לציבור מגיעה הכרעה ברורה: אסור לסגת מאישום השוחד במשפט נתניהו

בכל הנוגע לסעיף השוחד הרוח מנשבת בחוזקה, במהירות טיסה - לטובת ראש הממשלה • ולמרות זאת, אני תומך בהתעקשות הפרקליטות להשאיר את סעיף השוחד - משום שהציבור, על שני חלקיו, זכאי שהצדק ייצא לאור

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: עמית שאבי, "ידיעות אחרונות"
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: עמית שאבי, "ידיעות אחרונות"

הכותב הוא בורר ומגשר, מומחה לניהול הליכים משפטיים, ליטיגציה אזרחית ומסחרית במשרד עורכי הדין AYR - עמר רייטר ז'אן שוכטוביץ ושות'

האמירות של השופטים בנוגע לתיק השוחד של ראש הממשלה בנימין נתניהו (ככל שהמידע נכון ומדויק) הן ברורות ביותר. לא צריך להיות עילוי משפטי, משפטן מובהק או עורך דין בעל ניסיון רב בכדי להבין לאן הרוח נושבת, ובכל הנוגע לסעיף השוחד היא היא מנשבת בחוזקה, טסה, לטובת ראש הממשלה (ואציין כי מהיום הראשון נראה שמדובר באישום בעייתי ביותר). 

ההתעקשות של היועמ"שית להמשיך במשפט נתניהו עלולה לעלות לה ביוקר | דעה

כרגע הפרקליטות, למרות אותן אמירות, מתעקשת להמשיך באישום בנוגע לשוחד. ניתן להבין את "ההתעקשות" של הפרקליטות, שכן חזרה כיום מאישום השוחד היא, בין היתר, "הודאה באשמה" - הודאה בדבר בזבוז זמן שיפוטי יקר בנוגע לאישום רופף, בלשון המעטה. חזרה מהאישום בשלב זה היא בעייתית בכל תיק ולבטח בתיק בעל פרופיל תקשורתי וציבורי עצום כמו משפט ראש הממשלה.

באותה נשימה, כמובן, ייתכן כי הפרקליטות מאמינה, באמת ובתמים, כי ביכולתה עדיין לשנות את התמונה, לעצור את הסחף בדעת השופטים ואולי להביא להרשעה (דבר שבנסיבות המקרה והאישום קשה למדי).

קולות סותרים

למרות האמור לעיל, אני מצדד ב"התעקשות" הפרקליטות להשאיר את סעיף השוחד, אולם מסיבה אחרת, שבמרכזה עומד הציבור אשר לפני מספר שנים - עם תחילת ההליכים כנגד ראש הממשלה - נקרע לשניים. אותו ציבור במשך שנים משמיע שני קולות נגדיים וחריפים: מחד - קול שצועק, חדשות לבקרים, כמה מושחת ראש הממשלה, שאסור לנאשם בפלילים לכהן בתפקיד ועוד טענות קשות כהנה וכהנה. מנגד - קולות אחרים, חזקים לא פחות, שתוקפים את מערכת המשפט, שחוזרים על המנטרה ש"לא היה כלום כי אין כלום", ושסוברים כי הגשת כתבי האישום היא תולדה של שנאה תהומית, רצון להחלפת השלטון וכיו"ב.

לסיים את המחלוקת

אני בעד "התעקשות" הפרקליטות להשאיר את סעיף השוחד, משום שהציבור, על שני חלקיו, זכאי, בעיקר היום, שהצדק ייצא לאור, ותהא הכרעה משפטית של בית המשפט. לא הסדר. לא הסכמה. לא הבנה. פסק דין. פסק דין שיכריע ויסיים את המחלוקת שקורעת את העם במשך כמה שנים.

אותו ציבור ראוי להכרעה משפטית ברורה - האם מדובר בראש ממשלה מושחת או בראש ממשלה שייתכן כי נרדף במשך שנים על-ידי רשויות החוק. אחרי כל-כך הרבה שנים, מספר מערכות בחירות וטירלול שלא זכור כמותו - רק הכרעה משפטית ברורה תשים סוף (כך אני מקווה) למחלוקת שקורעת את העם.

אני בעד הפרקליטות, שלא מוכנה להקשיב לדברי השופטים ומתעקשת על השארת סעיף השוחד - אך מסיבה אחת ויחידה: חשוב וקריטי שתהא הכרעה משפטית בתיקים הללו, גם באישום השוחד.

מניסיוני רב-השנים, ישנם תיקים המתאימים לגישור, וישנם תיקים עקרוניים שלעולם לא יגיעו להליכי גישור. בתיק ראש הממשלה השופטים צריכים "להביע את דעתם" ולהכריע בפסק דין שיהיה ברור ובהיר. לטובת כל הצדדים. כולם. 

 *** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב האישום נגדו, ראש הממשלה בנימין נתניהו מכחיש את המיוחס לו, לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.