הבשורות הרעות של שתי ענקיות הטכנולוגיה בתוך 24 שעות

סמסונג ואפל פרסמו תחזיות וציפיות שליליות ביחס לעסקים שונים שלהם תוך יממה אחת בלבד • הנתונים מצביעים על המצב של יצרניות הגאדג'טים באופן כללי

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Evan Agostini/Invision/
טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Evan Agostini/Invision/

ביממה האחרונה, שתי ענקיות הטכנולוגיה סמסונג ואפל  פרסמו תחזיות וציפיות שליליות ביחס לעסקים שונים שלהם, מה שיכול להצביע על המצב של יצרניות הגאדג'טים באופן כללי. סמסונג מצביעה על ירידה בנתוני הרווח שלה, לרמה הנמוכה מאז 2009, ואפל מדווחת על האטת התוכניות סביב קסדת המציאות המעורבת שלה.

תיבת פנדורה נפתחה השבוע בהייטק. הסיפור של עילית רז הוא רק קצה התופעה 
הריבית כנראה תמשיך לטפס: הסימן המדאיג בנתוני התעסוקה בארה״ב 

חברת סמסונג דיווחה כי היא צופה צניחה של 96% ברווח התפעולי בדוחות הכספיים של הרבעון השני (החודשים אפריל עד יוני), שאמורים להתפרסם לקראת סוף החודש. הסיבה לכך נעוצה בביקוש החלש לשבבי זיכרון. במהלך תקופת הקורונה, יצרניות הסמארטפונים והמחשבים אספו שבבי זיכרון, כי הביקוש למכשירים טכנולוגיים צרכניים רק גדל. כעת, החברות הללו מתמודדות עם מלאי שבבים עודף מכיוון שצרכנים רוכשים פחות מוצרי אלקטרוניקה בגלל האינפלציה הגואה, מה שמוביל לתמחור נמוך יותר של שבבי זיכרון.

יצרנית הסמארטפונים העריכה כי הרווח התפעולי שלה ירד ל-600 מיליארד וון (שווה ערך ל-459 מיליון דולר), לעומת 14.1 טריליון שדווח בשנה קודם יותר. זה יהיה הרווח הנמוך ביותר של סמסונג ברבעון מאז רווח של 590 מיליארד וון ברבעון הראשון של 2009. התחזית הזו דומה לתחזית שסיפקו האנליסטים של Refinitiv, שעומד על 555 מיליארד וון.

סמסונג גם העריכה את ההכנסות ברבעון השני ב-63.75 טריליון וון קוריאני, ירידה של 17.4% לעומת 77.2 טריליון וון קוריאני במקביל לאשתקד.

ברבעון הראשון, המתייחס לחודשי ינואר עד מרץ, סמסונג דיווחה על רווח תפעולי של 640 מיליארד וון קוריאני, ירידה לעומת 14.12 טריליון וון שנה קודם לכן. אז מחירי שבבי הזיכרון ירדו עוד יותר והערך של המלאי שהיה באחזקתה ירד. לפי אנליסטים, ההפסדים בעסקי שבבי הזיכרון של סמסונג הצטמצמו ככל הנראה עקב מכירות נוספות של שבבי DRAM, המשמשים מחשבים אישיים, טלפונים ועוד.

מניית סמסונג ירדה במסחר המוקדם ב-2%.

Vision Pro- הופעת הבכורה המורכבת ביותר של אפל

גם ענקית הטכנולוגיה אפל מתמודדת עם בעיות משלה: לפי דיווח בבלומברג, אפל מתכננת השקה איטית ומסובכת לוגיסטית במיוחד של קסדת המציאות המעורבת, ה-Vision Pro. לפי הדיווח, המכשיר יושק בחנויות בשווקים נבחרים בארצות הברית בתחילת השנה הבאה.

לפי אנשים המכירים את הפרטים ששוחחו עם בלומברג, למרות שהחברה מתכננת שהמוצר יימכר בכל אחד מ-270 החנויות של אפל בארצות הברית, החברה מתכננים קודם כל למכור את המכשיר באזורים מרכזיים כמו ניו יורק ולוס אנג'לס, לפני שתשחרר למכירה פומבית.

אפל אמרה שהיא תתחיל למכור את המוצר במדינות אחרות בסוף שנת 2024, כמו בריטניה וקנדה כשניים מהשווקים הבינלאומיים הראשונים שלה. לאחר מכן, התכנון הוא להשיק את המוצר באסיה ואירופה זמן קצר לאחר מכן - למרות שלפי דיווח בבלומברג אין החלטה בנושא עדיין. בדיווח אף הוזכר כי מהנדסי אפל פועלים כדי להתאים את המכשיר למדינות כמו צרפת, גרמניה, אוסטרליה, סין, הונג קונג, יפן וקוריאה. ה-Vision Pro יהיה זמין דרך חנות האינטרנט שלה בארה"ב בתחילת 2024 לפני שתתרחב באינטרנט למקום אחר.

מדוע זה כה מסובך? כי המוצר מתאים את עצמו אחרת לכל אדם, ואפל רוצה לוודא שכל לקוח מקבל את מה שהוא בדיוק צריך. התכנון של אפל הוא לסמן אזורים מיוחדים בחנויות עם מקומות ישיבה, עמדות הדגמה וכלים להתאמת גודל המוצר לקונים. אפל צפויה לבקש מהקונים לקבוע פגישה כדי לרכוש את הקסדה החדשה, בדומה לאסטרטגיה שהשתמשה החברה כשהתחילה למכור את ה-Apple Watch שלה ב-2015. הסיבה נובעת מכך שהיא רוצה להבטיח ללקוח מוצר שמתאים לו בצורה הטובה ביותר. במקביל, החברה צפויה לבקש מהמשתמשים את מצב הראייה שלהם כדי לדעת אם צריך להכניס עדשות פנימה.

ההתאמה הזו מורכבת במיוחד, לדוגמה: אפל הבינה שלאנשים יש מידות גוף וראשי קטנים, ולכן הם יתקשו ללבוש את האוזניות למשך יותר מחצי שעה. אפל ניסתה לפתור את הבעיה עם פיתוח של רצועה שנייה שיושבת על החלק העליון של ראש המשתמש.

לדברי אותם אנשים שמכירים את ההשקה, מדובר בהופעת הבכורה המורכבת ביותר של אפל עד כה ותדרוש מיון לוגיסטי מסובך של שרשרת האספקה, הדרכת אנשי המכירות וללמד לקוחות להשתמש במוצר. זו הסיבה למה היא לא צופה שיתוף פעולה עם משווקים מהצד השלישי לפחות עד 2025. רוב החנויות יציגו בהתחלה רק יחידת הדגמה אחת עד שתיים בשל ההיצע המוגבל והעלות הגבוהה של המכשירים.

הקסדה החדשה הוא המוצר החדשני ביותר של החברה מאז השעון החכם שלה. הקסדה נושאת תג מחיר גבוה במיוחד של 3,500 דולר. המשמעות של הדבר שאפל למעשה פונה לקהל צרכנים מאוד ספציפי - בעיקר חובבים. כדי להצליח לדחוף את המוצר ליותר צרכנים, אבל עובדת על דגמים זולים יותר וגם על גרסת פרו מהדור השני שתצא עד 2026.

הדיווח הזה מצטרף לדיווח נוסף של הפייננטשיאל טיימס, אפל חתכה את מספר היחידות שתייצר ל-900 אלף, כשבמקור המספר היה כפול. לפי הדיווח, היעד נחתך בחצי עקב תהליך הייצור המורכב של המכשיר.

דוברות אפל לא הגיבה לדיווח בבלומברג.