נגיד בנק ישראל לנתניהו: הרפורמה המשפטית עשויה להשפיע על דירוג האשראי של ישראל

נגיד בנק ישראל וראש הממשלה נפגשו ודנו במצב הכלכלה הישראלית • הנגיד ירון הגיש לראש הממשלה תוכנית לאסטרטגיה כלכלית שגובשה בבנק ישראל והזהיר אותו כי יש חשש לדירוג האשראי של ישראל כתוצאה מהרפורמה המשפטית

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: גלעד קולרציק
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: גלעד קולרציק

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, נועדו היום (ג') בלשכת נתניהו בכנסת. במהלך הפגישה הזהיר הנגיד את ראש הממשלה מהשלכות אפשריות של הרפורמה המשפטית, וזאת לאור אזהרות של חברות הדירוג וכן שיחות שקיים עם משקיעים בכנס דאבוס ממנו חזר. כמו כן סקר ירון את מצב הכלכלה הישראלית ואת האתגרים העומדים לפניה, גם המקומיים וגם בפרספקטיבה בינלאומית. 

"הרפורמה המשפטית תפגע בהשקעות הזרות": ראיון עם המנהלים החדשים של משרד ש. הורוביץ
מחאת ההייטקיסטים נגד המהפכה המשפטית: מאות הפגינו ברחבי הארץ
המחאה נגד המהפכה המשפטית: ארגוני המשפטנים והפרקליטים מאיימים בסכסוך עבודה

לפי הודעת בנק ישראל, הנגיד הגיש לראש הממשלה תוכנית לאסטרטגיה כלכלית שגובשה בבנק ישראל, הכוללת המלצות מדיניות בשלל תחומים, ודן עימו בסוגיות שונות לקראת חוק ההסדרים הקרוב.

לאחרונה פורסם בסוכנות הידיעות רויטרס ראיון עם האחראי על דירוגי האשראי של סוכנות S&P, מקסים ריבינקוב, שאמר כי "תוכניות לרפורמה משפטית של ממשלת הימין הקשה (Hard Right) החדשה בישראל עשויות ללחוץ על דירוג האשראי של ישראל, אפילו אם התקציב יישאר תחת שליטה". 

לדברי ריבינקוב, המצב הביטחוני והרפורמה המוצעת בתחום המשפט מהווים "גורמי סיכון (להפחתת הדירוג), משום שהם מפרים את שיווי המשקל הנוכחי". אם הרפורמה המוצעת "תיצור מגמה שתחליש את המוסדות בישראל ואת האיזונים והבלמים, הדבר יכול בעתיד להוות סיכון להפחתת הדירוג, אבל אנחנו עדיין לא שם", ציין. הוא אמר כי הסוכנות עשויה להקדים את הערכותיה בנוגע לאופק האשראי ולדירוג הישראלי ולקיים אותן לפני המועד המתוכנן במאי.