היום שאחרי המרד: כך משתלט פוטין על הנשק והכסף של כוח וגנר

רבות מעסקאות וגנר היו בלתי רשמיות, בלתי חוקיות, ונוהלו באופן אישי על ידי פריגוז'ין, אשר דאג להעביר את אחזקותיו לעובדים בשבועות שקדמו למרד - מה שיקשה על ניסיונות הממשלה לתפוס אותן ויהווה מבחן לכוחו של פוטין • הכתבה הבלעדית של וול סטריט ג'ורנל בתרגום מלא

ולדימיר פוטין. כוחו במבחן / צילום: Reuters, Alexander Natruskin
ולדימיר פוטין. כוחו במבחן / צילום: Reuters, Alexander Natruskin

בפתחו של מרד שכמעט הגיע למוסקבה, ולדימיר פוטין ניצב בפני מבחן חדש - ניהול אחת ההשתלטויות הארגוניות המורכבות בהיסטוריה.

בתוך מטה מגדל הזכוכית האטום של קבוצת וגנר בסנט פטרסבורג, סוכנים משירותי הביטחון הפדרליים, או FSB, סרקו את המשרדים לחיפוש ראיות נגד יבגני פריגוז'ין, ראש וגנר שהוביל את המרד בחודש שעבר. קבלנים צבאיים חדשים הנתמכים על-ידי הקרמלין משיקים תנועות גיוס ברשתות המדיה החברתיות הרוסיות עם מודעות גיוס כדי לצוד כמה מ-30 אלף שכירי החרב, ההאקרים ואנשי הכספים של וגנר, שבעל בריתו הוותיק של הנשיא פוטין הציב באוקראינה, במזרח התיכון ובאפריקה.

המאבק על השלטון ברוסיה לא הוכרע והרג הנער שהבעיר את רחובות פריז 
הכלכלה מאחורי כוח המורדים שאיים על השלטון של פוטין 
מי עוד בגד במולדת ובפוטין חוץ מפריגוז'ין ואנשי כוח ואגנר? 

ברחבי סנט פטרסבורג, רשויות אכיפת החוק הרוסיות לקחו מחשבים ושרתים מחברת "פטריוט מדיה" של פריגוז'ין, חלק מרכזי באימפריית תקשורת שכללה בעבר את "סוכנות המחקר האינטרנטי", ארגון המדיה החברתית שהזרים מיליוני הודעות פרו-קרמלין לערוצי המדיה החברתית וגרם למהומה בבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2016, על-פי צוות והודעות טקסט שנבדקו על-ידי הוול סטריט ג'ורנל.

בעלים חדשים סבירים של "פטריוט מדיה", לפי ההודעות, הוא National Media Group, בראשות אלינה קבאיבה, המתעמלת האמנותית שהייתה נתונה תחת סנקציות בוושינגטון ושלדעת ממשלת ארה"ב היא אימם של לפחות שלושה מילדיו של פוטין.

הכניסה למרכז וגנר בסנט פטרסבורג / צילום: Reuters, IGOR RUSSAK
 הכניסה למרכז וגנר בסנט פטרסבורג / צילום: Reuters, IGOR RUSSAK

אימפריה תאגידית שהוא יצר

עוד מאז שהכתר הבריטי החל לחסל את חברת הודו המזרחית ב-1858 ונטל על עצמו שלטון ישיר על מושבותיה הרחוקות, לא ראה העולם ממשלה מנסה לבלוע אימפריה תאגידית דומה לוגנר.

קבוצת וגנר סייעה לקרמלין לצבור השפעה בינלאומית ולאסוף רווחים, כשהכל מנוהל על-ידי חברת האחזקות הראשית של פריגוז'ין, "קונקורד". פוטין מנסה כעת להשתלט על מפלצת תאגידית שהוא עזר ליצור, על-פי גורמים במערב, במזרח התיכון ובאפריקה לצד עריקים רוסים ומסמכים המפרטים יותר מ-100 חברות בשליטת וגנר.

ב-24 ביוני חסם הקרמלין את ערוצי המדיה החברתית של קבוצת וגנר וקונקורד. במספר חברות בת של קונקורד נערכו פשיטות על-ידי שירותי הביטחון, אשר אמרו כי מצאו פריטים הכוללים אקדחים, דרכונים מזויפים, רשימות מפורטות המפרטות מאות חברות, שווה ערך ל-48 מיליון דולר במזומן ובמטות זהב.

חשבונות מדיה חברתית שפעם הפיצו במרץ את נקודת המבט של הקרמלין מאחורי מסך העשן שפריגוז'ין בנה עבור פוטין, החשיכו במידה רבה. רשת המדיה החברתית שלו, YaRUS, אמרה ביום חמישי שהיא מפסיקה את השירות ומחפשת משקיעים חדשים, "בשל המצב הפוליטי". בסרטון שפורסם ברשתות החברתיות ביום שישי, אמר יבגני זובארב, מנהל סוכנות הידיעות של פריגוז'ין, RIA FAN, כי הסוכנות סוגרת את דלתותיה.

ממשלות באפריקה ובמזרח התיכון שהעבירו את ניהול אבטחתן לשכירי חרב של וגנר, התבשרו על-ידי פקידים רוסים כי הרובים להשכרה לא יפעלו עוד חופשיים מפיקוח.

גם הקרמלין, קונקורד או פטריוט מדיה לא הגיבו לשאלות שנשלחו בדוא"ל. מיקומו של פריגוז'ין אינו ברור. נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו, שתיווך בעסקה בין מפקד השכיר והקרמלין, אמר כי הוא הגיע למדינה ביום שלישי. חדשות על הפשיטה של ​​קבוצת המדיה פטריוט בסנט פטרסבורג ומכירה אפשרית לרשת פרו-ממשלתית דווח לראשונה על-ידי אתר החדשות הרוסי העצמאי The Bell ואומתו על-ידי העיתון. סבטלנה בלנובה, מנכ"לית המדיה הלאומית, לא הגיבה להודעת WhatsApp וקבוצת "פטריוט מדיה" לא נענתה לבקשה להגיב.

יבגני פריגוז'ין, מפקד כוח וגנר. מיקומו אינו ברור / צילום: Associated Press, Alexander Zemlianichenko
 יבגני פריגוז'ין, מפקד כוח וגנר. מיקומו אינו ברור / צילום: Associated Press, Alexander Zemlianichenko

רשת עכביש גדושת סנקציות

לפני שפריגוז'ין איבד את תמיכת הקרמלין, הוא בנה את אחת המערכות התאגידיות המורכבות ויוצאות הדופן שנראו בעולם, רשת עכביש גדושת סנקציות של מאות חברות ברוסיה ואזורי שיפוט אחרים שלעיתים קרובות שילמו לאלפי עובדים, שכירי חרב, טבחי קו, גיאולוגי מכרות, וטרולים ברשתות חברתיות שלהם במזומן.

רבות מהעסקאות שחברות הקשורות לוגנר ניהלו עם ממשלות אפריקאיות היו בלתי רשמיות, הסתמכו על הברחות והעברות בלתי חוקיות ונוהלו באופן אישי על-ידי פריגוז'ין עצמו, אומרים בכירים מערביים, ערבים ואפריקאים. עובד חברה אחד אמר בהודעות טקסט שנסקרו על-ידי העיתון כי פריגוז'ין העביר חלק מהאחזקות שלו לעובדים בשבועות שלפני המרד, מה שעלול להקשות עוד יותר על ניסיונות הממשלה לתפוס אותן.

במאי הוחלף פריגוז'ין כראש מועצת המנהלים של פטריוט מדיה גרופ, על-ידי עבאס ג'ומה, עובד החברה. ג'ומה אישר את המינוי אבל אמר שלא ביקש ולא היה בטוח מדוע. "[פריגוז'ין] הוא אדם מאוד חכם ושקול שלעולם לא עושה שום דבר לחינם", אמר.

הניסיונות של פוטין לתפוס את המושכות של אותן חברות יהוו מבחן למידת השליטה שלו על המערכת שהוא בנה וששימשה לשלוט ברוסיה במשך 23 שנים. במשך שנים, האוטוקרט, מוקף במעגל מתכווץ של יועצים נוקשים, העניק יותר ויותר מהתפקידים הניתנים בדרך כלל למדינה לרשת החברות המנוהלת על-ידי פריגוז'ין, האסיר לשעבר שהפך-מסעדן עליו הוא סמך שיבטיח שהאוכל שלו לא יהיה מטובל ברעל.

"האם אי פעם רצית לפגוע בנשיא הפדרציה הרוסית?"

טבחי הקו וצוות המטבח שהעסיק פריגוז'ין לארוחות מפוארות של ערב ראש השנה והחג הלאומי שכללו אורחים, ביניהם פוטין ושר ההגנה סרגיי שויגו והרמטכ"ל ולרי גראסימוב - המנהיגים הצבאיים שיום אחד יפתח נגדם במרד - נאלצו ראשית לעבור בדיקת פוליגרף.

אחת השאלות היתה: "האם אי פעם רצית לפגוע בנשיא הפדרציה הרוסית", אמר אלכסנדר קרמישב, אחד ממלצריו לשעבר. פריגוז'ין הגיש אישית את הארוחות של פוטין, ומעולם לא דיבר איתו, מתמוסס ברקע כאיש חצר צייתן.

החברה של פריגוז'ין שילמה לצוות המלצרים שלו את משכורותיהם במקום, במזומן מתיק גדול, אמר קרמישב. במטבח, פריגוז'ין איים לשבור את שיניהם של מלצרים שהפילו מזלג או פספסו הנחיה כלשהי, ​​והיה מפטר טבחים על הפרות קטנות. באירוע יום מגן המולדת הוא טעם ממצקת מרק שהיה לקראת הגשה, ומצא שהוא לוקה בחסר. הוא ניגש לטבח האחראי וחבט שוב ושוב בפניו. "הוא לא נראה שוב", אמר קרמישב.

בעודו פנה נגד השף לשעבר שלו, פוטין הודיע ​​ביום שלישי כי הכספים של קונקורד ייבדקו, ואמר כי החברה, לצד וגנר, קיבלה כמעט 2 מיליארד דולר בחוזים צבאיים ולתשלום משכורות בין מאי 2022 למאי 2023. אושיית הטלוויזיה הממלכתית דמיטרי קיסליוב אמר מאוחר יותר כי קבוצת וגנר ו"קונקורד הולדינג" קיבלו חוזים בהיקף כולל של 1703 מיליארד רובל, כ-20 מיליארד דולר ."אני מקווה שדבר לא נגנב, או, לפחות, לא הרבה", אמר פוטין בנאום בפני הצבא ב-27 ביוני. "אנחנו בהחלט נתמודד עם כל זה".

אלכסנדר בגלוב, מושל סנט פטרסבורג ויריב ותיק של פריגוז'ין, אמר לטלוויזיה הרוסית ביום שישי כי המדינה לא תיקח את הנכסים, אך גם האשים את הבוס של וגנר שלדבריו עומד מאחורי עסק מלוכלך שמנסה להשתלט על כלכלת העיר. "עכשיו כולם ראו מי באמת עם הנשיא שלנו, ומי מייחל סכסוך אזרחי עקוב מדם למדינה שלנו", אמר.

אימפריה של שכירי חרב

האימפריה העסקית של פריגוז'ין ידועה בעיקר בפעילות שכירי החרב שלה, אך כללה גם חברות בתחום הפיננסים, הבנייה, האספקה ​​והלוגיסטיקה, כרייה ומשאבי טבע, ואפילו פרימה בשם Sporthorses Management שנוהלה על-ידי בתו של פריגוז'ין, פולינה. באמצעות גופים תאגידיים שבבעלות פולינה, בנו, פאבל, ואשתו, פריגוז'ין שלט בנכס של כ-180 אלף רגל מרובע בקהילה סגורה בלאכטה, פרבר יוקרתי של סנט פטרסבורג ליד האגם, לפי רישומי החברה.

הוא מקושר ל-Broker Expert LLC, בית מסחר ברוסיה ששלח ארכאולוגים למפעל כורי זהב שבשליטת וגנר בסודן, וטרקטורים ל-Bois Rouge, חברה אחרת שבבעלותה זיכיון כריית עצי סקויה ברפובליקה המרכז-אפריקאית וגם אחזקות זהב סודאניות, על-פי רישומי חברות ומכס נוספים.

החברות בהן הוא משתמש כדי לשלוח שכירי חרב למלחמות אזרחים זרות יושבות ברשתות של חברות אחרות, על-פי טבלאות ארגוניות שנסקרו על ידי ה-Journal. הן כוללות את Sewa Security Services, שניהלה סוכני אבטחה, והיא חברה בת של M-Invest, חברה פיננסית שבסיסה בסנט פטרבורג.

Evro Polis, חברת שכירי חרב נוספת ששומרת על שדות הגז הגדולים בסוריה ועל-פי הערכות גורמים מערביים תקבל עד רבע מרווחי הייצור, היא חלק מרשת חברות שמובילה ל-Service K LLC, חברת משאבי אנוש. במאלי, הממשלה שילמה לקבוצת וגנר יותר מ-200 מיליון דולר מאז סוף 2021, כדי לנסות להגן על המדינה מפני מורדים איסלאמיסטים, אמר ג'ון קירבי, דובר המועצה לביטחון לאומי, ביום שישי.

חלק גדול מהרשת הארגונית המרכיבה את אחזקותיו נותר סמוי

יותר משש חברות שבשליטת וגנר עוסקות גם בכרייה, אשר מנוהלת על-ידי רשת נוספת של חברות אספקה ​​ולוגיסטיקה שבבעלות הקבוצה.

ברפובליקה המרכז-אפריקאית, Midas Resources SARLU שבראשות וגנר השתלטה על חלק גדול מהייצור במכרה הזהב Ndassima, עם משאבים לא מנוצלים המוערכים במיליארד דולר, כך אומרת ממשלת ארה"ב. בהמשך, הזהב והיהלומים שוגנר כורים במדינה מיוצאים על-ידי חברת פריגוז'ין אחרת, Diamville SAU, לשווקים באיחוד האמירויות הערביות ולאירופה.

למרות שפריגוז'ין הודה כי הקים את החברה הצבאית הפרטית של וגנר באוקטובר לאחר עשור של הכחשת קיומה של הקבוצה, חלק גדול מהרשת הארגונית הרחבה יותר המרכיבה את אחזקותיו נותר סמוי, או לא מוצהר, אמרו אנליסטים וגורמים רשמיים בארה"ב ואירופה שחקרו את הקבוצה מקרוב.

"השאלה היא אם הישויות הרבות שהוקמו בנפרד אך עובדות בתיאום הפועלות ברחבי אפריקה ומחוצה לה ימשיכו לתפקד כרשת בהיעדר הנהלה ואולי, עם החשש של פריגוז'ין לשמור אותן ביחד", אמר בכיר לשעבר בארה"ב שצפה מקרוב בעלייתו של וגנר.

ברפובליקה המרכז-אפריקאית, מאלי וסוריה, נראה שמנהלי אבטחה וכרייה בחברות הקשורות לוגנר שומרים על פרופיל נמוך ומחכים לאותות ממוסקבה, על-פי All Eyes On Wagner, קבוצת מחקר פתוח שאמרה כי בדקה את הרישום הארגוניים של 30 חברות וגנר מאז המרד ולא מצאה שינויים בבעלות. חברה אחת בשם Retail, ששימשה לרכישת ופיתוח המטה של ​​וגנר בסנט פטרסבורג, שינתה את כתובתה ומספר הרישום שלה במאי, למרות שפריגוז'ין נשאר המנהל היחיד שלה, כך עולה מרישומי החברה.

זמן קצר לאחר תחילת המרד, עובדים ב"פטריוט מדיה" ישבו ליד המקלדות שלהם כשרשויות החוק פרצו את הדלת והורו להם להיכנס לקנטינה. השוטרים החלו לגרור משם ציוד מחשבים ושרתי נתונים. הצוות לא חזר לעבודה אבל דן באיזו ישות ממשלתית תשתלט כעת.

בשבת, שלט ענק של וגנר הוסר ממטה החברה והקבוצה אישרה בערוץ הטלגרם שלה שהיא עוברת. "מרכז PMC Wagner ימשיך לפעול לטובת ארצנו", נכתב. "אבל בפורמט חדש ובאתרים אחרים."