העסקה שמעידה על דעיכתו של מותג הקנאביס הישראלי המפורסם ביותר

מיזוג פעילותה התעשייתית של סינרג'י כבלים לחברת הקנאביס תיקון עולם, משקף שווי זניח לחברה שהוערכה בעבר ב־100 מיליון דולר, וכיום נושאת הערת "עסק חי" בדוחות • בכירי החברה, יפעת קריב ואיתן בן אליהו, יפנו את מקומם לטובת נציגי הבעלים החדש, רונן אלעד

רונן אלעד, בעלי סינרג'י כבלים ופלסטופיל / צילום: יח''צ
רונן אלעד, בעלי סינרג'י כבלים ופלסטופיל / צילום: יח''צ

בשבוע שעבר פרסמה חברת קנביט־תיקון עולם  דיווח המבשר על סיום דרכה כחברת קנאביס "טהורה", ואולי גם על קץ דרכו בישראל של מה הנחשב עד לא מזמן כמותג הקנאביס המוביל והפופולרי במדינה. החברה, הנמצאת כיום בשליטת משפחתו של יזם הנדל"ן ברק רוזן (ישראל קנדה), הודיעה על חתימת הסכם שצפוי למזג לתוכה מספר פעילויות בתחומי התעשייה המסורתית שבהן שולט איש העסקים רונן אלעד, כנגד הקצאת 60% ממניותיה.

HSBC חשף את הצוות הישראלי ששכר מהבנק הקורס
●  חברת הרחפנים הישראלית הצליחה איפה שהרבה נכשלו. איך זה קרה?  

הפעילות המועברת - הכוללת בעיקר את החזקותיו של אלעד בחברות סינרג'י כבלים ופלסטופיל, תפעל לאחר השלמת המיזוג לצד פעילותה הדועכת של קנביט־תיקון עולם בתחום הקנאביס ("לאחר שינוי מבנה פעילות זו"), ואלעד יהפוך להיות בעל השליטה בחברה הממוזגת. בנוסף, תסתיים כהונתם של כל נושאי המשרה המכהנים כיום בתיקון עולם (כולל המנכ"לית יפעת קריב והיו"ר איתן בן אליהו), ותחל כהונתם של נושאי המשרה שימונו מטעם בעל השליטה החדש.

כיום, כשהיא נסחרת בבורסה בשווי זניח של כ־25 מיליון שקל (כ־7 מיליון דולר), קשה להאמין שרק לפני פחות מארבע שנים הוצעה תיקון עולם למכירה תמורת 100 מיליון דולר. אלא שמאז חלו שינויים דרמטיים לרעה בחברה עצמה, ובשוק הקנאביס הרפואי כולו. סיפורה של תיקון עולם מהווה דוגמה נוספת לכאוס השורר בשוק שמעולם לא הצליח להתפתח, כפי שחזו לו בימי השיא של הענף בשנת 2019.

תיקון עולם הייתה חלוצת תחום הקנאביס הרפואי בישראל כשהחלה לפעול ב־2005, כשהדבר נחשב עדיין לפעילות מפוקפקת, הצמחים גדלו באדניות והלקוחות קיבלו את הטיפול בביתו של בעלי החברה דאז, צחי כהן. בהמשך החברה צמחה במהירות, פיתחה זני קנאביס שזכו להערכה ברחבי העולם, ערכה ניסויים קליניים חלוציים, ומכרה את הזכויות לחלק מן הזנים שלה לחברה הקנדית MedRelief, בעסקה שהניבה הכנסות משמעותיות לבעליה.

 

החברה המשיכה להתפתח גם בארה"ב, אירופה ואוסטרליה. אלא שבעקבות טענות של המשטרה כי הבעלים כהן היה בקשר עם גורמים בעייתיים (טענות שהספיקו, גם בלי הוכחה בביהמ"ש, כדי לשלול את רישיונו להחזקה בחברת קנאביס), הוא חויב למכור את פעילות הקנאביס שלה בישראל. כאמור, כהן העמיד את תיקון עולם למכירה לפי שווי של 100 מיליון דולר, ששיקף את ההייפ סביב מניות הקנאביס באותה תקופה, אך נאלץ להסכים בסופו של דבר לתמורה מופחתת בהרבה.

נרכשה על ידי קנביט בכחצי מהסכום שהוצע

מי שזכתה במכרז שקיים כהן על רכישת תיקון עולם הייתה חברת הקנאביס הצעירה קנביט, כאמור בהובלת ברק רוזן (שמניותיו בחברה מוחזקות באמצעות בנו). לאחר שהציעה בספטמבר 2019 תמורה של 42 מיליון דולר (ותשלומים נוספים מותנים), נרכשה לבסוף הפעילות תמורת סכום של 23 מיליון דולר בלבד (ועוד 18 מיליון בתמורה מותנית, שלא שולמה בסופו של דבר).

באותה עת נוצר מחסור חמור בקנאביס רפואי בשוק המקומי, בין היתר בשל סגירת חוות הגידול של תיקון עולם בצפון הארץ (בשל טענות לבעיות איכות), ומשרד הבריאות החליט לפתוח אותו ליבוא. מהלך זה הוביל להצפת השוק המקומי בקנאביס מיובא, באופן שבסופו של דבר הקריס גם את פעילות קנביט־תיקון עולם, ולא אפשר לה למצות את הפוטנציאל מהמותג שלה. השינויים במבנה השוק, יחד עם המכה התדמיתית שספגה תיקון עולם, בשל סגירת חוות הגידול וכניסתה המאוחרת לפעילות לפי אסדרת הקנאביס החדשה, הובילו לירידה חדה בפעילותה ולצניחה של יותר מ־95% במניית החברה מהשיא ב־2019.

בדוחות 2022 אמנם רשמה החברה, בניהולה של הח"כית לשעבר קריב, הכנסות של 49 מיליון שקל, גידול של 32% משנה קודמת, אבל גם הפסד כבד של כ־48 מיליון שקל (בסך הכול הפסידה תיקון עולם כ־110 מיליון שקל בשלוש השנים האחרונות).

רואי החשבון של תיקון עולם ציינו כי לחברה הפסדים חוזרים מפעילות כמו גם תזרימי מזומנים שליליים מפעילות שוטפת, המעוררים ספקות משמעותיים בדבר המשך קיומה כ"עסק חי". בין היתר הודיעה החברה לאחרונה על סגירת שתי חוות גידול קנאביס שהפעילה ופיטרה עשרות עובדים, כך שנותרה עם מפעל (באזור התעשייה ציפורית), בית מרקחת ומותגי קנאביס ייחודיים. מיזוג שניסתה לבצע עם חברת קנאביס מקרטעת נוספת, BOL, לא צלח.

המיזוג המתוכנן כעת מותנה בין היתר באישור משרד הבריאות להפיכת רונן אלעד לבעלי חברה הפועלת בתחום הקנאביס, אך פעילות זו תהפוך לזניחה ביחס לפעילויות שתקלוט תיקון עולם במסגרת המיזוג, המרוכזות ברובן בחברת מגוון טכנולוגיות שבשליטת אלעד (בעלי 65% מהמניות).

עסקי כדורגל, אופנה, פלסטיק וכבלי חשמל

אלעד התפרסם בעבר כבעלי מועדון הכדורגל של הפועל פ"ת וכמי שרכש בשנת 2018 את חברת מוצרי התינוקות שילב מידי מייסדיה, ובעסקה מהירה העביר את השליטה בחברה לידי קבוצת פוקס. בשנת 2021 הוא רכש מידי קרן ההשקעות פורטיסימו את הבעלות בחברת התעשייה הוותיקה סינרג'י כבלים, בתמורה להקצאה של 12.5% ממניות מגוון, וזאת כשש שנים לאחר שפורטיסימו השתלטה על סינרג'י כבלים במסגרת הסדר חוב בשנת 2015, לאחר שהחברה נקלעה לקשיים.

תחום פעילותה של סינרג'י הינו ייצור ושיווק כבלי כוח (חשמל) למתחים שונים, והיא מהווה יצרנית כבלי הכוח הגדולה בישראל. כבלי הכוח מיוצרים במפעלה בשדרות ומשווקים בארץ ובחו"ל. שוקי היצוא העיקריים של החברה הינם ארה"ב, קנדה ואירופה. בישראל, סינרג'י פועלת ישירות מול יזמים, קבלנים ומפיצים, ומוצריה משרתים תעשיות בתחום השירות הציבורי, תשתיות, אנרגיה מתחדשת ותעשייה. סינרג'י הינה ספק מהותי לחברת החשמל.

על פי הדיווח של תיקון עולם־קנביט, רשמה סינרג'י ב־2022 הכנסות של 434 מיליון שקל, גידול של 34% לעומת 2021 - השנה שבה נרכשה החברה. הרווח הנקי היה 38 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של 71 מיליון ב־2021 - רובו ככולו חשבונאי וחד פעמי. הרווח התפעולי של סינרג'י כבלים אשתקד עמד על 51 מיליון שקל וה־EBITDA על 59 מיליון שקל, לעומת 18 מיליון שקל ב־2021.

מלבדה תקלוט תיקון עולם בעסקת המיזוג גם את החזקותיה של מגוון בחברות וויסבורד הספקה ורונן וולף תעשיות, העוסקות באספקה והפצה של מגוון אביזרים ורכיבי חשמל ותאורה, וכן את החזקתו הישירה של אלעד בכ־18.6% ממניות חברת פלסטופיל הזורע, המייצרת יריעות פלסטיק גמישות לאריזת מזון מצונן, ששווי השוק שלהן הוא כ־15 מיליון שקל (אלעד הוא חלק מגרעין השליטה בחברה לצד קיבוץ הזורע).