הממשלה תתכנס לאשר את מהפכת השכר בצה"ל; אנשי קבע התלוננו ליועמ"שית

הסיכום בין צה"ל למשרד האוצר, שנחשף בגלובס, צפוי להביא להעלאות שכר מוגדלות למשרתי קבע בתפקידי לחימה וטכנולוגיה, על חשבון משרתי קבע בתפקידים עורפיים • קבוצה של אנשי קבע התלוננה ליועמ"שית: "ויתור קיצוני נוסף של הצבא ביחס לזכויות המשרתים, תמורת צרכים צבאיים מיידיים וסיכומי צד תקציביים"

הממשלה תאשר את מהפכת השכר בצה"ל / צילום: Shutterstock
הממשלה תאשר את מהפכת השכר בצה"ל / צילום: Shutterstock

הממשלה צפויה להצביע היום (א') על אישור הסיכום בין צה"ל למשרד האוצר שנחשף בגלובס, שיביא להעלאות שכר מוגדלות למשרתי קבע בתפקידי לחימה וטכנולוגיה, על חשבון כספים שהיו אמורים להגיע לקצינים ונגדים בתפקידים עורפיים.

שערוריית החל"ת של הבכיר שמקורב לשרי הליכוד
נתניהו הגיע לכנס סגור של אגף תקציבים והודה בכישלון הגדול שלו

לפי הצעת ההחלטה, תוספת השכר למשרתי קבע במערך הטכנולוגיה תהיה גבוהה ב-22% לעומת זו שיקבלו המשרתים בעורף. בתפקידים קרביים, העלאת השכר תהיה החדה ביותר ותגיע ל-35% יותר מאשר במערך העורפי. גם בתוך המערכים עצמם מתוכננת דיפרנציאציה בין תפקידים שונים, אבל פרטים אלו טרם סוכמו.

ההצעה מעוררת זעם בקרב חלק מאנשי הקבע, שפנו ליועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, בבקשה בהולה לעצור את הצעת המחליטים בממשלה . "נראה שנעשה ויתור קיצוני נוסף של הצבא ביחס לזכויות המשרתים, זכויות בהווה וזכויות לשנים רבות קדימה, של רבבות משרתים נאמנים ומסורים - וזאת תמורת צרכים צבאיים מיידיים וסיכומי צד תקציביים כאלה ואחרים", כתב ליועמ"שית עו''ד רן כהן-רוכברגר, בשם עמותת מגן ביטחון ו"מאות משרתי קבע, גמלאי שירות הקבע בצה"ל ובני משפחותיהם".

"נבקש כי תורי לצה"ל-משרד הביטחון-משרד האוצר לבחון בחינה נוספת של החלופות הראויות לתגמול משרתי הקבע במקצועות הנדרשים, שלא על חשבון המסה הקריטית של משרתי הקבע - משרתים נאמנים, שנדמה שלשיטת האוצר הם אלה שאמורים לממן באופן ישיר, מכיסם למעשה, את אותן תוספות לחבריהם המשרתים במערכי הלחימה והטכנולוגיה", כתבו אנשי הקבע ליועמ"שית.

הצעד עשוי לסייע לאכ"א לשמר כוח-אדם איכותי

עד היום, שכרם של אנשי הקבע היה מוצמד באופן קשיח להסכמי שכר של עובדי המדינה. כל איש צבא מוקבל, בהתאם לדרגתו ותפקידו, לדירוג מסוים בשירות המדינה. זאת, "באופן שלא בהכרח נתן ביטוי הולם לסדרי העדיפויות הצבאיים ולמאפיינים הייחודיים של שירות הקבע", כפי שהוסבר בהצעת החלטת הממשלה.

בתקופה הקרובה, צפוי להיחתם הסכם המסגרת בין האוצר להסתדרות על העלאת שכר עובדי המגזר הציבורי. לפי ההסכם, שכר העובדים יעלה ב-11% בממוצע, במספר פעימות עד 2027. לולא הסיכום החדש בין צה"ל לאוצר, התוספת הייתה משתרשרת לאנשי הקבע, ללא הבחנה של ממש בין יחידות מובחרות לבין אנשי מנהלה.

הצעד החדש יכול להתאים במעט את השכר בצה"ל לעולמות של היצע וביקוש, ולעזור לאכ"א בניסיונות לשימור כוח-אדם איכותי מול התחרות במגזר הפרטי (בעיקר במקצועות טכנולוגיים). הצעד הזה לא ישנה את היקף התקציב הכולל להעלות השכר בצה"ל, אבל העוגה תתחלק בצורה גמישה יותר. לפי הצעת ההחלטה, בתוך 30 ימים יסוכמו פרטי החלוקה בין אגף שכר באוצר לבין משרד הביטחון וצה"ל.

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, מתנגד להצעה - כך צוין במסמך ההחלטה שהוגש לממשלה. שכר השוטרים מוצמד לשכר משרתי הקבע בצה"ל, שכאמור הוצמד היסטורית לשכר עובדי המדינה. לפי הצעת המחליטים, תישמר ההשוואה בין שכר השוטרים לשכר בצבא. עוד נכתב כי תוקם ועדת מעקב שתקבע כיצד להחיל את העדכון בשכר על אנשי המשטרה ושירות בתי הסוהר.