ההתעקשות של היועמ"שית להמשיך במשפט נתניהו עלולה לעלות לה ביוקר

היועמ"שית, עו"ד גלי בהרב־מיארה, עומדת על רצונה בקביעת הקלון בעניינו של נתניהו והוצאתו מהחיים הפוליטיים, אך ממילא נתניהו ימשיך לכהן כראש ממשלה כעת ויישאר בחיים הפוליטיים עוד שנים

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יואב דודקביץ , "ידיעות אחרונות"
היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יואב דודקביץ , "ידיעות אחרונות"

הכותבת היא מומחית למשפט פלילי ויו"ר הוועדה לעניינים פליליים במחוז מרכז של לשכת עורכי הדין

אמירת השופטים במשפט נתניהו לצדדים בנוגע לעבירת השוחד בתיק 4000 לא הגיעה בחלל הריק, אלא היא מבוססת על אדנים מוצקים. בתיק זה נשמעו עדים רבים, ונפרשו די ראיות, אשר הובילו את שלושת שופטים בבית המשפט המחוזי להציג בפני הפרקליטות מראה בהתייחס לעבירת השוחד בתיק. 

לציבור מגיעה הכרעה ברורה: אסור לסגת מאישום השוחד במשפט נתניהו | דעה

תיק זה רווי בקשיים משפטיים אשר חלקם אינהרנטיים. אחד מאותם קשיים הוא הגשת כתב אישום פלילי תקדימי בהתייחס לסוגיה של "סיקור חיובי" (ששונה לאחר מכן על־ידי התביעה ל"היענות חריגה") ולמערכת היחסים של השלטון עם התקשורת. מדובר על שדה פלילי שטרם נחרש, וכפי שאמר בזמנו, ובצדק רב, המשנה הפלילי לשעבר ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, עו"ד רז נזרי: "כשבאים לחרוש באדמה קשה שטרם נחרשה, צריך להבים חזקים במיוחד".

לקושי אינהרנטי זה מתווספים כשלים נוספים כמו הסתרת חומרים, ההתנהלות מול המקורבת של ניר חפץ, עדותו של שלמה פילבר ומחדלים מהותיים של התביעה, שבמרכזם האיכון שהשמיט את הקרקע תחת פגישת ההנחיה במועד שהתביעה טענה לו.

שדה לא חרוש

בענייננו, לא רק שמלכתחילה לא היו לתביעה להבים חזקים, למצער בכל הקשור לעבירת השוחד בתיק 4000 ובהתאמה גם בהתייחס לתיק 2000 שנמצא גם הוא בשדה הלא חרוש של יחסי שלטון ותקשורת - אלא שכעת מאמירת השופטים עולה כי להבים אלה, גם אם היו קיימים לגישת התביעה בתחילת הדרך, אינם קיימים עוד.

החלטת היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב־מיארה, לסרב לפני כחודש לגישור פלילי בתיקי נתניהו - וכעת, על אף עמדת שלושה שופטים בהתייחס לעבירת השוחד, לעמוד על המשך ניהול התיק גם בהתייחס לעבירה זו - מצביעים על עמדה נוקשה של ייקוב הדין את ההר, שלא מטה אוזן קשבת לעמדת השופטים, אשר הם אלה ששמעו את העדים, ראו את כלל הראיות כפי שהוגשו עד כה, התרשמו ומצאו לנכון לומר את התרשמותם לצדדים.

היועמ"שית עומדת על רצונה בקביעת הקלון בעניינו של נתניהו והוצאתו מהחיים הפוליטיים, אך ממילא נתניהו ימשיך לכהן כראש ממשלה כעת ויישאר בחיים הפוליטיים עוד שנים, כל עוד ההליך המשפטי כנגדו מתנהל. צריך לזכור שגם לאחר שתהיה הכרעה במחוזי, זהו אינו סוף פסוק, וברור כי בהתאם להכרעה הסופית, יוגשו ערעורים לבית המשפט העליון, על־ידי מי מהצדדים או על־ידי שניהם.

התבצרות תמוהה

ההתבצרות התמוהה של היועמ"שית בעמדותיה אינה מתיישבת עם המסד הראייתי כפי שרואים אותו השופטים ומנוגדת לאינטרס הציבור. השופטים הבינו כי נכון וראוי להגיע להסדר טיעון, ולכל הפחות, למצות עד תום את הליך הגישור הפלילי, שהוא הליך ראוי שיש אך לברך עליו, שכן סביר שהתוצאה הסופית שתהיה עוד שנים רבות, תהיה זהה או דומה למה שניתן להשיג במסגרת הגישור.

הסירוב של היועמ"שית להליך של גישור והמשך ניהול התיק גם בעבירת השוחד, צפויה להתברר כמשגה היסטורי עבור כל הצדדים. 

 *** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב האישום נגדו, ראש הממשלה בנימין נתניהו מכחיש את המיוחס לו, לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.