1.3 מיליארד שקל רווח: נחשפים הפרטים על עסקת הענק של עזריאלי

החברה הודיעה לבורסה בתל אביב כי חלקה בחברת השרתים הקנדית קומפאס, שבה היא מחזיקה ב-32%, ימכר לפי שווי של 5.7 מיליארד דולר • מניית החברה קפצה בתגובה ב-4% במחזור ענק

דנה עזריאלי / צילום: אריק סולטן
דנה עזריאלי / צילום: אריק סולטן

קבוצת עזריאלי אישרה בדיווח לבורסה את הפרסום של רויטרס, לפיו היא חתמה על מכירת חברת השרתים הקנדית קומפאס לפי שווי של 5.7 מיליארד דולר. עזריאלי מחזיקה בחברה ב-32%. מניית עזריאלי  קפצה בתגובה ב-4% במחזור ענק בנעילת המסחר בבורסה.

לפי הדיווח לבורסה, "בכפוף להשלמת העסקה, התזרים אשר ינבע לחברה יעמוד על כ-880 מיליון דולר (כ-3.2 מיליארד שקל). להערכת החברה למועד הדוח, העסקה, אם וככל שתושלם, צפויה להשפיע באופן מהותי על תוצאותיה. ככל שהעסקה תושלם ותתקבל מלוא התמורה, העודף התזרימי (לפני מס), בגין השקעת החברה בקומפאס הינו בסך של כ-2 מיליארד שקל והרווח החשבונאי המשוער (לפני מס) הינו כ-1.3 מיליארד שקל".

בקשה לדחות את אישור הכנסת הבשר של בלדי לבורסה: "רב הנסתר על הגלוי" | בלעדי
רמי לוי מרוצה: זו הסיבה שישראייר הכפילה את השווי | ניתוח
עזריאלי מעדיפה אקזיט שמן במקום מנוע צמיחה מבטיח | דרור מרמור, פרשנות

לפני כשעה פרסמה עזריאלי הודעה כי "בכוונתה לפרסם דיווח בדבר אירוע מהותי". בעקבות זאת, הוסיפה החברה, הופסק המסחר במניותיה. המניה של קבוצת עזריאלי  עלתה בכ־11% היום (ג'), עד להודעה שהוציאה ולהפסקת המסחר במניה בעקבותיה. 

השקעה ראשונית של 135 מיליון דולר

רכישת קומפאס, ביולי 2019, הייתה דריסת הרגל הראשונה של עזריאלי בתחום חוות השרתים (ה־Data Centers), ובזמנו השקיעה סכום של 135 מיליון דולר בלבד תמורת 20% מהון יחידות החברה הקנדית. בהמשך השקיעה עזריאלי סכומים נוספים, כדי להגדיל את החזקותיה לכמעט שליש מהון יחידות החברה.

לאחר רכישת קומפאס המשיכה עזריאלי להתרחב בתחום. באוגוסט 2021 רכשה את כלל מניותיה של חברת GM, הפועלת בתחום בנורווגיה. החברה הנורבגית הפכה לתרנגולת המטילה ביצי זהב עבור עזריאלי, לאחר שהודיעה כי זכתה במכרז של בייטדאנס, מפעילת אפליקציית טיקטוק, להקים קומפלקס חוות שרתים גדול בנורבגיה בהספק של 90 מגה-וואט בהשקעה של 2.8 מיליארד שקל (750 מיליון יורו).

בינואר השנה השלימה עזריאלי רכישה של 100% ממניותיהן של שתי חברות אנגליות בתחום ה־Data Centers. נכון לסוף שנת 2022, לקבוצת עזריאלי 19 נכסים מניבים בתחום ה־Data Centers, מתוכם 15 נכסים של קומפאס, בארה"ב ובקנדה. ברבעון הראשון רשמה מחוות השרתים הכנסות תפעוליות נטו (NOI) של 39 מיליון שקל, וב־2022 כולה - 133 מיליון שקל. לעזריאלי עצמה פעילות נוספת בתחום, ושווי הסקטור הזה לבדו בספריה עומד על 9.6 מיליארד שקל, על פי הדו"חות האחרונים שפרסמה.

 

אחת מיזמיות חוות השרתים הגדולות בעולם

החברה הקנדית קומפאס היא אחת מיזמיות חוות השרתים הגדולות בעולם, עם חוות שרתים בהיקף של 250 מגה וואט בעשרות אתרים. החברה בונה בישראל באמצעות מספר קבלני משנה את שלוש חוות השרתים של אמזון בישראל, בהן חוות השרתים בהר טוב, תנובות ושוהם, עבודה שצפויה להסתיים עד סוף השנה ולאפשר לאמזון לנהל את אזור השירות הישראלי שלה במסגרת מכרז הענן הממשלתי, נימבוס.

לפי ההערכה, למרות האקזיט המוצלח, רבו העימותים בין קבוצת עזריאלי להנהלת קומפאס הבינלאומית מאז עסקת הרכישה ב-2019, ועל כן הסכימה קבוצת עזריאלי לקבל את הצעת הרכש.

זו עסקת ענק שלישית הנערכת בשנה האחרונה בשוק חוות השרתים בישראל: ביולי בשנה שעברה מכרה קבוצת מד 1 כמחצית מהמניות לפי שווי חברה של 1.5 מיליארד שקל; כך גם משפחת פפושדו שמכרה לפני כחודש את השליטה בחברת חוות השרתים האמריקאית סרבר פארם בתמורה לכ- 600 מיליון דולר, ולפי שווי חברה של 1.5 מיליארד.

הביקוש לחוות שרתים עולה בקצב גבוה מבעבר עם מעבר חברות הענק לצריכת תוכנה באמצעות שירותי ענן, ועם התפתחות הבינה המלאכותית היוצרת, הדורשת הקמה של יותר ויותר חוות שרתים הכוללות בין השאר גם מחשבי על המסוגלים לבצע פעולות חישוב רבות בו זמנית ובמהירות רבה על מנת לספק שירותים כמו ChatGPT או דומיו.

שוק השרתים בעלי ביצועים גבוהים צפוי להכפיל את עצמו עד 2030, מ- 44 מיליארד דולר השנה ל- 65 מיליארד בתוך שבע שנים.

מדנה עזריאלי, יו"ר קבוצת עזריאלי נמסר כי "אני גאה לבשר על העסקה המשמעותית. השקעתה של החברה ב-Compass היוותה אבן דרך עבור הקבוצה לכניסה לתחום, ובהזדמנות שנוצרה, ולאחר שהחברה בחנה חלופות שונות בקשר עם החזקת מיעוט זו, בחרנו לממש את החזקותינו בתשואה מצוינת. אני מאמינה במנוע הצמיחה המשמעותי הזה, והקבוצה תמשיך ותעמיק את פעילותה בתחום באמצעות חברת Green Mountain".

אייל חנקין, מנכ"ל קבוצת עזריאלי: "מימוש החזקות המיעוט של הקבוצה בחברת Compass משקף תשואה של פי 2.5 על ההשקעה במח"מ של 2.3 שנים, ובמחיר שהיווה הזדמנות מצוינת לחברה. מדובר בתשואה שקלית שנתית על ההשקעה של כ-40.4%, שצפויה להניב לקבוצה רווח של מאות מיליוני דולרים. בשנת 2021 נכנסנו לשוק האירופי. התזרים הצפוי מהעסקה ישמש את החברה בפיתוח תחומי פעילותה השונים, בהמשך העמקת הפעילות בתחום ובחיזוק נוסף לאיתנותה הפיננסית המשמעותית של הקבוצה".