סימן לבאות? כ־2.3 מליארד דולר הושקעו על ידי ישראלים בנדל"ן בחו"ל בשנה שעברה

על פי הנתונים בשנה החולפת נעשו 2,292 עסקאות בנדל"ן בחו"ל על ידי ישראלים • העסקאות נעשו על ידי גופים מוסדיים, גופים כלכליים פרטיים ומשקיעים פרטיים • ישראל ממוקמת במקום התשיעי בעולם מבחינת השקעות בארה"ב

בנייה בלונדון. המשקיעים הישראלים לא חדלו מלהשקיע בנדל''ן בחו''ל / צילום: Shutterstock, Juanan Barros Moreno
בנייה בלונדון. המשקיעים הישראלים לא חדלו מלהשקיע בנדל''ן בחו''ל / צילום: Shutterstock, Juanan Barros Moreno

המשקיעים הישראלים מפנים לחו"ל גם את השקעותיהם בנדל"ן? על פי נתוני חברת הנדל"ן וניהול ההשקעות הבין־לאומית JLL סכום של 2.293 מיליארד דולר הושקעו בשנת 2022 על ידי גורמים ישראלים - גופים מוסדיים, חברות שהשקיעו בפרויקטים בחו"ל, גופים כלכליים פרטיים ומשקיעים פרטיים. בסך הכול מדובר על 2,292 עסקאות השקעה ב־2022.

איבדו כ-700 מיליון שקל בדסק"ש: רגע האמת של צחי נחמיאס והאחים זלקינד מתקרב
למעלה ממאה אלף איש זכו עד כה בתוכנית מחיר למשתכן. אלה הערים המובילות ומה קרה למחירים?
הקרב הלוהט של שוק הטלוויזיה הוכרע: הוסר האיום מעל מיזם הסטרימינג של קשת ו-RGE

אמנם הנתונים לא מתייחסים לשנת 2023, שמתנהלת בסביבת ריבית גבוהה הרבה יותר משהייתה ב־2022, ותחת אי הוודאות הפוליטית - שגרמה לרבים להכריס כי יוציאו את השקעותיהם מהמדינה - אך ייתכן שאלו מספרים אשר מרמזים במשהו על מה שמתרחש השנה, בתנאים פיננסיים מאתגרים הרבה יותר בהשוואה לשנה החולפת.

רק 5% פחות מ־2021

היקף ההשקעות בנדל"ן בחו"ל ב־2022 בהחלט יכול להפתיע, על רקע העובדה שהעלאות הריבית, בישראל ובעולם, החלו כבר באמצע אותה שנה. המספרים, כמעט 2.3 מיליארד דולר, נמוכים רק במעט מהמספרים של שנת 2021, שנת שיא הפריחה בענף, כזכור, אז הושקעו בנדל"ן בחו"ל 2.433 מיליארד דולר - קרי 2022 מציגה ירידה של כ־5.7% בהשוואה לשנה שלפניה. אגב, בשנת 2020, שנת הקורונה, השקיעו ישראלים 2.198 מיליארד דולר, כך שרמת ההשקעות לאורך שלוש השנים הללו לא השתנתה משמעותית, על אף התמורות האדירות בשווקים. שנת השיא של המשקיעים הישראלים בעשור האחרון נרשמה ב־2017, אז הושקעו על ידם כ־6.7 מיליארד דולר בנדל"ן בחו"ל.

"בשנה האחרונה האינפלציה והריבית הגבוהה במשק הביאו לכך ששוק הנדל"ן הגלובלי והלוקאלי גילו סימני האטה, ומשקיעים רבים החלו לבחון מחדש את אפיקי ההשקעה שלהם. עם זאת, נראה שהמשקיעים הישראלים לא חדלו מלהשקיע בנדל"ן בחו"ל", כך בסקירת JLL.

המיקוד: בתעשייה, בקמעונאות ובמלונאות

פילוח הנתונים לפי סקטורים מציג תמונה מעניינת: 33% מהעסקאות שבוצעו על ידי ישראלים להשקעה בנדל"ן בחו"ל היו בנדל"ן תעשייתי, 22% בקמעונאות, 17% במלונאות ורק 15% במגורים. נדל"ן למשרדים תפס נתח של 13% מסך כל העסקאות.

"העדפת המשקיעים הישראלים הינה עבור מגזרים המראים צמיחה", מסבירים ב־JLL. "נוסף על כך, נראה כי נרשמה בשנה החולפת דרישה נאה להשקעות בשוק המשרדים, למרות הירידה בביקוש העולמי. מדובר בעיקר בעסקאות במשרדים שנחשבים למבוקשים, משרדי הפריים, אלו הממוקמים באזורים המבוקשים ביותר, ומציגים ביצועים טובים".

מור זיו, מנהלת מחלקת ההשקעות ב-JLL / צילום: לינה מיארה
 מור זיו, מנהלת מחלקת ההשקעות ב-JLL / צילום: לינה מיארה

ומה לגבי האזורים שבהם משקיעים הישראלים? את אלו אפשר לחלק לשניים, בחלוקה גסה: אירופה והמזרח התיכון (EMEA), וארה"ב. ההשקעות ב־EMEA הסתכמו בשנת 2022 בסכום של 1.311 מיליארד דולר, לעומת קצת פחות ממיליארד דולר בארה"ב. מדובר ביחס דומה ליחס בין שני האזורים, מבחינת היקף ההשקעות, ב־2021. על אף שהיקף ההשקעות בארה"ב נמוך יותר, במספרים מוחלטים, בהשוואה לאירופה והמזרח התיכון, המשקיעים הישראלים מציגים נוכחות יפה בשוק האמריקאי: ישראל ממוקמת במקום התשיעי בעולם מבחינת השקעות בארה"ב.

מור זיו, מנהלת מחלקת ההשקעות ב-JLL ישראל, אומרת: "המשקיעים הישראלים תופסים את התקופה המאתגרת שמאפיינת את שוק הנדל"ן כהזדמנות מצוינת להשקעה, בעוד שאחרים חווים אותה כמשבר עולמי. השוק האמריקאי, כיעד משמעותי להשקעות נדל"ן, מציע למשקיעים הישראליים מגוון רחב של אפשרויות להשקעה לצד חיבורים אסטרטגיים לשותפים מקומיים חזקים".