרה הנוכחי השוק מצוי עם נר מלא מעל לרצועה העליונה, וזאת בנוסף לקרבה לרמת ההתנגדות. גם כאן מצוי המדד הסטוקסטי מעל ל־80%, והמסר גם כאן הוא של פוטנציאל עליות מוגבל.

גם אם נניח שהירידות הסתיימו ופניו של השוק האמריקאי מעלה - האם אלו הרמות שבהן קנייה תהיה הפעולה הנכונה? מעל הרצועה העליונה, כאשר המדד הסטוקסטי מעל 80% ובקרבה לרמת התנגדות, וכל זאת בשני ממדי זמן שונים? בתפיסתי זה לא הזמן לקנייה.

אם אתם סבורים אחרת, חכו לירידה שתספק לכם מחירים נוחים יותר ויחס סיכוי־סיכון חיובי יותר.