הדד-ליין של הזוכה במכרז אשכול מתקרב: מה הצעדים הבאים?

דליה אנרגיה שזכתה במכרז לרכישת תחנת הכוח תידרש לפני הסופ"ש להסדיר את הערבות לחברת החשמל • בין התרחישים: העברת המכרז ל־OPC–קרן נוי או ביטולו

תחנת הכוח אשכול / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov
תחנת הכוח אשכול / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov

המכרז למכירת תחנת הכוח אשכול נכנס לישורת האחרונה, לקראת ההכרעה בנוגע לזהות הזוכה. ביום חמישי יפקעו השבועיים שבהן, לפי כללי המכרז, נדרשת הזוכה דליה אנרגיה להגדיל את הערבות ב־100 מיליון שקל. אחרת, ככל הנראה, 100 מיליון שקל שכבר הפקידה יחולטו - והזכייה צפויה לעבור למי שנקבעה כשירה שנייה, קבוצת OPC-קרן נוי.

המכרז למכירת תחנת הכוח אשכול: בדליה מחכים לתגובת חברת החשמל
בהשקעה של כ-1.5 מיליארד שקל: OPC תחל היום בהפעלה מסחרית של תחנת הכוח צומת

חברת דליה נותרה לבדה במרכז בשל עזיבת חברת תעבורה לאחר שהתברר הפער בין ההצעות המתחרות להצעה הראשונית וחסרת התקדים של הקבוצה בסך כ־12.4 מיליארד שקל. השבוע היא הציעה לחברת החשמל הצעה חדשה לרכישת התחנה בהיקף נמוך מזו המקורית, אך גבוה מההצעה של קבוצת OPC-קרן נוי, שעמדה על 7 מיליארד שקל. יש לציין שלפי אומדן פנימי של חברת החשמל, שווי תחנת הכוח אשכול מוערך ב־6.2-5.8 מיליארד שקל.

מכרז בנכס אסטרטגי - שיכול להסתבך

ועדת המכרזים של חברת החשמל התכנסה היום (ג') כדי לבחון את הצעדים קדימה, כשעל הפרק נמצאות מספר אפשרויות: קבלת ההצעה המופחתת מדליה, שטרם ברור עד כמה היא אפשרית מבחינה משפטית; העברת הזכייה ל־OPC-קרן נוי אם דליה לא תעמוד בהפקדת הערבות הנוספת; והאפשרות האחרונה - ביטול המכרז וקיום אחד חדש במקומו.

תחנת אשכול היא נכס אסטרטגי של מדינת ישראל, לכן במשרד האוצר עוקבים באדיקות אחר התקדמות המכרז. במקרה שהמכרז מסתבך, האוצר יצטרכו להיכנס לעובי הקורה, ובפרט באגף החשב הכללי שאמון על מכרזי המדינה.

בדליה מקווים שהתמחור ייפתח מחדש וההצעה המחודשת תתקבל, אך מבחינת האוצר היא מהלך זה נחשב לבלתי ריאלי ואולי אף חסר תקדים. גורמים באוצר העריכו שבמקרה כזה עלול להיווצר קושי משפטי משמעותי מאחר שיש יותר ממציע אחד שהוכר ככשיר (קבוצת OPC-קרן נוי). שהרי, אם הצעד קביל, תוכל כל חברה להציע הצעה מופרזת, לזכות, ולאחר מכן לבקש להפחית את ההצעה ולהציע מעט יותר מההצעה השנייה של המתחרה.

ב־OPC-קרן נוי אמנם ערוכים להעברת הזכייה אליהם וכבר הצהירו כי בתרחיש שבו זה יקרה, בכוונתם להגדיל את הערבות ל־200 מיליון שקל - אך בקבוצה גם נערכים לתרחישים אחרים. אם דליה תקבל הקלות במחיר או בפריסת התשלומים ביחס לתנאים שנקבעו במכרז, בקבוצת OPC-קרן נוי מתכוונים לעתור לצו מניעה, כפי שנחשף באתר גלובס.

בינתיים, גורמים באוצר מעריכים שההצעה הראשונה של דליה תיפסל והזכייה תעבור לקבוצת OPC-קרן נוי.

ההשפעה המשמעותית על הצרכן הישראלי

הן לתהליך משפטי ממושך והן לביטול המכרז וקיום חדש במקומו תהיינה השלכות רבות על הצרכן הישראלי. זאת משום שהסתבכות המכרז עלולה להביא לדחיית הקמת תחנת אשכול 2 בתוך המתחם, שמהווה את אחת מעתודות החשמל הבולטות של ישראל לשנים הבאות. הדחייה בהקמה עלולה ליצור קשיים בניהול רשת החשמל, שכבר צפויה להתקרב לשיא קיבולת הייצור שלה בתוך מספר שנים. בד בבד, ייקח זמן ממושך עד שחברת החשמל תקבל את התשלום עבור תחנת הכוח אשכול ותוכל להשקיע אותו בהולכה. בנוסף, העיכוב צפוי למנוע הוזלה בתעריף החשמל לצרכן.

סוף הפסוק של מכרז אשכול לא יהיה ביום חמישי. דליה או קבוצת OPC-קרן נוי יידרשו להגיע לכדי סגירה פיננסית עד 3 בדצמבר, אותה סגירה שהתגלתה כבלתי אפשרית להצעה הראשונה של דליה.