הממשלה דורשת מהיועמ"שית: מסמך הנחיות בנוגע לחסימות צירים והפגנות בתוך שבוע

הממשלה ערכה היום דיון סוער על מדיניות האכיפה בהפגנות, במהלכה הותקפה היועמ"שית בהרב-מיארה ע"י השרים וע"י נתניהו בטענה כי מתקיימת אכיפה בררנית לגבי המפגינים נגד המהפכה המשפטית • באשר לשיבושים בנתב"ג, היועמ"שית התבקשה להעביר הנחיות תוך יומיים בלבד • השרים אמסלם ורגב קראו לפטר את בהרב-מיארה • לפיד בתגובה: "זובור אלים"

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה, מגיעה לישיבת הממשלה השבועית, היום / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"
היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה, מגיעה לישיבת הממשלה השבועית, היום / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"

הממשלה ערכה היום (א') דיון סוער על מדיניות האכיפה בהפגנות. בישיבה משתתפים היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה; פרקליט המדינה, עו"ד עמית איסמן; סגן ראש אגף החקירות במשטרה, נצ"מ יואב תלם; והמשנה ליועמ"שית, עו"ד ד"ר גיל לימון.

בהרב-מיארה הותקפה על-ידי השרים ועל-ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו, בטענה כי מתקיימת אכיפה בררנית לגבי המפגינים נגד המהפכה המשפטית.  

אחרי שבן גביר קרא לחרם: חברות הייטק התגייסו לרכוש במרכזי ביג 
השבוע ה-27 למחאה: ההפגנות נמשכות; הכנסת תצביע ביום שני על צמצום עילת הסבירות

ראש הממשלה נתניהו אמר בפתח הישיבה: "הזכות להפגין היא זכות מקודשת לכל אדם וציבור, ואנחנו מגנים בתוקף כל אלימות כלפי מפגינים. הזכות שמורה הן למתנגדי הרפורמה והן לתומכיה. הממשלה לא מעלה על דעתה להגביל זכות זו. הממשלה מבקשת לקבל דיווח מהי מדיניות האכיפה ביחס להפרות החוק, שפוגעות בזכויות היסוד של מיליוני אזרחים ומתבצעות על כמעט בסיס יומי במהלך ההפגנות. הפרות אלה מתבטאות בחסימת עורקי תחבורה מרכזיים, שיבוש נמל התעופה, קריאה לאי-תשלום מסים, הטרדת אישי ציבור וסביבתם, קריאות להמרדה, ארגון סרבנות במטרה להשבית יחידות שלמות בצבא. הציבור צריך לקבל מענה לשאלה מהי מדיניות האכיפה והאם זוהי מדיניות אחידה". 

בתום ישיבת הממשלה התבקשה בהרב-מיארה להעביר את הנחיותיה בתוך 7 ימים בנושאים הבאים: חסימת צירים, כולל התדירות בה מותר לחסום צירי תנועה ראשיים מבלי שיבוצעו מעצרים או יוגשו כתבי אישום; מהי מדיניות האכיפה ביחס להפגנות ליד בתים של אנשי ונבחרי ציבור; מהי מדיניות האכיפה ביחס לקריאות לסרבנות ביחידות צבאיות והמקרים בהם תינתן חוות-דעת של המל"ל בדבר הסיכון הקיים לפעולות של מערכים חיוניים בצבא; הבהרות על פער בין פעולות בעבר לבין הפעולות בשנה האחרונה. 

באשר לשיבושים בנתב"ג, היועמ"שית התבקשה להעביר הנחיות תוך יומיים בלבד. 

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין בישיבת הממשלה השבועית, היום / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
 ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין בישיבת הממשלה השבועית, היום / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
 

אמסלם: לפטר את היועמ"שית ואת פרקליט המדינה

השר דודי אמסלם קרא במהלך ישיבת הממשלה לפטר את היועצת המשפטית לממשלה ואת פרקליט המדינה. אתמול כתב השר אמסלם בטוויטר כי בהרב-מיארה היא "מושתלת של גדעון סער, שכל תפקידה הוא להפריע ולחבל בעבודת הממשלה. אם זה היה תלוי בי, היא לא הייתה נשארת בתפקידה אפילו עוד שנייה אחת".

בהרב-מיארה השיבה: "אני מקווה שהממשלה לא מצפה שמערכת אכיפת החוק תעמוד ב'מכסות' של מעצרים או כתבי אישום נגד המוחים". עוד אמרה היועמש"ית כי היא מקווה שהממשלה לא מבקשת אכיפה אגרסיבית יותר לדיכוי המחאה נגדה, שלא על-פי שיקול-הדעת המקצועי של המפקדים בשטח.

בשבוע שעבר הודיעה בהרב-מיארה לנתניהו כי "על הממשלה להקפיד הקפדה יתרה ולהימנע מפעולות שיש בהן כדי להתפרש כניסיון להשפיע באופן לא לגיטימי על שיקול-הדעת המקצועי של גורמי אכיפת החוק".  

השר דודוי אמסלם בדרך לישיבת הממשלה השבועית, היום / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
 השר דודוי אמסלם בדרך לישיבת הממשלה השבועית, היום / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בן גביר: "אין אכיפה, פשוט בושה" 

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, שאל כמה כתבי אישום הוגשו על הפרות סדר של המפגינים נגד המהפכה המשפטית. היועמ"שית העבירה את הנתונים לנצ"מ יואב תלם, וזה השיב: "6 כתבי אישום מתוך 572 עצורים רק על תקיפות שוטרים".

בן גביר ושרק המשפטים יריב לוין שאלו: "כמה נחקרו בחשד לקשירת קשר לפשע על ארגון התפרעויות?", ותלם השיב:  "אף לא אחד". בתגובה אמנר בן גביר: "פשוט בושה. אין אכיפה".  

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, בדרך לישיבת הממשלה השבועית, היום / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
 השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, בדרך לישיבת הממשלה השבועית, היום / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

שרת התחבורה מירי רגב אמרה ליוע"משית: "נתב"ג הוא לא שטח ציבורי, הוא אזור ביטחוני חשוב עבור מדינת ישראל. לא אקבל בשום פנים באופן פגיעה בשדה ובשגרת התעופה של ישראל ו/או מניעת טיסות ו/או חסימות כאלה ואחרות. אני מבקשת להפסיק את האכיפה הבררנית. את הפוליטיקה ואצ הדעות האישיות יש להשאיר מחוץ לשיקולים. טובת הציבור, חופש התנועה וביטחון המדינה חשובים יותר".

השר אמסלם אמר: "אתם אוכפים אכיפה בררנית. זה מחרפן אותי". 

היועמ"שית בהרב-מיארה אמרה: "אין מחאה אפקטיבית בלי הפרעה לסדר הציבורי". בתגובה אמר נתניהו: "זה משפט מטלטל. את אומרת שמצור על מספרה ממרחק סנטימטרים זה לגיטימי?". 

שר המשפטים יריב לוין טען: "יש אכיפה בררנית. יש במחאה הזאת הפרות חוק יסודיות ומסיביות". השרה רגב קראה מיד לאחר מכן לפטר את היועמ"שית, ובשלב זה נתניהו קטע אותה. 

"זובור אלים" 

מובילי המחאה נגד המהפכה המשפטית מסרו בתגובה: "ההתקפה שעוברת כעת היועמ"שית היא המשך ישיר למתקפה המתוכננת על שלטון החוק במדינת ישראל, מצד ממשלת החורבן. הדרישה לאלימות משטרתית, ולשימוש בכלים שלטוניים כדי לדכא את המחאה, תוך דה-לגיטימציה לשומרי הסף, היא חלק מהותי בהפיכה המשטרית. כך היה בהונגריה, בטורקיה ובפולין". 

יו"ר האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד, צייץ בטוויטר בתגובה: "הממשלה עשתה היום ליועמ"שית זובור אלים. ההתנפלות המכוערת של השרים על גלי בהרב-מיארה, שומרת סף הגונה שרק עושה את עבודתה, היא הדגמה למה שהם מנסים לעשות לחברה הישראלית: בריונות במקום שלטון החוק, אלימות ממשלתית כלפי אזרחים ופקידים, חיסול כוחני של הדמוקרטיה שלנו".