הפתיחה מתקרבת: הרכבת הקלה קיבלה אור ירוק להפעלת הקו האדום

נת"ע קיבלה אישור בטיחותי עקרוני להפעלת הקו האדום • הקו היה אמור להיפתח כבר באוקטובר 2021, אך פתיחתו נדחתה שוב ושוב

נסיעת מבחן של הקו האדום של הרכבת הקלה / צילום: Shutterstock
נסיעת מבחן של הקו האדום של הרכבת הקלה / צילום: Shutterstock

בדרך לאישור הסופי להפעלת הקו האדום של הרכבת הקלה: נת"ע קיבלה מכתב עקרונות לאישור ההפעלה מטעם החברות הגרמניות שנשכרו כדי לאשר את הפעלתה הבטיחותית של הקו האדום של הרכבת הקלה. 

20 שנה של עיכובים, טעויות ותקלות: המחדלים בקו האדום של הרכבת הקלה | ניתוח
מה באמת עומד מאחורי התקלה המסתורית שמונעת את פתיחת הקו האדום?

מכתב העקרונות, שמשמעותו היא שאין מניעה להפעיל את הקו, יאפשר לחברה לגייס דיילים ולהעלות את הנושא לוועדת ההיגוי שמורכבת ממשרדי האוצר והתחבורה, ואלה יוכלו לקבוע מועד להפעלתו המסחרית של הקו, לאחר שנדחה במשך שנים. ההערכה היא שעד סוף החודש הקו יהיה מוכן.

הקו אמור היה להיפתח באוקטובר 2021, ופתיחתו נדחתה לנובמבר 2022, אך קודם לכן התגלתה תקלה במערכת האיתות, והפתיחה נדחתה שוב ושוב, עד שלא נותר עוד מועד רשמי.

המכתב שאינו שגרתי התבקש על-ידי נת"ע. לפי חברת סיזה הגרמנית ששלחה את המכתב, סוגיית הבטיחות מנוהלת, והיא לא אמורה להיות חסם לפתיחת הקו - בלימות החירום שיש ברכבת הן בהיקף מצומצם יחסית, ורוב גורמי השורש שהביאו לעצירות ידועים. כעת נבדקות הטלטלות שמתרחשת כתוצאה מהבלימות כדי לבדוק את עוצמתן, על-מנת שניתן יהיה להבין עד כמה הן יכולות לגרום לפציעות. 

פרויקט התשתית היקר ביותר 

הקו האדום של הרכבת הקלה הוא פרויקט התשתית הכי יקר שהוקם עד כה במדינת ישראל, והוא נאמד בכ-19 מיליארד שקל. הקו אמור להסיע רבע מיליון בני אדם מדי יום מבת ים דרך יפו ותל אביב לרמת גן, לבני ברק ולפתח תקווה.

הקמת הקו החלה להתגלגל מתחילת המילניום. ב-2007 נחתם הסכם זיכיון, וכשנתיים לאחר מכן הוא הולאם בעקבות קשיים בסגירה הפיננסית של החברה הקבלנית. ההלאמה הביאה לדחייה משמעותית והעבודות החלו בשנת 2015. אז הובטח שהם יסתיימו באוקטובר שנת 2021.

לאחר מכן, הנהלת נת"ע הנוכחית דחתה את הפתיחה לנובמבר 2022, וגם בו היא לא הצליחה לעמוד. אז נאמר כי הקו יפעל ברבעון הראשון של השנה הנוכחית, תאריך שגם בו נת"ע לא עמדה, וחברת הבקרה הזהירה כי תאריך הפתיחה האמיתי יהיה בחודש יוני.

דוח מבקר המדינה, שפורסם בנובמבר האחרון, עוד כלל את ההתחייבות המקורית של נת"ע וכן את ספקות חברת הבקרה ששבה והתריעה לאורך הדרך כי התאריכים צפופים מדי. ספקות חברה הבקרה הוכחו כנכונות, כשתקלות אינטגרציה בין המערכות השונות ובלימות חירום כתגובת מערכת האיתות, מנעו את ההפעלה בזמן.