עזריאלי מעדיפה אקזיט שמן במקום מנוע צמיחה מבטיח

מתחילת 2019, סימנה קבוצת עזריאלי את תחום חוות השרתים כמנוע צמיחה מרכזי • האם כעת במידה ומכירת קומפאס תצא לפועל, 4 חוות השרתים שנותרו לה יגיעו גם הן לידיים חדשות?

חוות השרתים של אמזון בתנובות שנבנית על ידי קומפאס ואקסייט / צילום: ט. ג. הפקות
חוות השרתים של אמזון בתנובות שנבנית על ידי קומפאס ואקסייט / צילום: ט. ג. הפקות

אחת הקלישאות השחוקות בעולם העסקים היא זו שאומרת שאין דבר שאינו למכירה. הכל שאלה של מחיר. עסקת הדאטה סנטרס של עזריאלי רק מצטרפת לשורת ההוכחות הארוכה.

בקשה לדחות את אישור הכנסת הבשר של בלדי לבורסה: "רב הנסתר על הגלוי" | בלעדי
בדליה ינסו להפחית את מחיר ההצעה לתחנת אשכול, אך ספק אם חברת החשמל תוכל לאפשר זאת לעצמה

במשך 4 שנים, מתחילת 2019, סימנה עזריאלי את תחום חוות השרתים כמנוע צמיחה מרכזי - "התחום הכי צומח בנדל"ן המניב" כדבריה. היא אמנם המשיכה בתנופה כמעט שגרתית של מבני משרדים ומסחר בישראל, אבל ראתה את התמורות העצומות המתרחשות בשוק העבודה והמסחר, את מהפכת האינטרנט ואת ההיצע העצום הממשיך להבנות כאן, והבינה שכדאי לבסס עוד זרועות שיחזקו וישלימו את קבוצת הנדל"ן המניב הכי גדולה בארץ (שווי שוק של 30 מיליארד שקל).

רק לפני חודש היא פרסמה מצגת למשקיעים, שכללה פירוט ארוך על פעילות השרתים הצומחת - שתפסה 20% משווי נכסיה בספרים (9.6 מיליארד שקל). רחוק עדיין מתחום המשרדים (33% מסך הנכסים) והקניונים (31%), אבל פעילות שצמחה במהירות שיא.

תחומים אחרים, שהבטיחו לגוון את ההשקעות של עזריאלי, צמחו הרבה יותר לאט - דיור מוגן עם 6%, מניב בארה"ב עם 4%, דירות להשכרה בישראל 3% או תחום המלונאות, עם 1% בלבד.

חוות השרתים: צפי להכנסות של 1.2 טריליון דולר ב-2027

עזריאלי בעיקר נופפה בעתיד המבטיח של התחום הלוהט - תוצאה של "עלייה נמשכת במיקור חוץ של תשתיות דיגיטליות, האצה בשירותי ענן, צמיחה מתמשכת בתנועת מידע ואינטרנט" ועוד. לפי הנתונים שהציגה, תשתיות הדאטה סנטרס הציגו ב-2022 הכנסות שיא של 606 מיליארד דולר, אבל עם צפי ל-1.2 טריליון דולר כבר ב-2027. היא עצמה צפתה קפיצה בהכנסות משכירות של אותן חוות מ-39 מיליון שקל ברבעון ראשון 2023 ל-157 מיליון ברבעון רביעי 2024. פנומנלי.

ואז באה הצעה שאי אפשר לסרב לה. קרן ברוקפילד הציעה על חברת הבת שלה בארה"ב ובקנדה, קומפאס (המחזיקה 15 חוות ושבה היא מחזיקה ב-32.5%), סכום של 5.7 מיליארד דולר - עשרות מונים מהערך שרשום בספריה. וכעת, במידה והכל יבשיל לאקזיט, השאלה המסקרנת תהיה האם עזריאלי עדיין מאמינה באותה זרוע חדשה, או שגם 4 החוות שנותרו לה בנורבגיה ובלונדון יגיעו די מהר לידיים חדשות, והיא תמשיך לבנות ולהשכיר בעיקר חנויות ומשרדים, כמו שהיא תמיד עשתה בהצלחה ובגאווה.