עובדי רשות המסים מפגינים: "קורסים תחת העומס ומשתכרים שכר לא ראוי"

עשרות עובדי שומה מפגינים מול מלון הרודס בהרצליה נגד הנהלת רשות המסים, שנמצאת במלון במסגרת כנס מקצועי בין יומיים של ההנהלה המורחבת • לטענת עובדי השומה, הם מופלים לרעה לעומת עובדים מקצועיים אחרים בדרגתם בשירות הציבור, הדרישות מהם גבוהות, והם נמצאים בתת-כוח-אדם ביחס להיקף העבודה הנדרש מהם

הפגנה של עובדי השומה במשרדי מס הכנסה, מסמ''ק ומע''מ על תנאי העסקתם ושכרם / צילום: שלומי צברי
הפגנה של עובדי השומה במשרדי מס הכנסה, מסמ''ק ומע''מ על תנאי העסקתם ושכרם / צילום: שלומי צברי

עשרות מפקחי ורכזי מס הכנסה ומסמ"ק ומבקרי חשבונות ורכזי מע"מ מרשות המסים (עובדי השומה) מפגינים בשעה זו מול מלון הרודס בהרצליה נגד הנהלת רשות המסים, שנמצאת במלון במסגרת כנס מקצועי בין יומיים של ההנהלה המורחבת ברשות. 

עובדי רשות המסים יוצאים למאבק: "השכר שלנו אינו ראוי" 
המרוץ למשרת מנהל רשות המסים נפתח באופן רשמי

מחאת עובדי השומה, שצמחה מהשטח בחודשים האחרונים ואינה מלווה על-ידי ועד עובדי רשות המסים, נועדה לטובת שיפור תנאיהם ושכרם של העובדים המקצועיים והאקדמאים ברשות המסים.

לטענת העובדים, הם מופלים לרעה לעומת עובדים מקצועיים אחרים בדרגתם בשירות הציבור, הדרישות מהם גבוהות, שכרם נמוך, והם נמצאים בתת-כוח-אדם ביחס להיקף העבודה הנדרש מהם.

לטענת העובדים, בשעה שהמשק בטלטלה, הכנסות המדינה ממסים בצניחה, עובדי רשות המסים קורסים תחת העומס ומשתכרים שכר לא ראוי. עוד הם טוענים כי הנהלת הרשות מנותקת ומשקיעה את זמנה ואת משאביה בגיבוש ל-100 עובדי ההנהלה ב-50 חדרים במלון הרודס. ואולם כאמור, לא מדובר באירוע גיבוש, כי אם במפגש השנתי המקצועי של הנהלת רשות המסים, במסגרתו עוסקים עובדי ההנהלה בנושאים מקצועיים בלבד.

הפגנה של עובדי השומה במשרדי מס הכנסה, מסמ''ק ומע''מ על תנאי העסקתם ושכרם / צילום: שלומי צברי
 הפגנה של עובדי השומה במשרדי מס הכנסה, מסמ''ק ומע''מ על תנאי העסקתם ושכרם / צילום: שלומי צברי

המחאה כאמור אינה מתואמת או מגובה על-ידי ועד עובדי רשות המסים, והיא מאורגנת על-ידי מספר עובדים שהתאגדו ומובילים מאות עובדים למאבק שכר חדש - שלומי צברי ממסמ"ק תל אביב, יעקב ניימן ממשרד פ"ש עכו וסימה שאולי-ולדמן ממע"מ חיפה.

לפני כחודשיים יזמו מובילי המאבק עצומה שכותרתה "דרישה לשיפור מיידי בשכר ובתנאי ההעסקה של עובדי השומה במשרדי רשות המסים". כבר ביום הראשון חתמו עליה כ-350 עובדים, ותוך מספר ימים מספר החתימות הגיע ל-716 מעובדי מרשות המסים (היעד לחתימות היה 700).

קבוצת העובדים המוחים הם מפקחים ורכזים בחוליות השומה, נותני השירותים לנישומים, עובדי משרדי מס הכנסה ומיסוי מקרקעין - כולם בעלי תארים בראיית חשבון, משפטים, כלכלה ועוד.

בהודעה שהועברה הבוקר (ב') בקבוצת וואטסאפ של עובדי הרשות על-ידי מובילי המחאה לקראת ההפגנה, נכתב כי מטרת ההפגנה היא "הגברת המודעות למצבם של עובדי השומה, למשבר כוח-האדם, קריאה להידברות ומציאת פתרונות הולמים בתחום השכר ותנאי ההעסקה".

עובדי השומה נוטשים

עוד נכתב בוואטסאפ לעובדים כי "המחאה מייצגת את חוד החנית של הרשות, העובדים המקצועיים ביותר. עובדים בעלי מומחיות דומה בשירות הציבורי זוכים לתנאים טובים בהרבה ולשכר הגבוה בכ-30% מהשכר של עובדי השומה. מתמחים בראיית חשבון ומשפטים מרוויחים בשוק הפרטי כמעט פי שניים ממפקח שומה מתחיל בתקופת ההתמחות, ובהמשך הפער רק הולך ומחמיר. עובדי השומה נוטשים את המערך, ויש קושי עצום לגייס עובדים חדשים ומקצועיים".

לטענת מארגני המחאה, "במקום לשפר את התנאים ולגייס עובדים טובים יותר, מנמיכים את הרף ואת תנאי הקבלה. כמות המשימות והדרישות מעובדי השומה רק הולכת וגדלה".

לדברי שלומי צברי, ממובילי המחאה, "במשך שנים הקול שלנו לא נשמע, לא בדיונים על תוספות שכר ולא בשינויים מערכתיים, לא באמצעות ההנהלה ולא באמצעות נציגות העובדים, ודווקא העובדים המקצועיים 'נופלים' בין הכסאות. גם שההנהלה קידמה לכאורה הסכם שכר מקצועי, היא ביטלה אותו לאחר ימים בודדים בלחץ הנציגות, ולמעשה מקריבה את עובדי השומה כדי ליהנות משקט, במקום למצוא פתרון מוסכם".

לאחרונה חתמו שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ויו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד על הסכם המסגרת לעובדי המגזר הציבורי, שייהנו מתוספות לשכר ומקיצור שבוע העבודה. בין הצדדים הוסכם על הגדלת השכר בהדרגה ב-11%, עד סוף שנת 2027. בחודש יולי יקבלו העובדים את התוספת הראשונה, בגובה 400 שקל (שתושלם בהמשך ל-500 שקל). בנוסף, הוחלט כי התוספת תהיה שקלית ולא באחוזים, כדי להיטיב יותר עם העובדים בעלי המשכורות הנמוכות. לאחר מכן, בדצמבר 2024 יעלה שכר העובדים ב-2% נוספים, ואז ב-1.5% בסוף 2025, בעוד 1.5% בסוף 2026, ולבסוף תוספת של אחוז בודד עם תום פקיעת תקופת ההסכם בסוף 2027.

מעבר לתוספת לבסיס השכר, נקבעו הטבות נוספות לעובדים: הראשונה היא מענק חד-פעמי של 6,000 שקל שיקבלו מאות אלפי עובדי המגזר הציבורי. המענק מוגדר כ"תוספת יוקר מחיה", והוא גבוה מאוד במונחי משרד האוצר.

מארגני מחאת עובדי השומה ברשות המסים מסבירים כי הסכם זה לא נותן מענה לעובדי השומה, שכן "התאמות השכר שנעשו למגזר הציבורי בקושי משקפות את הצמדת המחירים לצרכן בתקופה, ולפיכך אפילו לא מדובר בעליית שכר ריאלית, ודאי לא מותאמת למומחיות המקצועית. זאת בעיקר ביחס להשוואה לתנאי השכר לעובדים מקצועיים בשוק הציבורי (רו״ח , כלכלנים, מבקרים, שמאים, משפטנים וכו')".

פילוג בין עובדים חדשים לוותיקים

באשר למענקים, בהודעת הוואסטאפ שנשלחה לעובדי רשות המסים צוין כי "ראשית, המענקים אינם משקפים כלל את עליית השכר הנדרשת, הם מצורפים בברוטו ולא משפיעים על ערך השעה של עובד וכלל אינם מספקים. שנית, אופן חלוקת המענקים יוצר פילוג בין העובדים הוותיקים לחדשים, הורס את המרקם החברתי ופוגע ביחסי העבודה הנדרשים בין עובדי השומה. שלישית, זו לא הפעם הראשונה שמנסים את הפתרון הזה, ומניסיוננו מענקים אלה רק מרחיקים את הסיכוי לפתרון עומק, כך לדוגמה המענקים שחולקו בשנת 2015 אשר היו אמורים לקדם הסכם שכר שלא נחתם עד היום. משמעות המענקים היא דחייה של לפחות שנתיים בשיחות על הסכם שכר הוגן".

לדברי שלומי צברי, ממובילי המחאה, "הפערים בין עובדים אחרים במגזר הציבורי באותן דרגות לבין עובדי רשות המסים הם בלתי נסבלים. אני יכול להראות למי שרוצה תלושי שכר. למשל תלוש של פרקליט, עם תואר במשפטים, בעל ותק של 10 שנים שמרוויח כ-16,000 שקל ברוטו לפני שעות נוספות והחזר הוצאות. לעומתו, מפקחת, רואת חשבון בהשכלתה, עם ותק של כמעט 11 שנים, שהמשכורת שלה ברוטו לפני שעות נוספות והחזרי הוצאות היא כ-10,000 שקל -  כמעט 6,000 שקל הבדל. והמשכורת של הפרקליטים עולה מדי שנה, ושל מפקחים לא.

"הפרשים דומים בשכר יש לעומת עובדים אצל מבקר המדינה ובנק ישראל, אשר גם שם יש בעיקר חשבונאים ואנשי ביקורת. המצב שלנו לא טוב, יש עובדים מאוד מתוסכלים, ואנחנו כלואים בין נציגות העובדים וההנהלה, כל אחד עם מטרותיו. זה פוגע בנו ופוגע גם בציבור, כי רשות המסים הולכת לאחור במקום להתקדם".

כפי שנחשף בגלובס, המאבק החל במאי השנה, אז פנו עובדי השומה לוועד המייצג אותם בבקשה כי יפעל בשמם לשיפור תנאיהם ושכרם. במכתב ששיגרו לראשי הוועדים של אגפי מס הכנסה, מסמ"ק ומכס ומע"מ, טענו העובדים כי שכרם אינו ראוי, וכי "הגיעה העת למעשים", אך לטענתם הוועד לא הרים את הכפפה.

"הוועד מנהל את הדיונים לגבי מה שהוא רוצה, והוא לא מייצג את העובדים המקצועיים. בפועל כיום אין נציגות של העובדים המקצועיים בצורה מתאימה", אומר אחד מהעובדים המוחים.

משבר כוח-אדם חריף

לאחרונה פנו העובדים גם ליו"ר הסתדרות עובדי המדינה, אופיר אלקלעי, בבקשה לקיים דיון על שכרם ועל תנאי העסקתם של עובדי השומה במשרדי מס הכנסה, מסמ"ק ומע"מ. במכתב הם כתבו כי "כפי שידוע לך, מחלקות השומה במשרדי רשות המסים נמצאות במשבר כוח-אדם חריף, עד שמשרדים שלמים ביחידות השדה מתנהלים בתת-תפקוד קיצוני בשל עזיבת עובדי השומה. משבר זה נובע בעיקר בשל חוסר שביעות-רצון של עובדי השומה משכרם, ממעמדם ומתנאי ההעסקה הנוכחיים, זאת בייחוד ביחס לעובדים בעלי אופי מקצועי דומה ביתר השירות הציבורי".

המחאה מתקיימת היום ברקע הליך איתורו של מחליף למנהל רשות המסים ערן יעקב, אשר סיים לאחרונה קדנציה בת 5 השנים בתפקיד. כהונתו של יעקב הוארכה במרץ בשלושה חודשים, ואתמול (א') עם תום תקופת ההארכה היא הוארכה בשנית בשלושה חודשים נוספים, עד לסיומו של הליך איתור מחליף על-ידי ועדת האיתור בנציבות שירות המדינה. 

תגובת רשות המסים

מרשות המסים נמסר בתגובה: "הנהלת רשות המסים ערה לבעיות ועשתה בשנה האחרונה מאמצים עיליים בזירות המקובלות לדאוג לשיפור שכרם של המפקחים והמבקרים הממצויינים שיש ברשות והקשיים והמצוקות עמם מתמודדים. במסגרת זו התקיימו עשרות דיונים מול הממונה על השכר והנציבות וכתוצאה ממהלכים אלה השיגה, הנהלת הרשות, בשיתוף פעולה עם ההסתדרות, מענקים באלפי שקלים. בנוסף נעשו ברשות מהלכים נוספים פורצי דרך שלא קיימים במשרדי ממשלה אחרים. ההנהלה פתוחה לשיח מול העובדים וכבר הודיעה על כוונתה לערוך וובינר לעובדים להצגת האתגרים הנובעים מהיות הרשות חלק מהשירות הציבורי ואת התוצרים המשמעותיים של המאמצים הרבים של הנהלת הרשות. כמו כן, נקבע אירוע שיתוף ציבור עם המפקחים והמבקרים, בו יוכלו להשמיע את מצוקתיהם והאתגרים עמם הם מתמודדים".