ממשרד השיכון לחברת שיכון ובינוי, ובחזרה: שערוריית החל"ת של הבכיר שמקורב לשרי הליכוד

שילה אדלר, ראש מנהל ההתיישבות במשרד הבינוי השיכון ולשעבר ראש מועצת יש"ע ובכיר בקמפיין הליכוד, ביקש לצאת לחל"ת כדי לעבוד בחברת שיכון ובינוי • בנציבות שירות המדינה מציינים כי לא התקבלה מצידו אף בקשה לחל"ת ולקיצור תקופת הצינון, אך בינתיים, אדלר כבר עובד בחברה • ממשרד הבינוי והשיכון נמסר: "המשרד הגיש לנציבות שירות המדינה את הבקשה לבחינה ויתנהל בהתאם להנחיות והכללים"

שילה אדלר / צילום: מיכל רז חיימוביץ'
שילה אדלר / צילום: מיכל רז חיימוביץ'

מצמרת משרד השיכון לשיכון ובינוי ובחזרה: בכיר משרד השיכון שילה אדלר ביקש לצאת לחופשה ללא תשלום על מנת לעבוד בחברת שיכון ובינוי. לפי משרד השיכון, בקשה כזו הועברה לנציבות שירות המדינה אך בנציבות מציינים שלא התקבלה כל בקשה כזו. בינתיים, בשיכון ובינוי אישרו לגלובס ששילה אדלר כבר עובד בחברה. הדלת המסתובבת החריגה הזו מתאפשרת לאחר שאדלר, לשעבר ראש מועצת יש"ע ובכיר בקמפיין הליכוד, מונה על ידי מירי רגב לתפקידים בכירים במשרד התחבורה והוזז בתקופת הממשלה הקודמת למשרד השיכון.

נתניהו הכה על חטא: רפורמת הדגל של מר כלכלה מ-2003 רק הולכת ומתרחקת | טור סופ"ש
רשות החברות דורשת מנתיבי ישראל להסביר את מינוי מ"מ היועמ"שית בחברה 

אדלר עומד בראש מנהל ההתיישבות במשרד הבינוי והשיכון מזה כשנה, ומונה על ידי הממשלה הקודמת, בתקופת כהונתו של זאב אלקין כשר הבינוי והשיכון. בהודעת הממשלה על הקמת המנהל ועל מינויו של אדלר, נכתב כי "בתפקידו כראש מנהל ההתיישבות יהיה אחראי אדלר על מנהל בנייה כפרית, על מנהלת מבנים לטובת קליטת עלייה ועל יישום החלטת הממשלה להכפלת אוכלוסיית הגולן". אלקין ציין אז כי מטרתו של מנהל ההתיישבות היא לפתור חסמים סביב להקמת יחידות דיור בסקטור שאותו הגדיר "ההתיישבות הציונית בישראל".

שילה אדלר שימש בעברו מנהל אתר עיר דוד של עמותת אלע"ד, היה מנכ"ל הגרעין התורני בלוד, ומנכ"ל מועצת יש"ע. לאחר מכן הוא הפסיד בבחירות לראשות המועצה האזורית מטה בנימין לישראל גנץ.

בבחירות לכנסת ה-21 הוא מונה ליועץ אסטרטגי של ראש הממשלה בנימין נתניהו ולקח חלק בקמפיין הליכוד ובסוף שנת 2020 מונה על ידי שרת התחבורה מירי רגב למשרת האמון של המשנה למנכ"ל משרד התחבורה. לאחר שרגב הכניסה את אדלר למשרד התחבורה, הוא התמודד במכרז לתפקיד סמנכ"ל פיתוח תשתיות, אחד מהתפקידים המקצועיים הקריטיים והרגישים במשרד התחבורה.

נגד מינויו הוגשה עתירה של התנועה לאיכות השלטון לבית הדין האזורי לעבודה בירושלים בדרישה לבטל את המינוי, בטענה כי אדלר אינו עומד בתנאי הסף של המכרז לתפקיד, אך בינואר 2022 נדחתה העתירה. במקביל גם התחלפה הממשלה, ובכהונתה של מרב מיכאלי ומנכ"לית המשרד מיכל פרנק נעשו ניסיונות רבים "להזיז" את אדלר מתפקידו, מיכאלי טענה כי אינו עומד ברף המקצועי הנדרש לתפקיד. הפשרה שאליה הגיעו הצדדים הם הזזתו של אדלר, שיש לו זיקה פוליטית ברורה, לתפקיד ראש מינהל ההתיישבות במשרד השיכון והדבר "עלה" למשרד התחבורה באובדן תקן בכיר במשרד.

רגל פה, רגל שם

ההסתבכות של אדלר, שהגיע מרקע פוליטי לחלוטין והתיישב בתפקיד החשוב ביותר בתחום התשתיות בשירות המדינה לא פוסקת. לאחר שהוזז ממשרד התחבורה למשרד השיכון, כעת הוא מבקש כאמור לצאת לחל"ת מתפקידו כדי לכהן בתפקיד בחברת בנייה, או שהוא כבר מכהן בתפקיד זה במקביל.

מעבר מהשירות הציבורי למגזר הפרטי ובוודאי בתפקידים בכירים כאלו דורש צינון על פי חוק. ועדת היתרים מיוחדת בנציבות שירות המדינה נדרשת לבקשות לקיצור הצינון. ואולם אדלר לא עוזב את המגזר הציבורי, אלא רק עושה ממנו הפסקה - עובר לעבוד בחברה פרטית שלפעילותה העסקית זיקה ברורה למשרד שבו הוא מכהן בתפקיד בכיר, ובהמשך יוכל לחזור שוב ולכהן במשרד. מעבר לבעייתיות של תופעת הדלתות המסתובבות, כלל לא ברור שאדלר, שהוותק שלו בשירות המדינה לא רב, זכאי לצאת לחופשה ללא תשלום.

במשרד השיכון טוענים שפנו לנציבות שירות המדינה כדי לאשר את הדלת המסתובבת הזו, אך בנציבות טוענים שלא הגיעה כל בקשה כזו. אדלר לא מסר תגובה והפנה למשרד השיכון.

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר: "המשרד הגיש לנציבות שירות המדינה את הבקשה לבחינה ויתנהל בהתאם להנחיות והכללים".