רשות החברות דורשת מנתיבי ישראל להסביר את מינוי מ"מ היועמ"שית בחברה

עו"ד עינב אבוחצירא, שמינויה נחשף בגלובס בשבוע שעבר, גברה בהתמודדות על התפקיד על מנהלים רבים ובכירים ממנה • העובדה שנבחרה לתפקיד על אף ששובצה במקום ה-29 ברשימת המועמדים מעוררת שאלות, גם לנוכח פעילות משפחתה בליכוד • במכתב ששלחה רשות החברות לנתיבי ישראל, דרשה ממנה הסברים: "המינוי אינו עולה בקנה אחד עם ההיררכה הארגונית במחלקה המשפטית"

רשות החברות דורשת הסברים מחברת נתיבי ישראל / צילום: שלומי יוסף, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
רשות החברות דורשת הסברים מחברת נתיבי ישראל / צילום: שלומי יוסף, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

רשות החברות דורשת הסברים מחברת נתיבי ישראל על מינוי עו"ד עינב אבוחצירא, עורכת דין זוטרה בחברה, לתפקיד מ"מ היועץ המשפטי בחברה, שנחשף בגלובס בשבוע שעבר. אבוחצירא, שאביה היה יו"ר סניף הליכוד באשדוד, גברה על בכירות ממנה ועל מנהליה בהתמודדות על התפקיד.

הקו האדום של הרכבת הקלה יוצא לדרך. האם הוא הצלחה או כישלון?
"טרף קל": 250 מיליון שקל התאדו בפרשה שמטלטלת את שוק ההון

במכתב שנשלח אתמול (ג') מטעם רשות החברות למנכ"ל החברה ניסים פרץ ולדירקטוריון בראשותו של יגאל עמדי, איש ליכוד שתועד לצידה של השרה מירי רגב בפריימריז האחרונים, מתבקש הדירקטוריון להשיב מה היו השיקולים בבחירתה של עו"ד אבוחצירא לתפקיד, ומדוע היא נבחרה: "על פי הבנתנו, המינוי של עו"ד אבוחצירא אינו עולה בקנה אחד עם ההיררכיה הארגונית במחלקה המשפטית", נמסר במכתב.

אבוחצירא שובצה במקום ה-29 ברשימת המועמדים

ברשות הסבירו כי במחלקה המשפטית ישנן שתי מנהלות אגפים תחת היועמ"ש; תחתיהן ארבע סגניות, ותחתיהן מנהלות תחומים. עו"ד אבוחצירא היא מנהלת תחום שאינה מנהלת עובדים. "במינויה לתפקיד ממלא מקום יועמ"ש החברה, מתבצעת עקיפה של שתי דרגות של בעלי תפקידים מעליה. בנסיבות אלה, נבקש לדעת מה היו השיקולים בבחירת ממלא מקום לתפקיד היועמ"ש? בנוסף, ועל פי הנתונים שעלו מהליך האיתור, עו"ד אבוחצירא, אשר ניגשה להליך האיתור יחד עם עו"ד ליגומסקי ועו"ד ולדמן מיטלמן (ראשות האגפים - א"ז), שובצה במקום ה-29 ברשימת המועמדים". מנהלות האגפים דורגו בעשירייה הראשונה והרשות דורשת הסברים מדוע אף אחת מהן לא מונתה.

חברת נתיבי ישראל אמונה על תחזוקת הכבישים ועל סלילת כבישים חדשים בהתאם לתכנית החומש של משרד התחבורה, הנאמדת בכ-26 מיליארד שקלים. נתיבי ישראל עוסקת גם בהנחת מסילות רכבת לצידה של רכבת ישראל, ומסתמן כי תקח חלק גם בביצוע פרויקט המטרו, בהתאם לדרישתה של שרת התחבורה מירי רגב, שאיימה להוציא את הפרויקט מחברת נת"ע. תפקיד היועץ המשפטי בחברה הוא קריטי, שכן היא עוסקת בפרסום מכרזים ובפיקוח על ביצוע עבודות של קבלנים בתחום התשתיות.

אבוחצירא התחילה לעבוד בחברת נתיבי ישראל לפני שנתיים בלבד, ועברה את תנאי הסף במכרז לתפקיד הקבוע, וקודם לכן שימשה עו"ד במועצה המקומית חבל מודיעין בראשות איש הליכוד שמעון סוסן.

רשות החברות כבר פסלה לאחרונה מינוי אחר לתפקיד

בשלושת החודשים האחרונים, לא מונה ממלא מקום לתפקיד היועץ המשפטי בחברה, לאחר שהיועמ"ש הקודם סיים את תפקידו. במסגרת המכרז שפורסם, זכה באופן שהוא לכל הפחות מעורר שאלות עו"ד אלעד ברדוגו, שהצהיר על עצמו כפוקד לליכוד, והוא גם אחיינו של העסקן ואיש התקשורת יעקב ברדוגו.

רשות החברות פסלה את ההליך המכרזי בכפוף לשימוע, והעירה לחברת נתיבי ישראל על כך שלא מונה ממלא מקום. החברה נשלטת על ידי יו"ר הדירקטוריון שבחר את ברדוגו, יגאל עמדי, אף הוא איש ליכוד, שמונה בידי רגב בקדנציה הקודמת שלה במשרד התחבורה ותועד לצידה באירוע פריימריז. גורמים בענף תוהים כיצד ממלאת המקום שנבחרה הוקפצה מעל בכירים ממנה, ותוהים האם קשריה של משפחתה בליכוד סייעו לכך; זאת משום שאביה היה יו"ר סניף הליכוד באשדוד, היכן שצבר את הונו הפוליטי מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן. בן זקן שימש בקדנציה הקודמת של רגב במשרד כראש מטה, ולפני כן נודע בארגון הליכודיאדה באילת.

כאמור, קודם לכן, נפסל ההליך המכרזי שבו זכה המועמד שייעדה החברה לתפקיד עו"ד אלעד ברדוגו. במכתב הפסילה, כתבה מנהלת רשות החברות, מיכל רוזנבוים, כי "בהליך האיתור של היועץ המשפטי הפנימי לחברת נתיבי ישראל, נפלו פגמים משמעותיים חמורים, ובהם שינויים בפרשנות תנאי סף וקריטריונים הקשיחים לאחר פתיחת תיבת ההצעות באופן שהיטיב עם המועמד המומלץ, ניקוד שונה למועמדים בעלי מאפיינים דומים, החלטות שנקבעו שלא בישיבה סדורה בין חברי הוועדה, החלטות שנקבעו מראש והוכתבו לחברי הוועדה, הבאת שלושה מועמדים לדירקטוריון שלא בהתאם לסדר עדיפות הוועדה, היעדר התייחסות לביטוי הולם לייצוגן של נשים, התנהלות על פי נוהל איתור שלא אושר ובו שינויים מהנוהל המאושר אשר השפיעו על תוצאות ההליך, היעדר ייעוץ משפטי הנושא באחריות משפטית כוללת להליך ועוד".

דירקטוריון חברת נתיבי ישראל בחר בעו"ד ברדוגו בתחילת חודש פברואר ברוב של חמישה חברים מול ארבעה מתנגדים. אחת מהן היא חברת הדירקטוריון לינדה בן שושן, שהתפטרה מהדירקטוריון במחאה על המינוי.

השדרה הניהולית של נתיבי ישראל חייבת להיות מקצועית, ותפקיד היועץ המשפטי משמש כאחד משומרי הסף החיוניים שלה. במקרה זה, מדובר ברגישות כפולה, שכן החברה חוותה טלטלה בשנת 2016, עת התפוצצה בה פרשיית שחיתות חמורה, והמנכ"ל שלה נשלח לשנתיים מאסר במסגרת הסכם טיעון.