תפוסה של 150%: הקו האדום עוד לא נפתח וכבר ברור שלא יעמוד בעומסים

הקו האדום של הרכבת הקלה צפוי להיפתח בקרוב, אולם כבר כעת הצפי הוא שהעומסים בקרונות יחרגו בהרבה מהסימולציות שליוו את הקמת הפרויקט • בין הסיבות: הפעלה חלקית בלבד בפתיחה, תדירות רכבות נמוכה יותר מהתכנון המקורי והיעדר אלטרנטיבה יעילה

נסיעת מבחן של הקו האדום של הרכבת הקלה ביפו / צילום: שירי דובר
נסיעת מבחן של הקו האדום של הרכבת הקלה ביפו / צילום: שירי דובר

700 נוסעים ברכבת במקום 440: העומסים והדוחק צפויים להיות חלק מהפעלת הקו האדום שאמור להיפתח בקרוב. הקו צפוי להוות את המערכת הראשונה להסעת המונים בגוש דן, באיחור של שנים ארוכות ובפיגור של עשרות שנים אחרי המטרופולינים בעולם המערבי.

החגיגות היו מוקדמות מדי? הסיבה שעדיין אין תאריך פתיחה לקו האדום
ההובלה של ילין ואנליסט, הקאמבק של אלטשולר: חצי שנה חלומית לחוסכים בגמל ובפנסיה
תפוסה של 150%: הקו האדום עוד לא נפתח וכבר ברור שלא יעמוד בעומסים 

קו הרכבת יסייע לאלפי אנשים להגיע ליעדיהם במהירות וביעילות, בוודאי ביחס לחלופות הקיימות היום, אבל כבר כעת גורמים המעורים בפרויקט צופים שהעומסים בקרונות יהיו חריגים במיוחד, הרבה מעבר לסימולציות ולהערכות שליוו את הקמת הפרויקט, שתכנונו הסתיים לפני יותר מ-20 שנה.

רכבת קלה מורכבת משני קרונות שאמורים להיכנס בהם 440 בני אדם ש-30% מהם יוכלו לשבת, והשאר במקומות עמידה. עם התכנון של הפרויקט, הקו אמור היה להיפתח בתפוסה של 100%, והיה ברור שיהיו בה עומסים כבר מיום הפתיחה, אלא שמאז הרבה השתנה, וברור למעורבים בפרויקט שהצפיפות תהיה גבוהה בהרבה מזו שתוכננה.

 

הפעלה התחלתית של 60% בלבד

ראשית, התדירות המתוכננת של הרכבות צומצמה. בדומה לפרויקטים אחרים, הפתיחה לא תכלול הפעלה מלאה. כך, במקטע התת-קרקעי שבו יהיו הביקושים הגבוהים ביותר, תיסע רכבת בכל שש דקות, במקום בכל שלוש דקות. בבת ים ובמקטעים מסוימים בפתח תקווה, הרכבת תפעל אחת לעשר דקות - זמן ארוך במיוחד בשביל מערכת הסעת המונים שכל החלופות שלה איטיות ומייגעות בהרבה.

כפי שנחשף בגלובס, ההפעלה ההתחלתית מהווה כ-60% מזו שתופעל בסופו של דבר בשעות השיא. על תוואי הקו האדום יופעלו שלושה קווים: קו R1 מפתח תקווה לבת ים במסלול המלא; קו R2 מקריית אריה לבת ים - שלא יופעל עם פתיחת הקו האדום; וקו R3 שיופעל מקריית אריה לאליפלט. כלומר, נוסעים שירצו להגיע מקריית אריה לבת ים ייאלצו להחליף רכבות בשלב הראשון.

בקו R1 מפתח תקווה לבת ים ינועו בפתיחת הקו שש רכבות לכיוון בשעה, וארבע נוספות ינועו מקריית אריה לאליפלט בקו R3 - ובסך-הכול 10 רכבות.

שנית, בשונה ממערכות שנפתחו בעולם בשנים האחרונות, בגוש דן אין אלטרנטיבה של מערכת הסעת המונים כדוגמת רכבת קלה או מטרו בסדר גודל שיכול להוות אלטרנטיבה לקו החדש.

האלטרנטיבה הקיימת היא הקו המכין שהושק בזמן העבודות, קו 1 שנוסע מפתח תקווה לבת ים (קו אוטובוס שנוסע בתוואי דומה לזה שבו תיסע הרכבת הקלה).

ואולם, למרות העובדה שהאוטובוס בקו המכין נוסע על נת"צים בחלק מדרכו, הוא יהיה איטי באופן משמעותי מרכבת קלה.

הדבר מתחדד לנוכח העובדה שעיקר הביקושים ברכבת הקלה צפויים במקטע התת-קרקעי בתל אביב ובציר ז'בוטינסקי, שם גם היתרון המובהק של הרכבת: מעל לקרקע יש לרכבת העדפה של 70% ברמזורים, והיא נעה במהירות הרבה פחות מרשימה מזו שבתת-הקרקע, שם היא שועטת קדימה ותוכל לגמוע מרחק מתחנת אליפלט הסמוכה לגן צ'ארלס קלור ומתחם התחנה ועד לתחנת סבידור בקצת יותר מעשר דקות.

שלישית, הביקושים רבים יותר מאלו שתוכננו במקור. תנופת הבנייה, ובעיקר זו למשרדים בסביבת הרכבת הקלה, וההחמרה במצב התחבורתי במטרופולין החנוק, מוסיפות ביקושים רבים לאלטרנטיבה יעילה, ואליהם נוספה הציפייה והדריכות של הציבור להפעלת הקו, כמו גם סקרנות טבעית.

כל אלו יתרחשו בחודש אוגוסט, שאמור להיות חודש רגוע יחסית בתחבורה הציבורית, אלא שזהו גם חודש שבו מצוינת תקופת בין הזמנים בישיבות, ונרשמים עומסים חריגים בתחבורה הציבורית ביישובים שבהם ריכוזי אוכלוסיה חרדית גבוהים ובמוקדי פנאי ותיירות.

בכל אופן עם החזרה לשגרה בחודש ספטמבר, ובהנחה שהרכבת תפעל עד אז, צפויים עומסים משמעותיים לא רק בתחנות אלא גם בקרונות. כך, אם צפו נסיעות עם 440 נוסעים, כעת הצפי הוא לכ-600-700 נוסעים בכל רכבת במוקדי הביקוש העיקריים בקו - שמרביתם במקטע התת-קרקעי.

האם הניסיונות לווסת את העומסים יצליחו?

מנת"ע נמסר, כי סדרנים ינסו לווסת את כניסת הנוסעים במקרה הצורך. ואולם, ויסות כזה יתאפשר בעיקר בתחנות התת-קרקעיות, ויהיה יעיל פחות בתחנות העיליות, שאף שם יוצבו דיילים. בכל אופן, גם מניעת כניסה לתחנה תת-קרקעית כדי למנוע עלייה על הרכבת הבאה היא פגיעה משמעותית בשירות שיינתן לציבור.

עוד מקווים, כי התחלופה הגדולה הצפויה בתחנות תל אביב תמתן במעט את העומסים החזויים.

כלי נוסף שבאמצעותו ינסו לווסת את הביקושים הוא המשך הפעלת אוטובוס קו 1 גם בזמן הפעלת הקו האדום. הציפייה היא שלפחות באזורים העיליים של הקו, האוטובוס יוכל לספק אלטרנטיבה, במיוחד לאוכלוסייה שרגילה אליו ומתקשה לשנות הרגלים, וכן לנוכח תקלות שככל הנראה יופיעו עם הפתיחה של הקו.

לפי התוכנית, אם לא יהיו תקלות משמעותיות, הרי שבתוך שנה תדירות הנסיעות תגדל בצורה משמעותית ובכמה פעימות במהלכה.

נוסף על האמור לעיל צפויים חבלי לידה נוספים, כמו הפעלה ללא תאי שירותים בתחנות התת-קרקעיות והיעדר היכולת לתקף את כרטיסי הנסיעה בתוך הרכבת אלא רק בתחנות. אולם למרות זאת, ולמרות התקלות הצפויות עם תחילת ההפעלה, פתיחת הקו האדום מהווה בשורה תחבורתית לגוש דן והקלה מסוימת על משבר התחבורה. לציבור תהיה חלופה חשובה לעמידה בפקקים, נוסף על השירות באוטובוסים, שבאזורים מסוימים במטרופולין הוא סביר, וביתר - מקרטע.

על פי נת"ע, בקו צפויים לנסוע כ-234 אלף איש מדי יום. הקו יחבר בין חמש רשויות מקומיות: פתח תקווה, בני ברק, רמת גן, תל אביב-יפו ובת ים, אורכו 24 ק"מ ומוצבות בו 34 תחנות.