ברוב של 64: הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את החוק לביטול עילת הסבירות

מליאת הכנסת העבירה בקריאה ראשונה את החוק לביטול עילת הסבירות על החלטות הממשלה, השרים ונבחרי הציבור • מפגינים פונו מהכנסת לאחר שמרחו דבק על הרצפה בכניסה כדי לחסום אותה • מחוץ לכנסת הפגינו מאות מתנגדי הרפורמה, ובתל אביב תומכי הרפורמה הפגינו ליד ביתה של היועמ"שית

נתניהו לצד לוין, בן גביר וכ''ץ בדיון בכנסת על אישור החוק לביטול עילת הסבירות בקריאה ראשונה / צילום: Associated Press, Maya Alleruzzo
נתניהו לצד לוין, בן גביר וכ''ץ בדיון בכנסת על אישור החוק לביטול עילת הסבירות בקריאה ראשונה / צילום: Associated Press, Maya Alleruzzo

1:05

מליאת הכנסת אישרה הלילה בקריאה ראשונה על ביטול עילת הסבירות על החלטות של הממשלה ונבחרי ציבור. הצעת החוק עברה ברוב של 64 מול 56 מתנגדים.

שר המשפטים יריב לוין, שנאם אחרון, אמר כי התיקון לחוק "מחזיר את ישראל לשורת העמים הדמוקרטיים ומיישר קו עם מה שנהוג בעולם הדמוקרטי כולו", וכי "הממשלה לא מעל החוק, היא חייבת לפעול אך ורק במסגרת החוק, בהליך תקין ללא ניגוד עניינים".

ראש האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד, כתב בטוויטר אחרי ההצבעה: "כמו גנבים בלילה העבירה כעת הממשלה את ביטול עילת הסבירות והוכיחה ששום דבר לא מעניין אותה חוץ מחוקי שחיתות אנטי-דמוקרטיים. המאבק לא נגמר. אנחנו לא נוותר לעולם על הערכים של מדינת ישראל".

יו"ר המחנה הממלכתי, ח"כ בני גנץ, כתב: "תמיד הכי חשוך לפני עלות השחר. המאבק ממשיך".

מובילי המחאה מסרו בתגובה: "מדינת ישראל נמצאת באחד מרגעיה הקשים. הדיקטטורה על הגדרות. החוק הקיצוני לביטול עילת הסבירות הוא המפתח שיכול לפתוח את דלת הדיקטטורה, הוא יאפשר את פיטורי היועצת המשפטית לממשלה, מינויים הזויים ובהמשך הרס מוחלט של הדמוקרטיה הישראלית.

"יש חלון הזדמנויות לעצור את החקיקה לפני ההגעה למשבר חוקתי, והיא תלויה בכל אזרח ואזרחית. מחר כל שוחרי הדמוקרטיה חייבים לצאת מהרחובות ולהגן על מדינת ישראל, על דמותה, על ערכי מגילת העצמאות". 

המדריך לעילת הסבירות: עד כמה דרמטי המהלך, והאם הוא יאפשר לממשלה למנות כל אחד 
הראל ויזל, ליאורה עופר ובכירים נוספים: לא להתקדם עם ביטול עילת הסבירות

22:40

מליאת הכנסת החלה את הדיון בקריאה ראשונה לביטול עילת הסבירות על החלטות הממשלה, השרים ונבחרי ציבור. את הדיון פתח ח"כ שמחה רוטמן, יו"ר ועדת החוקה, שהגיש את הצעת החוק באמצעות הוועדה.

רוטמן הודיע מוקדם יותר היום כי מחר בשעה 11:30 תכונס הוועדה כדי להכין את הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית. בקואליציה הבהירו כי בכוונתם להעביר את תיקון החוק עד במושב הנוכחי, עד לסוף יולי. 

בתגובה, מובילי המחאה הכריזו על "יום התנגדות" מחר (ג'), שיחל משעות הבוקר ועד הערב ויכלול חסימות כבישים, תהלוכות, שיירות רכבים והפגנה נוספת בנתב"ג החל מהשעה 16:00.

לדברי מובילי המחאה, הבחירה להפגין בנתב"ג נובעת מכך שהיא זוכה ל"סיקור עצום ובינלאומי שמראה שהמחאה מובילה את סדר היום, ושהממשלה איבדה לגיטימיות ושליטה על המדינה".

ניתן לצפות בשידור החי מהמליאה כאן:

22:20

עשרות מפגינים צעדו מההפגנה מול ביתו של יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד בקריית אונו לכביש 471 וחסמו את הגישה לכביש. במקביל, מפגינים חוסמים גם את צומת כרכור.

20:15

חברי הכנסת ממפלגת יש עתיד, ביניהם מאיר כהן, רם בן ברק ונוספים, עונדים על בגדיהם דגל ישראל.

ח"כ שמחה רוטמן אמר במליאה תוך הפרעות של חברי האופוזיציה: "עילת הסבירות היא עילה שבמשך הרבה מאוד שנים מדינת ישראל הסתדרה בלעדיה. באותן שנים אפלות עד לפסק דפי זהב, בין השנים 1948 ועד 1980, השמש זרחה כל בוקר, והשמש - תאמינו או לא - שקעה כל ערב".

יו"ר האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד, נאם במליאה ואמר: "יש הסכם, ואתם מפרים אותו בינינו היום. נשבעתם לעזור לעני ולחלש, נשבעתם לשמור על ביטחון ישראל ולשמור על עם ישראל, ושברתם את השבועה. אני אומר לאזרחי ישראל: זה לא יקרה. אם יעבור בקריאה ראשונה - זה ייפול בקריאה שנייה-שלישית או ייפול בבית המשפט העליון, ואם לא - זה ייפול על-ידי הבוחרים".

גנץ: כדור השלג שמתחיל היום יצבור תאוצה וירמוס את המדינה

יו"ר המחנה הממלכתי, ח"כ בני גנץ, אמר במליאה: "מי יבטיח לנו בעתיד שלא ישנו את חוקי הבחירות לכנסת? מי מבטיח שהיועמ"שית לא תודח? מי מבטיח לנו שלא ייבחר רמטכ"ל לא כשיר המקורב לראש הממשלה?

"אל תגידו 'אצלי זה לא יקרה'. אל תגידו 'זה רק סבירות'. אחריה בתור יהיו התגברות, מינוי שופטים פוליטיים, מינוי יועמ"שים פוליטיים. כדור השלג שמתחיל להתגלגל כאן היום יגדל, יצבור תאוצה וירמוס את המדינה אם לא נעצור אותו. המשמעות של החוק היא תחילתו של תהליך מסוכן של הסרת מגלות משלטון ומחיקת הביקורת השיפוטית".

20:10

עשרות בני אדם מפגינים בשעה זו ליד ביתו של יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד בקריית אונו, בניסיון להפעיל עליו לחץ להשבית את המשק. ההסתדרות לא מתכוונת להכריז כל שביתה בשלב הנוכחי.

עשרות בני אדם מפגינים ליד ביתו של יו''ר ההסתדרות ארנון בר דוד, הערב
 עשרות בני אדם מפגינים ליד ביתו של יו''ר ההסתדרות ארנון בר דוד, הערב

19:45

בשעה זו מתקיימת הפגנה של תומכי הרפורמה המשפטית סמוך לביתה של היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה, בתל אביב. למקום הגיעו גם מפגינים מתנגדי הרפורמה. במקביל, עשרות בני אדם מפגינים סמוך לכנסת לקראת תחילת הדיון על ביטול עילת הסבירות.

18:40

יו"ר הכנסת, ח"כ אמיר אוחנה, החליט לסגור את יציע הציבור במליאה היום לקראת ההצבעה על עילת הסבירות. לפני תחילת הדיון, אזרחים שהגיעו למשכן הכנסת למחות נגד הליך החקיקה, הוצאו בכוח על-ידי מאבטחי הכנסת. ח"כ אוחנה הודיע כי הוא מגבה את קצין הכנסת על הוצאת האזרחים מהכנסת, ואמר כי "הכנסת לא תהיה איילון".

שבעה מפגינים נעצרו על-ידי המשטרה והועברו לתחנת מוריה בירושלים. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר פנה לקצין הכנסת וביקש ממנו לשלול מחברי הכנסת שהזמינו את המפגינים את האפשרות להזמין אורחים עד לאחר סיום הליך החקיקה.

17:45

הנהלת רשות שדות התעופה הודיעה כי מחר צפויים לעבור בנתב"ג כ-84 אלף נוסעים ב-499 טיסות, וכי בין 16:00 (תחילת ההפגנה) ועד חצות צפויים לעבור כ-30 אלף נוסעים. רש"ת הודיעה כי תגדיל את כוח-האדם, הסדרנים ושירותי השאטלים במטרה לסייע לנוסעים, והיא קוראת לציבור הנוסעים להגיע בתחבורה ציבורית (בעדיפות באמצעות הרכבת), לפחות שלוש שעות לפני שעת הטיסה. במקביל, רש"ת קוראת שלא להגיע לנתב"ג ללא צורך, על-מנת למנוע עומס מיותר.

החל משעות הבוקר ועד הצהריים יחלו הפגנות מקומיות שצפויות לחסום כבישים. בין היתר יפגינו בחיפה מול בית המשפט ומשרדי הממשלה, בכפר סבא, בהוד השרון, ביבנה, בהרצליה, בפתח תקווה וברמת החייל בתל אביב. בשעה 11:00 ייצאו ההייטקיסטים להפגין במתחם שרונה בתל אביב ויצעדו לבניין רשות המסים. בערב תתקיים הפגנה גדולה ברחוב קפלן בתל אביב ובמוקדים נוספים.  

מנגד, תומכי הרפורמה המשפטית הודיעו כי יקיימו בקרוב הפגנת ענק ברחוב קפלן בתל אביב בעד הליכי החקיקה. מארגני ההפגנה הם יועץ התקשורת בלב קרומבי וח"כ אביחי בוארון (הליכוד). קרומבי מסר: "נקרא לחברינו בממשלה להמשיך את החקיקה למרות האיומים ולמרות ההפחדות של מובילי המחאה".  

בנוסף, היום צפויה הפגנה של תומכי הרפורמה המשפטית ליד ביתה של היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה, על רקע טענת שרי הממשלה למדיניות מפלה באכיפת ההפגנות

משרדי עורכי הדין וחברות ההייטק מתגייסים

משרדי עורכי דין הגדולים בישראל הודיעו היום כי יאפשרו לעובדיהם לפעול על-פי צו מצפונם ולהשתתף בהפגנות הצפויות מחר. בין המשרדים: מיתר, פישר, אגמון עם טולצ'ינסקי, הרצוג, פירון, שבלת, ארדינסט, בן נתן, טולידאנו עם המבורגר עברון, KRB, גולדפרב זליגמן גרוס, ארנון תדמור-לוי, ארליך רוזן סולומונוביץ, ש. פרידמן, אברמזון ועוד.

משרדי עורכי הדין הגדולים פרסמו לאחרונה מודעות נגד החקיקה, בה נכתב כי "ביטול עילת הסבירות יכחיד את הכלי היחיד המשמעותי הקיים בישראל לפיקוח על הרשויות". גם לשכת עורכי הדין הודיעה כי היא מתנגדת בכל  הכוח לחוק לביטול עילת הסבירות וכן להתקפות על היועצת המשפטית לממשלה. ביום שלישי בשעה 11:00 עורכי הדין יפגינו בבית המשפט ברחוב ויצמן בתל אביב.

פורום העסקים, שמורכב מראשי החברות הגדולות במשק, הודיע כי יאפשר לעובדים לפעול על-פי צו מצפונם ביום שלישי. קבוצת ביג הודיעה כי אם החקיקה תעבור בקריאה ראשונה, מרכזי ביג מקריית שמונה ועד אילת יושבתו וייסגרו.

גם חברות הייטק הלוקחות חלק במאבק, הודיעו כי יאפשרו לעובדיהם להפגין. בחברת מאנדיי הודיעו כי יעניקו שני ימי חופשה כדי לאפשר לעובדים להשתתף בהפגנות. Fireblocks ו-Team8 הודיעו לעובדיהם כי יוכלו לשבות ביום שלישי הקרוב על-מנת להשתתף באירועי המחאה, ללא ניכוי יום חופש. בוויקס הודיעו כי ביום שלישי כל עובדת ועובד שירצו ללכת להפגין, יוכלו לעשות זאת בחופשיות - ללא צורך לדווח על יום חופש. 

תאגיד מילואות מודיע על עצירת כל הפעילות במסגרת צעדי המחאה נגד המהפכה המשטרית מחר. בתאגיד מעדכנים כי כלל הפעילות המסחרית תפסק החל משעות הבוקר ואילך, למעט נושא שחיטת עופות ואספקת מזון לבעלי חיים על-מנת לדאוג לרווחתם.

לפיד: הממשלה איבדה כל רסן 

ראש האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד, אמר היום בפתח ישיבת סיעת 'יש עתיד': "זו ממשלה שאיבדה כל רסן, ומה שראינו אתמול היה רק הפרומו - כי זה גם מה שהיא מנסה לעשות היום, פה בכנסת - לוודא שאין עליה שום רסן. ביטול עילת הסבירות, בנוסח שהם שמים היום על שולחן הכנסת, אומרת דבר אחד: החוק לא יחול עליהם.

"זה מה שהם רוצים. שיהיו חוקים לכל האזרחים, אבל החוקים לא יחולו עליהם. אם הם יעברו על החוק, אי-אפשר יהיה לתבוע אותם, ובית המשפט לא יוכל לעשות שום דבר בעניין".

לדברי לפיד, "זה לא חוק רגיל, וזה לא יום רגיל. היום הזה ייחרט לדיראון עולם בדברי הימים של כנסת ישראל ומדינת ישראל. זה היום שבו ממשלת ישראל הודיעה שהחוקים לא חלים עליה יותר.

"הם עצרו את כל הניסיונות להגיע להסכמה לאומית רחבה, אחרי שהם התעלמו מכל הקריאות - מנשיא המדינה ועד נשיא ארצות-הברית - לחזור לשולחן הדיונים ולנסות יחד למצוא פתרונות". 

לפיד קרא לממשלה: "עוד לא מאוחר מדי. אפשר עדיין לעצור. אל תובילו את מדינת ישראל לאסון".

גנץ: נתניהו מכשיר את הקרקע לפיטורי היועמ"שית

יו"ר המחנה הממלכתי, ח"כ בני גנץ, אמר היום: "הצעתי לנשיא לכנס את ראש הממשלה, את יו"ר האופוזיציה ואותי בכדי לדון בעצירה מיידית של החקיקה וחזרה להידברות לפני ההצבעה". 

על האפשרות לחזור להידברות רק על עילת הסבירות, אמר גנץ: "מעשה חוקתי הוא מעשה שלם. לא אוכל לתת את ידי לתיקון אחד, בידיעה שאחריו יערכו שינויים מרחיקי לכת".

בפתח ישיבת הסיעה אמר גנץ: "נתניהו מנסה להעביר את עילת הסבירות היום, אז אני מבקש להגיד מה סביר שיקרה בעקבות זאת: סביר שתפגע בכלכלה. סביר שתפגע בחברה. סביר שביטחון ישראל ייפגע. כל השאר - לא סביר.

"מה שעוד לא סביר הוא שבמשך שעות אתמול נערך 'זובור' ליועצת המשפטית לממשלה, שיש לו שתי מטרות: הראשונה - להרתיע את היועצת, את המפכ"ל ואת אנשיהם במילוי תפקידם ולהפעיל לחץ פוליטי למען אכיפה בריונית - ולא למען אכיפה שוויונית; והשנייה - להכשיר את הקרקע לפיטוריה של היועצת".