ביג מאיימת לשבות בתגובה לחקיקה: בן גביר קרא לחרם, בהייטק תומכים

חברת מרכזי המסחר הודיעה כי אם החוק לביטול עילת הסבירות במתכונתו הנוכחית יאושר ביום שני בכנסת, כל מרכזי ביג יושבתו וייסגרו • בתגובה לקריאת החרם של בן גביר, בהייטק הודיעו כי יעבירו רכישות למתחמי ביג • רמי לוי ועידן 2000 הודיעו כי יפתחו כרגיל ביום שלישי

מרכז קניות ביג, מתכוננת להשבתה של כל הקבוצה / צילום: ביג מרכזי קניות
מרכז קניות ביג, מתכוננת להשבתה של כל הקבוצה / צילום: ביג מרכזי קניות

סערת ביג: אחרי שהודיעה כי היא נערכת להשבתת כל מרכזי הקניות של הקבוצה ביום שלישי, במקרה שהחוק לביטול עילת הסבירות במתכונתו הנוכחית יאושר בקריאה ראשונה, זכתה חברת הנדל"ן המניב ביג לתמיכה רחבה מחברות בסקטור ההייטק וגופים נוספים. אך מנגד הותקפה על־ידי שרים וגופים תומכי הרפורמה המשפטית. 

הסוכנות הפיננסית שמנהלת 40 מיליארד שקל: "כל מי שהורישו לו דירה בגוש דן יכול להשקיע"
הממשלה תתכנס לאשר את מהפכת השכר בצה"ל, אנשי קבע התלוננו ליועמ"שית

"קבוצת ביג מודיעה כי במקרה שהחוק לביטול עילת הסבירות במתכונתו הנוכחית יאושר בקריאה ראשונה ביום שני בכנסת, נראה במהלך צעד חמור בדרך לשחיתות שלטונית בלתי חוקית בעליל וצעד נוסף בדרך לדיקטטורה", נמסר מביג. "חקיקה כזו תהווה פגיעה אנושה בוודאות העסקית והכלכלית של ישראל, ותסכן באופן ישיר ומיידי את קיומנו כחברה מובילה בישראל.

"על־מנת למחות באופן חריג ולמנוע את העברת החקיקה המושחתת הזו, אנו נשתתף ביום ההשבתה שמתוכנן ביום שלישי. מרכזי ביג מקריית שמונה ועד אילת יושבתו וייסגרו. כשהמדינה רועדת ונקרעת מבפנים, אין באפשרותנו לשבת על הגדר, ובעת הצורך ועם התקדמות החקיקה והביזה של הקופה הציבורית אותה אנו מממנים, אף נחריף את צעדנו".

מניית ביג  ירדה  היום (א') ב־2.7%, אך יום המסחר כולו אופיין בירידות, וגם מניותיהן של קבוצות הנדל"ן המסחרי עזריאלי (2.8%-), מליסרון (3.1%-) ורני צים (5.6%-) צנחו בשיעור דומה ואף יותר. מדד מניב ישראל שהחברה נכללת בו ירד ב־2.1%.

"אנחנו קוראים לעוד עסקים לגלות אומץ"

ביג מחזיקה בישראל 26 מרכזים מסחריים פתוחים בישראל בשטח כולל של 400 אלף מ"ר. לאחר הודעת החברה קרא השר איתמר בן גביר להחרמת מרכזי הקניות של הקבוצה: "גם אני מחרים את קבוצת ביג עד שיחזרו בהם ויתנצלו", צייץ בטוויטר. "בעלי עסקים שמתערבים פוליטית ומחרימים חצי עם, ראויים לגינוי מכל גווני הקשת הפוליטית. חוק לביטול עילת הסבירות יעלה מחר להצבעה למרות כל אותם אלה הפועלים בבריונות".

גם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' צייץ כי "אם ביג היו רציניים, הם היו משביתים את הקניונים שלהם בשבת ומוותרים על 40% מהפדיון. שביתה ביום שלישי זה לחלשים... (אגב, רשת קניונים שמוחה על רפורמה משפטית צריכה קודם כל לציית לחוק ולא לדרוס אותו ברגל גסה ולפתוח עסקים בשבת בניגוד לחוק, לא?!)".

בתגובה, עשרות חברות הייטק וסטארט־אפים הודיעו כי יעבירו את תקציב רכישת המוצרים שלהם לחנויות הפועלות במתחמי חברת ביג: "כידוע' להייטק יש כוח קנייה ענק, בין לחברות ובין לעובדים ומשפחותיהם, והפנייתו לחיזוק ביג היא מטרה חשובה מאין כמותה. אנחנו קוראים לעוד עסקים לגלות אומץ כמו ביג, ולציבור להעניק גב לחברות שמתייצבות מול האיום על הדמוקרטיה. בנוסף, לא נקנה בחברות שיתבעו את ביג בשל האומץ שהפגינה", נמסר מטעם דוברות מטה מחאת עובדי ההייטק.

בין החברות וקרנות ההון סיכון שהודיעו שיצטרפו ליוזמה: וויז, וויקס, קומרה קפיטל, ביזאבו, NFX, דיסראפטיב ועוד.

ביג נשלטת על־ידי האחים יהודה ורוני נפתלי, שלהם החזקה בכ־35% ממניותיה. בעלת המניות השנייה בגודלה היא חברת הנדל"ן מגה אור של צחי נחמיאס, שמחזיקה ב־13.9% מהמניות. בין בעלי העניין המוסדיים נמצאים אלטשולר שחם, מנורה ומגדל, המחזיקות כל אחת כ־6% מהמניות באמצעות קופות גמל וקרנות נאמנות. גלובס פנה לגופים המחזיקים במניות החברה כדי להבין האם הם תומכים במהלך שעליו הכריזה של ביג, אולם לא התקבלה מהם התייחסות בנושא.

"רמי לוי לא מערבת דעות פוליטיות עם עסקים"

בחודש מרץ האחרון היו ביג מהראשונים שהודיעו על השבתת כל המרכזים בתגובה לחקיקה המשפטית ולפיטורי שר הביטחון יואב גלנט. יו"ר ההסתדרות ארנון בר־דוד הכריז אז על השבתת המשק באופן מיידי, ובזה אחר זה הודיעו עוד ועוד גופים במשק הישראלי על הפסקת הפעילות ליום של שביתה חסרת תקדים.

אולם בניגוד לשביתה הענקית דאז שכאמור הוכרזה על־ידי יו"ר ההסתדרות בחודש מרץ, הפעם בהסתדרות מסרו כי הם "עוקבים בדאגה ונמצאים בקשר עם כל הצדדים", וחברות נדל"ן מניב הפועלות בתחום מרכזי המסחר כמו עזריאלי, מליסרון ורני צים לא דיווחו עדיין על צעדיהן.

לביג אין סמכות ודאית להורות לבעלי החנויות במרכזי המסחר שלה לסגור את פעילותן בעילה שכזו, כך שככל הנראה בעלי חנויות שיהיו מעוניינים לפתוח את חנויותיהם ביום שלישי, יוכלו לעשות זאת.

רמי לוי, בעלי רשת רמי לוי שיווק השקמה, פרסם כי בכוונתו לפתוח את הסניפים הממוקמים במתחמי ביג ביום שלישי. "רשת רמי לוי לא מערבת דעות פוליטיות עם עסקים. אנחנו משרתים ללא הבדל דת, גזע, מין ודעות, הרשת היא חברה ציבורית המחויבת לפעול בצורה אמינה לכל משקיעיה ולקוחותיה".

גם רשת הצעצועים עידן 2000 הודיעה כי הסניף שלה במתחם ביג יהיה פתוח כרגיל. 

קבוצת תורג'מן הצטרפה ללוי ולעידן 2000 והודיעה גם היא כל חנויותיה יישארו פתוחות בכל המתחמים, כולל אלה של ביג. "כחברה ציבורית אנו מתחייבים לשמור על רווחת לקוחותינו", כתבו בהודעה. מנכ"ל הקבוצה שחר תורג'מן, המכהן גם כיו"ר התאגדות לשכות המסחר, היה מיוזמי המכתב שנשלח על-ידי יותר מ-50 יושבי-ראש ומנהלי מהחברות הגדולות בישראל בפברואר האחרון, בו התריעו כי המהפכה המשפטית המסתמנת תביא להרחבת הפילוג בעם ועלולה להביא לפגיעה חמורה בכלכלת ישראל.

רשתות אחרות לא נקטו עמדה עד כה ולא יצאו בהצהרות על פתיחת או סגירת הפעילות. 

נזכיר כי בשביתת הענק שיזמה ההסתדרות לפני ארבעה חודשים, הסופרמרקטים וחנויות הפארם הוחרגו כעסקים חיוניים המספקים מזון, מוצרי צריכה ותרופות, וכל הרשתות נותרו פתוחות באותו יום.

אחת הבולטות בבורסה, ונסחרת בירידה

ביג מרכזי קניות היא אחת מחברות הנדל"ן המניב הבולטות בבורסה בתל אביב. במדד הדגל ת"א מניב ישראל, החברה היא הרביעית בגודלה במונחי שווי שוק, אחרי עזריאלי, מליסרון ואמות. היום, כאמור, מניית ביג נסחרה כאמור בירידה ששיקפה לחברה שווי שוק של 8 מיליארד שקל. מנכ"ל החברה הוא חי גאליס והיו"ר הוא איתן בר זאב.

הירידות במניית ביג היום ממשיכות מגמה שלילית מתחילת השנה. בפרק זמן זה ירדה מניית ביג ביותר מ־8.5%- ובמהלך 12 החודשים האחרונים ירדה ב־21%-. מדד ת"א מניב ישראל ירד באותה תקופה ב־5.5%- ו־15.7%- בהתאמה. 

 

ביג היא גם אחד מלווי הנדל"ן הגדולים בשוק האג"ח הקונצרני. לחברה יש 13 סדרות אג"ח, שמהן נותרו לפירעון מעל ל־6.1 מיליארד שקל. דירוגי האגרות נעים בין דרגת AA ל־AA-, ומבט על מסכי המסחר הראה שלא ניכרת תכונה מיוחדת במסחרן.

פעילות ביג, ששולטת גם על חברת אפי נכסים (89%) ולכן מחזיקה גם בקניונים ובמשרדים במזרח אירופה, ממוקמת בעיקרה (50%) בישראל. מדינות נוספות הן רומניה (18% מנכסי הקבוצה), סרביה ומונטנגרו (17%), והיתרה צ'כיה, פולין וארה"ב. מחצית הפעילות היא בנכסי נדל"ן מסחרי, כרבע ממנה במשרדים וחניונים, והיתרה מתחלקת בן מגורים להשכרה, נדל"ן שהיא מקימה וקרקעות.