שר המורשת תקף את הנגיד וכינה אותו "פרא אדם", נתניהו גינה

שר המורשת עמיחי אליהו תקף בחריפות את נגיד בנק ישראל בראיון רדיו וטען: "הוא היה צריך להיות מגולגל מכל המדרגות. לא ייתכן שפקידים ייצאו נגד הממשלה" • ראש הממשלה ושר האוצר גינו את ההתבטאות הלא ראויה וגיבו את פרופ' אמיר ירון ועבודתו הציבורית

עמיחי אליהו, שר המורשת / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
עמיחי אליהו, שר המורשת / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

עוד שר בממשלת ישראל תוקף את הדרג המקצועי. עמיחי אליהו, שר המורשת וחבר עוצמה יהודית, יצא בחריפות נגד נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, בראיון שקיים ברדיו קול ברמה. השר אליהו אמר בנוגע לנגיד כי "הוא היה צריך להיות מגולגל מכל המדרגות. זה פרא אדם" והוסיף "לא ייתכן שפקידים ייצאו נגד הממשלה".

מכרז תחנת אשכול: תעבורה החליטה לסגת מהשותפות עם דליה אנרגיה 
שר האוצר האריך את כהונתו של מנהל רשות המסים ב-3 חודשים נוספים 
20 שנה של עיכובים, טעויות ותקלות: המחדלים בקו האדום של הרכבת הקלה | ניתוח

לטענת השר, הנגיד "מלכלך על מדינת ישראל ופוגע בדירוג האשראי של המדינה". עם זאת, דירוג האשראי של מדינת ישראל לא ירד עד כה. סוכנות הדירוג מודי'ס אמנם הורידה את תחזית הדירוג של המדינה מ"חיובית" ל"יציבה", כאשר את השינוי היא תלתה ברפורמה המשפטית, אך הדירוג עצמו לא נפגע. במודי'ס כתבו לפני יותר מחודשיים כי "המחאות ההמוניות הביאו לעצירת החקיקה ולניסיונות ההידברות אולם האופן שבו ניסתה הממשלה ליישם רפורמה רחבת-היקף מבלי לחפש הסכמה רחבה מצביע על היחלשות החוזק של מוסדותיה".

בראיון המשך, אליהו התנצל על סגנון דבריו, אך הדגיש כי הביקורת שלו עומדת בעינה ואמר כי "זה היה לפני הקפה של הבוקר".

נזכיר כי אין זו הפעם הראשונה שחברים בממשלה הנוכחית וחברי כנסת בקואליציה תוקפים באופן מופרז ולא מבוסס את פרופ' אמיר ירון, שכהונתו כנגיד תסתיים בעוד מספר חודשים והארכתה לקדנציה נוספת בידי ראש הממשלה בנימין נתניהו תחת סימן שאלה. בפגישה לפני כמה חודשים שקיימו הנגיד וראש הממשלה, ירון הזהיר מפני ההשלכות הכלכליות האפשריות של תוכנית השר יריב לוין למערכת המשפט - כמו למשל פגיעה בדירוג האשראי של המדינה.

לא ההתבטאות החריפה הראשונה נגד הנגיד

כשריבית בנק ישראל עלתה בפברואר, שר החוץ אלי כהן טען כי העלאת הריבית "ממשיכה את ההתעמרות בבעלי המשכנתאות" וקרא לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' לגבש מתווה להפסקתה. עם זאת, כהן הבהיר כי "שיח והסכמה בין האוצר לבנק ישראל הוא הכרחי".

בתחילת חודש אפריל האחרון, שר התקשורת שלמה קרעי הגיב להעלאת הריבית התשיעית ברציפות של בנק ישראל ותקף את ירון בציוצים בטוויטר. קרעי לגלג על המהלך של הבנק המרכזי וביקר את הנגיד על ניתוק מהעם: "עם אטימות כזו ערב חג הפסח, אולי אפשר לשים רובוט בתפקיד הנגיד שיקבל החלטות על העלאות הריבית על סמך אלגוריתם אובייקטיבי ומנותק מהעם". שר התקשורת הוסיף הבהרה ארוכה לדבריו וציין כי הוא "מכבד את בנק ישראל כגוף עצמאי, אין ספק שעצמאותו חשובה לכלכלת ישראל, ואפילו לא רמזתי שצריך לפגוע בעצמאות שלו, אבל אף אחד לא חסין מביקורת. זו דמוקרטיה".

בסך הכל 24 שעות לאחר דבריו של קרעי, גם שר התפוצות עמיחי שיקלי הצטרף למתקפה על הנגיד ואמר בראיון לרדיו כאן ב' כי "התחזיות שלו פוליטיות, לא כלכליות". שיקלי התייחס לראיון של ירון לרשת CNN בו הזהיר כי "הרפורמה המשפטית עלולה לסכן את הכלכלה". שר התפוצות טען גם כי "הנגיד משרת את האליטות ולא את אזרחי ישראל. בריאיון שלו ל-CNN הוא חיבל בכלכלת ישראל".

בתגובה לדבריו של אליהו, ראש הממשלה נתניהו גינה את האמירה ואמר כי "משרת ציבור מסור שעושה את מלאכתו נאמנה לטובת כלכלת ישראל ואזרחי ישראל".

שר האוצר סמוטריץ' גם גינה את דבריו שר המורשת: "ההתבטאות כלפי הנגיד היא לא ראויה ואין לה מקום. גם אם יש ביקורת לגיטימית חשוב שהיא תהיה עניינית ומכבדת. כשר האוצר אני נותן גיבוי מלא לנגיד להמשיך לפעול ולבצע את עבודתו המקצועית בניהול המדיניות המוניטרית מתוך עצמאות מוחלטת לטובת כלכלת ישראל".