אחרי חצי שנה של המתנה: קבינט הדיור יתכנס בשבוע הבא

על אף משבר הדיור המתהווה, ועדת השרים בראשותו של השר גולדקנופף לא התכנסה ולו לישיבה אחת מאז הוקמה הממשלה • כעת מעדכנים בסביבת השר: ישיבה ראשונה - בשלישי הקרוב

שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות
שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

חצי שנה לאחר הקמת הממשלה, וחמישה חודשים לאחר שהוחלט על הקמת ועדת השרים לענייני דיור, היא "קבינט הדיור" - סוף־סוף צפויה להתקיים ישיבה ראשונה בזמן הקרוב: בלשכת שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף, שהוא גם יו"ר הוועדה, מסרו לגלובס כי הישיבה הראשונה תתקיים ביום שלישי הקרוב. אתמול (ה') ציינו בלשכת השר כי נעשים מאמצים כדי לקדם זאת במהרה.

רוצים לדעת מה יקרה בשוק הדיור? הנתון המדאיג שמסתתר בדוחות
פסיקה חדשה קובעת: כמה מס תשלמו על דירה עם זכויות בנייה?  

נזכיר כי בהסכמים הקואליציוניים בין סיעת הליכוד לסיעת יהדות התורה, שנחתמו לקראת כינונה של הממשלה בסוף דצמבר 2022, נכלל סעיף 175 אשר קובע כי יש להקים "ועדת השרים לענייני מקרקעין ודיור" בראשות שר הבינוי והשיכון, ובה יהיו חברים שרי האוצר, הפנים, התחבורה, האנרגיה, החינוך, הגנת הסביבה ופיתוח הפריפריה, הנגב והגליל. בהסכמים לא נכתב מועד להקמתה.

בסוף ינואר 2023 החליטה הממשלה על הקמת קבינט הדיור, אך למרות משבר הדיור המתהווה, הוועדה לא כונסה ולו פעם אחת במשך חמשת החודשים שחלפו מאז. לא רק זאת: ההסכמים הקואליציוניים כללו כמה סעיפים שכן נקצבו בזמן, כולל הכנת "תוכנית מקיפה כוללת להגדלת היצע הדירות ולהוזלת מחירי הדיור" בתוך חודש מכינון הממשלה, והגדרת יעדי השיווק והתכנון של יחידות דיור לחמש השנים הבאות בתוך שלושה חודשים - אך שני צעדים אלו לא הושלמו עד היום, בין היתר בשל העובדה שקבינט הדיור טרם התכנס כדי לאשרם.

בהחלטת הממשלה על הקמת קבינט הדיור נקבעו גם סמכויותיו, והן כוללות בין היתר קביעת מדיניות ממשלתית בתחום הדיור; אישור וקידום רפורמות ושינויים מבניים לייעול מדיניות הממשלה בתחום המקרקעין, הייזום, התכנון וביצוע הבנייה למגורים; קידום פרויקטים ומודלים מגוונים בתחום הבנייה למגורים, בין היתר דיור להשכרה לטווח ארוך, פרויקטים של התחדשות עירונית, פינוי־בינוי, דיור ציבורי, פינוי מקרקעין לצורכי דיור וכיוצא בזה; גיבוש מדיניות, רפורמות ושינויים מבניים בתחום מקרקעי ישראל, לרבות בעניין רשות מקרקעי ישראל; גיבוש פתרונות לחסמים ותיאום בין הגורמים בתחומי תשתיות וסביבה, בכל הנוגע לפרויקטי דיור.

עוד סוכם כי הוועדה לא תעסוק בנושאי תכנון אשר בסמכות או בתחומי הפעולה של שר הפנים - לרבות בהכרזות על מתחמים מועדפים לדיור - מתחמים שאותם מקדמת הוותמ"ל, הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור. על המעקב אחר יישום החלטות הוועדה יהיה אמון מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, יהודה מורגנשטרן.

מה צפוי בישיבה הראשונה?

על פי המסתמן, ישיבת הקבינט הראשונה תעסוק בעיקר בהצגת עמדותיהם של השרים השונים החברים בה - שמונה במספר - לגבי משבר הדיור ומצב השוק כיום. בסיומה יתקבלו החלטות הנוגעות להמשך פעילותה ולצעדים שעליה לנקוט במטרה להתמודד עם המשבר המתהווה.