חידה רוסית: מי עוד בגד במולדת ובפוטין חוץ מפריגוז'ין ואנשי כוח ואגנר?

הביון האמריקאי מאמין ששותפו העיקרי של יבגני פריגוז'ין למרד היה סרגיי סורוביקין, גנרל רוסי בכיר מאוד שסייע להציל את משטר אסד, וזכה לכינוי "הקצב מחלב" • ובינתיים פוטין מאשר שרוסיה מימנה "לחלוטין" את כוח ואגנר, ו"מקווה שאיש לא גנב יותר מדי"

יבגני פרוגוזי'ן ואנשי כוח ואגנר באוקראינה / צילום: Associated Press
יבגני פרוגוזי'ן ואנשי כוח ואגנר באוקראינה / צילום: Associated Press

המעמד במוסקבה ביום ג' בבוקר יקוטלג אל נכון במחלקת הפארסות והפרודיות של ההיסטוריה הרוסית. ולדימיר פוטין נאם, בישיבה, באוזני חיילים בקרמלין. הוא בירך אותם על הצלחתם "לסכל תוהו־ובוהו מוחלט ומלחמת אזרחים". הוא עמד דום לזכר טייסי חיל האוויר שנהרגו בהתקוממות.

הוא חזר והבטיח להעניש את "הבוגדים", אף כי הרשה לבוגד הראשי לעזוב את רוסיה עם ראשו על כתפיו. אבל ברגע אחד של הנאום פניו התקשחו, והוא הכריז, "אני רוצה שכולכם תדעו, כי כל המימון לכוח ואגנר בא מאיתנו, ממשרד ההגנה, מתקציב המדינה".

אגב, ב־7 בפברואר 2022, שבועיים לפני הפלישה לאוקראינה, פוטין הכריז, "למדינה הרוסית אין כל קשר עם ואגנר". זה כמובן היה שקר גס.

בין מאי 2022 למאי 2023, הוא אמר, המדינה העניקה 86 מיליארד רובל (קצת יותר ממיליארד דולר) לואגנר לשם תשלום שכר ובונוסים. יתר על כן, בעליה של ואגנר, חברת קונקורד, קיבלה כמעט מיליארד דולר נוספים תמורת אספקת מזון לצבא.

להלן בא משפט מעניין במיוחד: "אני מקווה שאיש לא גנב שום דבר במרוצת התהליך הזה, או לפחות לא גנב יותר מדי". הדברים האלה מצוטטים מן הטקסט של נאומו, כפי שהוא מופיע באתר הרשת של הקרמלין.

שליט רוסיה, המנסה להפיג את הרושם הקשה של מאורעות יום שבת, מודיע לעמו ולצבאו, כי מימן את מלוא פעולות האנשים שבגדו בו, ודרדרו את רוסיה עד סף מלחמת אזרחים.

וזאת לדעת, הצירוף "מלחמת אזרחים" ברוסיה אינו נשמע לתפארת המליצה. רוסים יודעים מה פירושה של "מלחמת אזרחים". ארצם התנסתה בה לפני מאה שנה, ושילמה מחיר איום ונורא. אולי עשרה מיליון בני אדם נהרגו בה, מיליונים דוכאו, מיליונים נמלטו, חלקים ניכרים של רוסיה ומושבותיה נחרבו.

השליט הכול-יכול של רוסיה, המחזיק בהגה זו השנה ה־24, מתאר בתחושת סיפוק (או כך לפחות היא נשמעה) את המידה שבה כוח ואגנר היה תלוי לחלוטין ברצונה הטוב של המדינה, שהוא, פוטין, לופת את צווארה.

מה בדיוק אמורים שומעיו להסיק מזה? התשובה ההגיונית היא: הוא נכשל כישלון חרוץ; הוא נתן אמון בבוגדים, שהיו מוכנים להחריב את רוסיה; הוא מימן אותם, ומילא את כיסיהם; הוא חימש אותם מכף רגל ועד ראש. לשם מה הוא מספר את כל זה?

רחמו, רחמו עמי. על מי? עליי

ברור שפוטין לא עמד להתנצל בפני העם הרוסי, ולהודיע את התפטרותו. ההסבר הסביר או הלא-סביר היחיד הוא שפוטין קיווה לעורר את אהדת שומעיו, אולי ברוח "בנים גידלתי ורוממתי והם פשעו בי". במשוואה הרוסית, פוטין הוא אל מלחמות, היוצא מגדרו להיטיב עם עמו, אבל חוזר ונתקל בדרגות מבהילות של כפיות טובה.

פוליטיקאים עושים מפעם לפעם שימוש במוטיב של כפיות טובה, כדי לרכוש אהדה. זה אינו פטנט רוסי בלבדי. דונלד טראמפ מבסס את מערכת הבחירות שלו לנשיאות על הטענה שהוא קורבן של כפיות טובה עצומת ממדים. אבל תלונה כזאת, כשהיא באה בחברה דמוקרטית ופתוחה, היא עניין אחד; עניין אחר הוא כאשר היא נשמעת בחברה ממושטרת, שבה השליט היחיד פטור מכל ביקורת ופיקוח.

כתבנו כאן בתחילת השבוע, כי גם אם פוטין יחזיק מעמד, הוא יהיה המפסיד העיקרי בהתקוממות יבגני פריגוז'ין. זו הייתה דעה כמעט כללית. אבל מה זאת אומרת "המפסיד"? ביום ג' הראה סקר של "המכון הרוסי ללימודים פוליטיים", כי התמיכה בו עלתה ל-90%.

כמובן, אנחנו יכולים להתייחס בספקנות אל סקר הנעשה ברוסיה בימים שבהם הגילוי הקטן ביותר של ביקורת מסכן את חירותם של המבקרים. אנשים נשלחים למחנות כפייה על עניינים של מה בכך. סביר להניח שהמרואיינים בכל סקר דעת קהל נזהרים בלשונם. אבל עובדה היא שנתוני התמיכה בפוטין עלו בהשוואה עם סקרים קודמים.

האם הגנרל סורוביקין באמת נעצר?

כך או כך, פוטין "מפסיד" או "מנצח" לא בקשר עם דעת הקהל. הוא אינו צריך לחשוש מפני תוצאות של בחירות בארץ שבה יש רק אופוזיציה נומינלית. הסכנה אורבת לו, אם בכלל, בתוך מוסדות השלטון. אלה המקיפים אותו הם המסוכנים ביותר, בדיוק מפני שהם מקיפים אותו.

הביון בארה"ב מאמין שגנרל רוסי בכיר היה שותף לקשר של פריגוז'ין. לפי ה"ניו יורק טיימס" בבוקר יום ד', זהו גנרל חיל האוויר סרגיי סורוביקין, הלוא הוא הקצב מחלב, האיש שפוטין לפחות מעניק לו אשראי מיוחד על הצלת משטר אסד בסוריה.

סרגיי סורובקין / צילום: Associated Press
 סרגיי סורובקין / צילום: Associated Press

סורוביקין נקרא בתחילת השנה להציל את החזית הרוסית באוקראינה. הוא פינה עד מהרה את מקומו, אבל ביוזמתו ובהשראתו רוסיה החלה לכתוש את ערי אוקראינה ואת תשתיתה. זה מה שהוא עשה בסוריה, וזה מה שעשה בצ'צ'ניה לפני 20 שנה ויותר.

אף כי הפיקוד העליון באוקראינה נלקח מידיו, עדיין שמור לו מקום של כבוד סמוך לשולחן המטה הכללי. אם הוא אומנם היה בסוד מעשיו של פריגוז'ין לאורך זמן, או אז "הבגידה" שעליה דיבר פוטין היא הרבה יותר רחבת יריעה ממה שנדמה.

ההנחה הכמעט הכרחית היא שפריגוז'ין לא היה יוצא להרפתקה הנועזת שלו על יסוד גחמה. כנראה הייתה לו תוכנית, והיא בהכרח כללה שותפים ועוזרים בעמדות פיקוד בכירות. העזרה שלה הוא ציפה לא התממשה. דעת הקהל לא התעוררה, אף כי במרוצת השנה האחרונה פריגוז'ין סבב בכל רוסיה, ערך אסיפות ודיבר עם אזרחים על הצורך להציל את המולדת.

מה יעשה פוטין אם אשמת סורוביקין תוכח? האם זה יהיה האות לגל טיהורים? לפי איגור סושקו, אוקראיני-אמריקאי המרבה לכתוב על המלחמה ועל רוסיה, בתוך המשטר הרוסי פועלת מחתרת, המכונה "רוח השינוי". הוא טוען שיש לו קשר עם אלמנטים בתוך המחתרת הזו. הוא הקדים לכתוב בטוויטר, עוד בנובמבר שעבר, על תוכניתם של פריגוז'ין וסורוביקין "לחולל הפיכה נגד פוטין". ביום ד' לפנות בוקר הוא כתב בטוויטר שסורוביקין נעצר. לפי שעה אין לזה כל סימוכין ממקור אחר.

טילים רוסיים קוברים ילדים בפיצריה

פוטין ניצל את הזדמנות נאומו לחיילים בקרמלין כדי להתפאר בהצלחות צבאיות נגד אוקראינה. מתקפתה נכשלה באשר פנתה, הוא אמר, ונקב במספרי הטנקים וכלי הרכב המשוריינים שאוקראינה איבדה. זהו המסר המגיע ממוסקבה עוד מתחילת החודש, ונראה שאוקראינה אומנם סבלה אבדות כבדות בשבועות הראשונים של מתקפתה. אבל רוסיה, בחודש ה-17 של פלישתה, מתפארת לכל היותר בהצלחתה להתגונן.

משרד זכויות האדם של האו"ם אישר אתמול, שרוסיה הוציאה להורג לפחות 77 אזרחים אוקראיניים מאז פלישתה, ועצרה והתעללה ב-800 נוספים.

לא יצאו אלא שעות אחדות מפרסום הנתונים וטילים רוסיים פגעו במרכז קרמטורסק, במזרח אוקראינה. הם מוטטו פיצרייה, הרגו לפחות שמונה מן הסועדים, בהם שלושה ילדים, אחד מהם תינוק בן שנה, ופצעו עשרות.

פוטין משתדל להקרין נורמליות. התנהלות צבאו באוקראינה מאשרת שהכול כמנהגו נוהג. 

רשימות קודמות בבלוג וב- יואב קרני . ציוצים (באנגלית) ב -טוויטר.