הריבית כנראה תמשיך לטפס: הסימן המדאיג בנתוני התעסוקה בארה"ב

על פניו, מבחינת המשקיעים דוח התעסוקה ליוני מציג תמונה חיובית עם תוספת משרות נמוכה מהצפי • אלא שנתון אחר עשוי לקלקל את החגיגה ולתדלק את האינפלציה • המשקיעים מעריכים ב-90% שהריבית תעלה שוב

יו''ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Alex Brandon
יו''ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Alex Brandon

נתוני האבטלה שהתפרסמו היום (ו') מצביעים על הקושי שיש לפד למתן את שוק העבודה ההדוק. נכון לחודש יוני, נתוני האבטלה עומדים על 3.6%, זאת בדומה לציפיות השוק וקצת פחות מרמת האבטלה בחודש מאי (3.7%).

"הייתי מכורה 25 שנה": סיפור הגמילה המטלטל של אורי עוז נפתלי 
בינה מלאכותית במקום עובדים? ההיסטוריה מלמדת שזה לא כל כך פשוט 

יתרה מכך, נתון מרכזי שמדאיג את המשקיעים וצפוי לייצר לחצים אינפלציוניים הוא רמת עליית השכר החודשית שממשיכה להיות גבוהה ועומדת על 0.4% בחודש, קצת מעל לתחזיות אשר ציפו לעלייה מתונה יותר של 0.3% בלבד. בהסתכלות שנתית מדובר בעלייה של 4.4% בשכר הממוצע בשוק האמריקאי, כאשר התחזית עמדה על 4.1%.

נקודה חיובית עבור השוק היא מספר המועסקים הנוספים בחודש יוני במשק האמריקאי- שעמד על 209 אלף בלבד, כאשר התחזיות בשווקים עמדו על בין 240-250 אלף משרות חדשות.

נתוני שוק העבודה שפורסמו היום (ו') מצביעים על המשך המצוקה הקיימת בשוק התעסוקה האמריקאי. השוק יוצר לחצי שכר כלפי מעלה ובכך מתדלק את האינפלציה בארה"ב, ספציפית את אינפלציית השירותים הרגישה לעליות השכר.

יו"ר הפד, ג'רום פאוול אמר במסיבת העיתונאים בחודש יוני לאחר שהוועדה המוניטרית (FOMC ) החליטה להשאיר את הריבית על כנה כי "מטרת הדילוג על העלאת הריבית הוא למעשה בכדי לראות את השפעת הריבית הנוכחית (5.25% ברף העליון) על השוק והאם הוא מצליח להצטנן ברמה זו". שבוע שעבר פאוול נקט בעמדה ניצית יותר כאשר הדגיש כי ככל הנראה הריבית תעלה עוד פעמיים השנה, ואולי אף ברציפות. 

מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסיים בבנק פועלים מוסר לגלובס כי "השוק ממשיך לתמחר העלאת ריבית בארה"ב בחודש יולי. ההסתברות להעלאה בפעימה הקרובה גבוהה ועומדת על 90%, ועוד כ- 40% להעלאת ריבית נוספת בהמשך השנה".

שפריר מנתח את נתוני התעסוקה שהתפרסמו מוקדם יותר היום ומראה כי מרבית הנתונים מעידים על המשך ההדיקות בשוק, במיוחד את שיעור האבטלה הנמוך והעלייה בשכר- המשפיע על לחצי האינפלציה במשק. עם זאת, שפריר מדגיש את הנתון החיובי של המועסקים הנוספים, אשר "עמד מתחת לציפיות, לאחר שב- 14 החודשים הקודמים נתוני התעסוקה היו חזקים מהציפיות".