"סכנה לדירוג האשראי, אבל לא מיידית": איך מסקרים בעולם את הרפורמה במשפט?

מגוון סוכנויות בינלאומיות סיקרו את הרפורמה המוצעת של הממשלה בתחום המשפט ואת תגובת נשיאת העליון אסתר חיות • סוכנות הידיעות AP: "ניסיון לפוליטיזציה של מינוי השופטים"

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות / צילום: דוברות רשות השופטת
נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות / צילום: דוברות רשות השופטת

המשבר הישראלי סביב הרפורמה המוצעת על-ידי הממשלה בתחום המשפט הגיע ביממה האחרונה גם לזירה הבינלאומית. כלי תקשורת בעולם מסקרים את הכוונה להגביל את סמכויות בית המשפט העליון, לשנות את הליכי בחירת השופטים ולשנות את אופי הפעולה של היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה, ומדווחים על העימות הפוליטי והמשפטי ההולך ומחריף במדינה.

בשוק ההון מתחילים להזהיר מבריחת משקיעים בגלל "הסיכון הפוליטי". האם החששות מוצדקים? | ניתוח
נשיאת העליון אסתר חיות מגיבה על המהפכה המשפטית: "תוכנית לריסוק מערכת המשפט"
שר המשפטים לוין על נאומה של נשיאת העליון חיות: "זו קריאה להבעיר את הרחובות"

בהיבט הכלכלי, סוכנות הידיעות רויטרס ריאיינה ביממה האחרונה את האחראי על דירוגי האשראי של סוכנות S&P, מקסים ריבינקוב, שהזהיר לדבריה כי פגיעה ברשות השופטת בישראל יכולה להידרדר להפחתת הדירוג של ישראל. "תוכניות לרפורמה משפטית של ממשלת הימין הקשה (Hard Right) החדשה בישראל עשויות ללחוץ על דירוג האשראי של ישראל, אפילו אם התקציב יישאר תחת שליטה", דיווחו כתבי הסוכנות בישראל לקוראיהם.

ריבינקוב אמר לרויטרס כי המצב הביטחוני והרפורמה המוצעת בתחום המשפט מהווים "גורמי סיכון (להפחתת הדירוג), משום שהם מפרים את שיווי המשקל הנוכחי". אם הרפורמה המוצעת "תיצור מגמה שתחליש את המוסדות בישראל ואת האיזונים והבלמים, הדבר יכול בעתיד להוות סיכון להפחתת הדירוג, אבל אנחנו עדיין לא שם", ציין. הוא אמר כי הסוכנות עשויה להקדים את הערכותיה בנוגע לאופק האשראי ולדירוג הישראלי ולקיים אותם לפני המועד המתוכנן במאי.

הוא גם הזהיר מפני הידרדרות במצב הביטחוני ואמר כי "רטוריקה קשוחה המערערת את המצב העדין בגדה המערבית יכולה ליצור גם היא סיכונים...אם נראה עוד הפגנות ומחאות, אלה לא הולכות להיות חדשות טובות לכלכלה".

בדיווח נכתב כי ראש הממשלה בנימין נתניהו נשאל שלשום (ד') על הסיכון להורדת הדירוג, ואמר בתגובה כי הרפורמות המוצעות "יחזקו את הדמוקרטיה" במדינה ויאפשרו למדיניות הכלכלית של הממשלה "לדבר בעד עצמה". הסוכנות דיווחה על "מצבה הפיננסי האיתן" של מדינת ישראל ועל העודף התקציבי שנרשם בה בשנת 2022.

אוסטריה: "קשה למצוא עורכי דין בולטים שאינם מבקרים את הרפורמות"

מספר כלי תקשורת אחרים התרכזו בדיווח על נאומה אמש (ה') של נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות. "חיות השתמשה ברטוריקה חריפה באופן יוצא דופן", נכתב בדיווח סוכנות הידיעות AP, שהוקדש לאזהרה שהשמיעה מפני "ריסוק מערכת המשפט".

הסוכנות דיווחה על מכתב היועצים המשפטיים נגד התוכנית שפורסם אתמול, וציינה כי שלושה מביניהם מונו על-ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו עצמו. "הממשלה החדשה בישראל מעוניינת להחליש את בית המשפט העליון, בין היתר על-ידי פוליטיזציה של מינוי השופטים ופגיעה בעצמאות היועצים המשפטיים", נכתב בדיווח הסוכנות מירושלים.

בגרמניה דיווח אתר העיתון "שפיגל" על האזהרות מ"הרס מוחלט של מערכת המשפט הישראלית". "הממשלה החדשה בישראל היא הימנית ביותר מכל אלה שקדמו לה", דיווח המגזין לקוראיו, "ופוליטיקאים קיצוניים היושבים בקבינט כעת מקדמים את האג'נדה שלהם".

העיתון דיווח על הרפורמה המשפטית שמקדם שר המשפטים יריב לוין ועל ההתנגדות לה בקרב הציבור וכן בקרב בכירים במערכת המשפט בעבר ובהווה בישראל. "לוין מאשים את בית המשפט העליון בהתערבות מוגזמת בהחלטות פוליטיות", צוין בידיעה.

גם ה"דר סטנדרד" מאוסטריה דיווח על מכתב היועצים המשפטיים לשעבר ועל ההתנגדות לרפורמה. "אתה צריך לחפש זמן רב בישראל כדי למצוא עורכי דין בולטים שאינם מבקרים את חבילת הרפורמות", דיווחה כתבת העיתון בישראל.

העיתון "לה מונד" הצרפתי פרסם אמש בעמוד הבית שלו מאמר דעה שמשווה בין המצב בישראל לזה בארה"ב ובברזיל. "נתניהו, בולסונרו וטראמפ חולקים ביניהם את העובדה שאינם אוהבים שופטים עצמאיים", כתב מחבר המאמר, אלן פארשון. הוא ציין כי השאיפה מתחת לרפורמה המוצעת היא ליצור "דמוקרטיה לא-ליברלית" בישראל, בדומה למצב בפולין ובהונגריה.

סוכנות הידיעות הצרפתית דיווחה גם היא על "התוכנית של הממשלה הימנית ביותר שהייתה בישראל...לאפשר לפוליטיקאים לעקוף את החלטות בית המשפט העליון ולשנות את הליכי בחירת השופטים". הסוכנות ציטטה את דברי לוין, שאמר כי הרפורמה דווקא "תהפוך את ישראל שוב לדמוקרטיה מערבית מתפקדת".